רדיאטור לרכב נשמע כמו חלק מורכב שעולה הרבה כסף כשהוא מתקלקל. זה חלקית נכון – אם הלך לכם ראש מנוע בגלל שהרדיאטור לא תפקד באמת תשלמו הרבה. אבל אולי תשמחו לשמוע שזה לא כל כך מורכב, שהתפקיד שלו די חשוב ושאם תתנו לו קצת יחס תוכלו למנוע תקלות מורכבות ויקרות. אז מה זה רדיאטור לרכב? האם מותר להוסיף מים רגילים לרדיאטור (ואיך בכלל ממלאים בו מים?) וכמה תעלה לכם החלפת רדיאטור לרכב? כל מה שרציתם לדעת על רדיאטור לרכב לפני הביקור הגורלי במוסך
הרדיאטור, מקרן בעברית, הוא חלק מרכזי ממערכת הקירור ברכב, והתפקיד שלו הוא לדאוג שהטמפרטורה של המנוע שלכם לא תהיה גבוהה מדי, ובעצם לשמור על טמפרטורת עבודה, שנעה בין 90-100 מעלות. ברגע שטמפרטורת המנוע גבוהה מדי נזק יכול להיגרם לראש מנוע. תקלה כואבת, בעיקר לכיס. איך זה עובד? הרדיאטור מורכב מצלעות קירור וממוקם בחזית הרכב, כך שיש לו מגע רב עם האוויר, בעזרת מים חמים עוברים בתוך המנוע, ובאמצעות משאבת המים מגיעים לצלעות הקירור שברדיאטור. ואז כשהרכב נוסע נכנס אויר קר, בדיוק כמו שקורה כשרוכבים על אופנוע, והאויר הזה מקרר את צלעות הקירור, וכך את המים שבתוכן.
אחרי שהמים התקררו, הם חוזרים חזרה למנוע, לא לפני שהם עוברים אצל התרמוסטט שמוודא שהם באמת בטמפרטורה טובה מספיק. אם הם לא, הוא מחזיר אותם לעוד סיבוב ברדיאטור. במקרה שהרדיאטור חם מדי, מי שעומד לעזרתו הוא המאוורר שצמוד אליו. ברגע שהטמפרטורה של הרדיאטור עולה, המאוורר מקבל פקודה לפעול - הוא שואב את האוויר שמגיע מחוץ לרכב ומפנה אותו לרדיאטור. חכם, לא?
חלק אחרון במערכת הזאת הוא מיכל העיבוי – הוא יושב בצד ותפקידו להוות גיבוי לכמות המים שיש לכם. כשהמים ברדיאטור חמים ועולים מעל 100 מעלות, הרדיאטור פורק אותם אל מיכל העיבוי, ושואב אותם ממנו שוב כשאין בו מספיק מים.
הרדיאטור ידוע כמי שארחראי על קירור המים ברכב, אבל חשוב לזכור: רדיאטור לא יכול לקרר את המנוע ללא מים, לכן אם אין מים ברדיאטור, המנוע ילך ויתחמם עד שיוביל לנזק לראש המנוע ולחלקים נוספים ברכב. בדיוק מהסיבה הזאת חשוב לבדוק שיש מים ברדיאטור בתדירות גבוהה, אחת לשבוע-שבועיים, בעיקר אם מדובר ברכב בעל קילומטראז' גבוה.
חשוב לשים לב כי במידה והמים מתרוקנים בתדירות גבוהה, או במידה ואתם צריכים למלא יותר מכוס מים ברדיאטור, ככל הנראה יש בעיה, והמשמעות היא שהמים יוצאים מאיפשהו - זו יכולה להיות נזילה ברדיאטור, סתימה באחד הצינורות, או בעיה בפקק הרדיאטור עצמו שגורם למים לנזול החוצה.
ואיך בעצם ממלאים מים? קיימות שתי טעויות נפוצות בהקשר הזה: האחת היא מילוי מים רגילים ברדיאטור , והשנייה היא מילוי מים במקום הלא נכון.
לגבי הטעות הראשונה- לא מומלץ בכלל למלא מים רגילים (מי ברז) ברדיאטור ברכב. ברדיאטור צריך למלא מים מיוחדים, לרוב אלו מים ירוקים אבל לא תמיד. נוזל הקירור המיוחד לרדיאטור הוא נוזל שמשמן את המערכת ומונע קיפאון שלה בחורף. המים הרגילים, לעומת זאת, גורמים לקורוזיה ברדיאטור, מה שגורם למערכת להיאכל או להיסתם. בנוסף, אם מים רגילים מגיעים למשאבת המים, הקורוזיה אוכלת את החלקים שלה, מה שימנע בהמשך ממים להגיע לרדיאטור. אבל אל דאגה - גם אם מילאתם מים רגילים ברדיאטור, תוכלו תמיד ללכת למוסך ולבצע ריקון של המים הרגילים ומילוי מים ירוקים.
ולגבי הטעות השנייה – מים יש למלא דרך פקק הרדיאטור שנמצא ממש בחלק העליון שלו, ולא במיכל העיבוי כפי שנוטים לחשוב. אמנם כדאי שתמיד יהיו מים גם במיכל העיבוי, ויש לוודא שכמות המים נמצאת בין קו המינימום למקסימום במיכל, אולם לא לשם צריך לפנות כשחסרים מים ברדיאטור. דבר חשוב שכן כדאי לדעת – אם אתם רואים שחסרים מים במיכל העיבוי זה יכול להעיד על חוסר גם ברדיאטור.
שימו לב: אין לפתוח את מכסה הרדיאטור כשהמנוע חם!!! אתם עלולים לקבל כוויה מהמים הרותחים שיקפצו עליכם. כדי לפתוח את מכסה הרדיאטור עליכם להמתין עד שהמנוע יתקרר.
כשאתם פותחים את מכסה הרדיאטור ברכב, הסתכלו בפנים. אם תראו למטה השתקפות של עצמכם – המשמעות היא שיש מים ואין צורך למלא.
חשוב לציין שמרבית התקלות הנפוצות ברדיאטור קורות בגלל קורוזיה, וזה קורה בגלל שימוש במי ברז ולא מים ירוקים. הנה כמה תקלות נפוצות ברדיאטור:
פיצוץ בחלקים בתוך הרדיאטור – ברכבים ישנים או בעלי קילומטראז' גבוה נוטים לקרות פיצוצים של חלקים ברדיאטור, שבהם יושבים המים. מצב כזה יגרום לרדיאטור לא לעבוד.
סתימות ברדיאטור – קורות עקב מילוי של מים רגילים ברדיאטור. בדיוק כמו האבנית שמצטברת לכם בקומקום, כך נסתמים הצינורות ברדיאטור.
צינורות אכולים ברדיאטור – מאותה סיבה של מילוי מים רגילים. קורוזיה גורמת לצינורות להיאכל ועקב כך לנזילה של מים. החלפת צנרת מים נעה בין 150-300 ₪.
קצר במאוורר הרדיאטור – לעיתים נשרפים פיוזים שגורמים לקצר במאוורר, מה שמוביל לעליית טמפרטורה. מחיר מאוורר נע בין 500-1500 ₪.
איך תדעו שיש לכם תקלה ברדיאטור?
ראשית, אם מד חום המנוע שלכם בלוח המחוונים מראה שהמנוע התחמם יתר על המידה, המשמעות היא שיש בעיה ברדיאטור כי הוא לא מקרר את המנוע. במצב כזה מומלץ גם לא לנהוג ברכב אלא לגרור אותו למוסך על מנת שלא לגרום לנזק חמור יותר.
במצבים פחות חמורים, תזהו לפי כמות המים ברדיאטור: כפי שציינו קודם, אם אתם ממלאים מים ברדיאטור, כמובן כשהרכב קר לגמרי, יותר מכוס רגילה – יש בעיה כי המים יוצאים מאיפשהו. מערכת הקירור ברכב היא מערכת סגורה והמים לא אמורים להיעלם ממנה, והמשמעות היא שמשהו לא אטום מספיק טוב. הדרך לטפל בנזילה ברדיאטור היא ללכת למוסך ולבדוק בעזרת מדיד לחץ מהיכן נובעת הנזילה.
דרך נוספת לדעת שיש לכם תקלה ברדיאטור היא כשאתם רואים שהמים ברדיאטור נגמרים לכם בתדירות גבוהה. כפי שציינו, המים לא אמורים להיעלם מהמערכת והמשמעות היא בעיה ברדיאטור.
חשוב לדעת שכל התקלות שקורות ברדיאטור יצריכו מכם להחליף את הרדיאטור. היום כבר לא משתלם כלכלית לתקן אותו, ולכן מוסכים רבים יציעו להחליף אותו. ומה לגבי המחיר? המחיר של החלפת רדיאטור משתנה על פי סוג הרכב שלכם. לרוב החלפת רדיאטור לוקחת כשעה של עבודה במוסך, אבל ברכבים יוקרתיים הרדיאטור חבוי ולכן זמן העבודה במוסך יהיה ארוך יותר ואוטמטית העבודה תהיה יקרה יותר.
המחיר של רדיאטור חדש נע בין 900-1,200 ₪ רק לחלף עצמו ללא עבודה.
המחיר של שעת עבודה במוסך הוא כ-300 ₪
לכן מחיר של החלפת רדיאטור ברכב יונדאי I10 יהיה כ-1,200 ₪.
לעומת מחיר של החלפת רדיאטור ברכב אוודי I1 יהיה כ-2,000 ₪.
אם נתקלתם בבעיה ברדיאטור ברכב שלכם, או שאתם פשוט רוצים לרוקן את המים הרגילים שמילאתם ולהחליף אותם במים ירוקים, ריכזנו לכם רשימה של מוסכים מומלצים על כל אחד מהמוסכים יש חוות דעת שהתקבלו מלקוחות, וגם ציונים שהם נתנו לאותו מוסך. כך תוכלו לבחור את המוסך המומלץ ביותר.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.