בכל חורף אנו שומעים על מקרים של שריפות ותקלות שיכלו להימנע אילו רק היו מודעים לחשיבות ההכנה של הבית לחורף. בטיפ הבא נעבור על כל הדגשים שכדאי ליישם במערכת החשמל בבית, כדי שנעבור חורף נעים, חמים ובטוח!
בחורף כידוע, יורדים לא מעט גשמים, והשילוב של מים ומערכת חשמל בלויה או לא בטוחה, מוביל לא פעם למקרים של שריפות ותקלות שעלולות לסכן חיים. פנינו לחשמלאים מוסמכים, כדי לעבור על כל הרכיבים במערכת החשמל בבית, ולנסות ולמנוע מראש תקלות חשמליות – כל הטיפים וההנחיות לפניכם.
ראשית, כבר עם הטפטוף הראשון חשוב לוודא שאין נזילות או רטיבות בקרבת מקורות חשמל, ושכל השקעים אטומים היטב – כידוע שילוב של מים .וחשמל הוא מסוכן ביותר. אם מצאתם נזילה או רטיבות בקיר בקרבת חשמל, כדאי לאטום את האזור היטב. כאן תמצאו קבלני איטום מומלצים לאיטום סדקים וחלונות לפני החורף.
:: בדיקת לוח החשמל
בבתים ישנים ארון החשמל נמצא לרוב במסדרון או המדרגות ומכיל את מערכות החשמל של כל הדיירים. בבתים חדשים, לוח החשמל נמצא לרוב בתוך הבית. אחת לכמה חודשים, כדאי לפתוח בזהירות את הארון המסתורי הזה ולהציץ לתוכו. מה לעשות שם אתם שואלים? קודם כל, וודאו כי כל הפקקים ללא כתמי רטיבות, סדקים או בלאי אחר. כדי לבדוק את התקינות של כל אחד – פשוט תורידו אותו ותראו כי האזור עליו הוא אחראי – אכן מתנתק מאספקת החשמל. וודאו גם שאתם בודקים את הדירה שלכם, ולא משחקים בחשמל של השכנים כמובן.
באותו לוח מסתרי נמצא ממסר הפחת, שהוא בעצם מפסק שנועד להגן עלינו ולשמור על ביטחוננו במקרה של תקלה בחשמל או קצר, ולמנוע שריפה. ממסר הפחת מנתק אוטומטית את מערכת החשמל כולה בזמן תקלה, ולמעשה מונע מהאש להתפשט לשאר חלקי הבית. אז איך נבדוק שהרכיב החשוב הזה באמת תקין?
לממסר הפחת יש כפתור 'טסט' שמטרתו לעשות בדיוק את זה – לבדוק את תקינותו. לרוב הכפתור מסומן באות T. לחיצה על הכפתור אמורה לנתק את זרם החשמל בכל רחבי הבית. בתמונה הכפתור הכתום שעליו האות T למשל, הוא כפתור הטסט.
שימו לב! אם לחצתם על כפתור הטסט בממסר הפחת, והלחיצה לא גרמה להפלה של כל החשמל בבית, התקשרו מ-י-ד לחשמלאי, מדובר בסכנת חיים!
:: בדיקת שקעים
לא רק בחורף, אבל בעיקר, חשוב לוודא את תקינותם של כל השקעים בבית. וודאו שאין בלאי, הצהבה או השחרה של השקעים. אם שקע כלשהו משמיע רעשים או שיוצאים ממנו ניצוצות, זה סימן מבשר רעות על תקלה קרבה, אל תחכו ופנו לחשמלאי מוסמך להחלפתו.
:: עומס מכשירי חשמל
עומס של מכשירי חשמל ידוע כגורם משמעותי לקצרים ושריפות. בחורף במיוחד, אנחנו נוטים להפעיל הרבה מכשירי חשמל 'זוללים' ומעמיסים על המערכת, מה שעלול לגרום להתחממות יתר. ההמלצה העיקרית היא לא להפעיל מספר מכשירי חשמל 'זוללים' יחד, וודאי לא על אותו מפצל.
למשל, לא כדאי להעמיס על שקע אחד קומקום, מכונת כביסה, ומייבש שיער – הם נחשבים ל'זוללים'. כדי לוודא שאתם לא עוברים את סף העומס החשמלי, כאן תמצאו 'מחשבון עומס' של חברת החשמל בו תוכלו לבחור את המכשירים שתרצו להפעיל יחד – ולדעת מה רמת העומס שהם מפעילים על מערכת החשמל והאם תוכלו הפעיל עוד מכשירי חשמל במקביל.
:: תנורים וסדינים חשמליים
בחורף כולנו רצים לברוח מהקור והרטיבות ולהתחמם בבית עם תנורים, רדיאטורים וסדינים חשמליים, אבל אמצעי החימום האלו יכולים להיות מסוכנים בשימוש לא אחראי. חשוב להבין את כללי הבטיחות בשימוש במכשירים אלו שמהווים את הגורם המרכזי בשריפות בעונת החורף.
דגשים חשובים הם לא להשאיר בגדים לייבוש על מפזר חום או תנור עם אש גלויה. עדיף שייקח לבגד עוד כמה שעות להתייבש מאשר שחלילה תפרוץ שריפה. בנוסף, לגבי סדינים חשמליים שיוצאים מהבוידעם בחורף - אסור לקפל סדין חימום או שמיכה בעודם מחוברים לחשמל – זה עלול לגרום לקצר בסדין. בקליפ הבא תמצאו מידע של מכבי אש לגבי בטיחות אש בחורף:
:: קריסת עצים בסערה
לא תמיד הסכנה מהחשמל מגיעה מתוך הבית – והיא עלולה להגיע דווקא מהגינה או הרחוב. עצים גבוהים ולא יציבים עלולים לקרוס בחורף עקב סערה ורוחות חזקות, לחבל בקווי מתח ולגרום לשלל תקלות חשמל ואפילו נזק למכוניות חונות.
ההמלצה היא לדאוג לגיזום של ענפים ועצים מסוכנים לפני הסערה ואפילו לפני בוא החורף. כאן תמצאו רשימת גננים מומלצים המתמחים בגיזום עצים.
גיזום וכריתת עצים על ידי כורת מוסמך:
אם בכל זאת נתקלתם באירוע שבו פרצה שריפה ממקור חשמלי, חשוב לדעת כי בניגוד לאינסטינקט, בשום אופן אסור לשפוך מים על שריפה שמקורה בחשמל! לאחר שהזעקתם את מכבי האש, ניתן לנסות לכבות את השריפה על ידי מטף, מגבת, או חול.
במקרה שעברתם על כל הדגשים של הכנת החשמל בבית לקראת החורף, ומצאתם פגמים כלשהם ברכיבי החשמל, חשוב מאוד לא לנסות לתקנם לבד אלא לפנות לחשמלאי מוסמך. כאן תמצאו רשימה של חשמלאים מוסמכים ומומלצים על פי חוות דעת של לקוחות אמיתיים כמוכם. לאחר תיקון או בדיקה של החשמלאי בבית הלקוח, נציג ממידרג מתקשר ללקוח, מקבל ממנו חוות דעת וציונים אודות השירות ומעדכן את הדירוג באתר.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.