סביר להניח שאם חיפשתם את המושג "אבדן להלכה", מצב הרכב שלכם לא מדהים כרגע. חצי הכוס המלאה היא שאתם יכולים לקבל עליו את כל שווי הנזק. איך עושים את זה? מה ההבדל בין אבדן להלכה וטוטאלוס? והאם כדאי לקנות רכב שעבר אבדן להלכה? כל התשובות ממש לפניכם.
בגדול, אבדן להלכה היא אי כדאיות כלכלית בתיקון הרכב, כלומר - נזק בשווי של 45-59 אחוזים מערך הרכב. במקרה כזה, בעל הרכב אמנם יכול לתקן את הרכב בעלות גבוהה יחסית, אבל הוא גם יכול לבחור ששמאי יכריז על הרכב כאבדן להלכה. במקרה כזה הרכב ימכר לסוחר רכב ובעל הרכב יקבל תמורתו את שווי החלקים. מבולבלים? בואו נתחיל לאט לאט.
יש הבדל אחד משמעותי בין רכב שהוכרז כאבדן להלכה ובין רכב שהוכרז כטוטאלוס (או: אבדן מוחלט) והוא אחוזי שווי הנזק. כמו שכתבנו בהתחלה, אבדן להלכה יוכרז במקרה ששווי הנזק נע בין 45 ל-59 אחוזים. במקרה ששווי הנזק יהיה 60 אחוזים ומעלה משווי הרכב, הרכב יוכרז כטוטאלוס.
ההבדל הזה משפיע על שני דברים - תיקון הרכב ורשיונות רכב.
תיקון הרכב - בעוד שרכב שהוכרז כאבדן להלכה, יכול באופן רשמי לחזור לכביש לאחר תיקון, כשרכב מוכרז טוטאל לוס, הכביש הבא שהוא יראה יהיה בדרך למגרש גרוטאות, שם יפרקו אותו.
רשיונות רכב - במקרה של אבדן להלכה, רשיונות הרכב נשארים בתוקף אבל הרכב מחוייב בתיקון. במקרה של טוטאלוס, רשיונות הרכב מבוטלים לחלוטין.
קודם כל, נקדים ונאמר שרק שמאי רכב מוסמך יכול לקבוע אם הרכב מוכרז כאבדן להלכה. לכל שמאי רכב יש את הגישה, הניסיון והשיקולים שלו לחישוב אחוזי הנזק, אבל נוכל להגיד שבגדול - רכב שנפגע בצורה שמסכנת את הבטיחות של הרכב ומותירה ספק אם הוא יוכל לחזור לכביש, לרוב לא יוכל להיות מוכרז כאבדן להלכה, אלא רק כטוטאלוס.
פגיעות שבדרך כלל יהוו אינדיקציה טובה לכך שהרכב בדרך להיות טוטאלוס יהיו מכות בשלדה, פגיעה משמעותית בגג הרכב, מכת בננה במרכז הרכב (שמעוותת את הרכב לצורת בננה), חגורות בטיחות מתפרקות וכריות אוויר שנפתחו.
אם הרכב שלכם ניזוק בצורה משמעותית, יש לכם שתי אופציות - לתקן את הרכב או להכריז עליו אבדן להלכה.
אם תבחרו לתקן את הרכב, תקבלו מחברת הביטוח את שווי התיקון, אבל כדאי לדעת שהרכב כנראה לא יחזור להיות מה שהיה לפני התאונה וגם תחול עליו ירידת ערך משמעותית. לכן קיימת אופציה נוספת - הכרזה על הרכב כאבדן להלכה ואז השמאי ימכור את הרכב לסוחר רכבים.
חשוב להדגיש, שכל עוד הנזק של הרכב נע בין 45%-59%, ההחלטה אם לתקן את הרכב או להכריז עליו כאבדן להלכה, נמצאת בידיים של הלקוח. כמובן שהשמאי יוכל להמליץ לכם ולהגיד את דעתו, כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה.
אחרי שהרכב הוכרז כאבדן להלכה ונמכר לסוחר, סוחר הרכבים יחליט אם הוא רוצה לתקן את הרכב או לפרק את החלקים ולהשתמש בהם. בכל מקרה הוא יתן לכם את שווי החלקים, חברת הביטוח תשלים את שווי הנזק שקבע שמאי הרכב וביחד תקבלו 100% מערך הרכב.
ניקח דוגמא שתעשה את העניינים פשוטים יותר.
נניח שהיה לכם רכב בשווי 100,000 ₪ ועברתם תאונה. קודם כל, מזל שאתם כאן. אחרי התאונה הזמנתם שמאי רכב פרטי או מחברת הביטוח, הוא הכריז על הרכב כאבדן להלכה, קבע נזק של 59% אחוזים, ומכר את הרכב לסוחר.
חברת הביטוח תשלם לכם 59 אחוזים – 59,000 ₪, סוחר הרכב שמכרתם לו את הרכב ישלם עוד - 41 אחוזים - 41,000 ₪ וביחד תקבלו את כל שווי הרכב - 100,000 ₪.
נדגיש שהמכירה לסוחר נעשית בדרך כלל על ידי שמאי הרכב, וזו גם הדרך העדיפה. השמאי עובד עם אותם סוחרי רכב, יש ביניהם כבר הסדרי עבודה והוא יכול להבטיח שתקבלו את מלוא הערך של החלפים.
בואו נשים רגע את כל הקלפים על השולחן: אבדן להלכה מיטיב מאוד עם הגורם המפצה של הרכב (חברת הליסינג, השכירות או הביטוח), כיון שהוא חוסך להם לא מעט כסף.
כדי להבין כמו שצריך, בואו ניקח דוגמא.
נגיד שהרכב שלכם שווה 50,000 ₪ ועבר תאונה. שמאי רכב שהגיע למקום ראה נזק של חלפים בגובה של 50% מערך הרכב, אבל הוא יודע שכדי לתקן את הרכב כמו שצריך, צריך לבצע חיתוך ברכב שמוריד את ערך הרכב בעוד 15% אחוז. כלומר, הגענו כבר למצב של שווי נזק בגובה 65% אחוז והרכב מוגדר כטוטאלוס.
במצב הזה יש לשמאי הרכב שתי אופציות:
א. להכריז על הרכב כאבדן להלכה, ואז חברת הביטוח תחוייב ב-50% משווי הרכב בלבד, ואת שאר הכסף תקבלו מסוכן הרכב על החלפים.
ב. להכריז על הרכב כטוטאלוס ואז חברת הביטוח תחוייב ב-100% משווי הרכב.
ברור לכולם, איזו אופציה מעדיפה חברת הביטוח, נכון?
עכשיו השאלה החשובה היא - מה עדיף לכם?
מבחינת הכסף שיגיע אליכם בסופו של דבר יכול להיות הבדל של עד כ-10% בין הכסף שתקבלו על אבדן להלכה ובין הכסף שתקבלו על טוטאלוס.
באבדן רכב להלכה, תקבלו חלק מהסוחר וחלק מהביטוח וביחד תגיעו ל-100% מערך הרכב.
בטוטאל לוס תקבלו את כל שווי הרכב מהביטוח, בניכוי שרידים. כלומר, אם שרידי הרכב שווים 8%, תקבלו מהביטוח 92% משווי הרכב. שווה לדעת ששווי השרידים יכול להגיע עד 10% ולרוב לא יהיה גבוה יותר.
מבחינת הרכב - אם נזק הרכב הוא פחות מ-60% לכאורה יש לכם את האפשרות של תיקון הרכב. בואו נגיד שזו לא אופציה מומלצת כל כך. התיקון יהיה יקר, ארוך והרכב לא ישוב להיות כמו שהיה. אבל בניגוד לטוטאלוס שמחייב הורדה של הרכב מהכביש, ברכב שיכול להיות מוכרז אבדן להלכה זו עדיין בחירה שלכם.
אם אתם רוצים להמנע ממצב שבו שמאי הרכב פוסק לטובת הגורם המפצה, כדאי להזמין שמאי רכב פרטי ולא דרך החברה. ואם אתם חוששים שזה יקר מדי, תנו לנו להרגיע אתכם. חברת הביטוח מחוייבת לשלם לכם את שכר הטרחה של שמאי רכב פרטי שהזמנתם.
התשובה לשאלה הזו לא חד משמעית.
מצד אחד - רכב שהוכרז אבדן להלכה יהיה זול משמעותית מרכבים אחרים, מצד שני - אתם יודעים, מדובר ברכב שעבר פגיעה משמעותית.
בכל מקרה, אם אתם חושבים לקנות רכב שעבר אבדן להלכה חשוב לבקש דו"ח שמאי מהמוכר כדי לוודא את הדברים הבאים:
שהרכב עבר בדיקות בטיחות לפני תקנה 309, שמוודאת שהרכב תקין, בטיחותי וכשיר לחזור לכביש.
ששמאי רכב ליווה את כל תהליך התיקון של הרכב, מהקביעה של האבדן להלכה ועד גמר התיקון.
שכל החלקים שהחליפו ברכב חוקיים.
מה בדיוק קרה בתאונה, מה היה הנזק ומה הוחלף.
המחיר של תהליך קביעת אבדן להלכה, מרגע התאונה ועד הרגע שבו אתם מקבלים את הכסף שלכם נע בין 1,500 ל-2,000 ₪, לא כולל מע"מ.
שימו לב, שכמו שכתבנו קודם, חברת הביטוח מחוייבת להחזיר לכם את שכר הטרחה של שמאי רכב פרטי.
בואו נגיד את האמת - תאונה ורכב שנקבע כאבדן להלכה, זה מבאס לאללה ומתסכל ובא לכם לצרוח על כל העולם. אז אם אתם כבר חייבים לעבור את התהליך הזה, כדאי שהוא יהיה עם שמאי רכב מקצועי, אמין וגם - שיהיה נחמד ואמפתי לסיטואציה. בדיוק בשביל זה אספנו לכם חוות דעת של לקוחות קודמים, שעברו בדיוק את אותו הדבר, ולקחו שמאי רכב מומלץ. תוכלו לקרוא שם על המקצועיות, על המחירים וגם על היחס והעמידה בזמנים של כל השמאים.
שיהיה המון בהצלחה ועשו לנו טובה - שמרו על עצמכם בכביש.
אבדן גמור להלכה הוא בדיוק אותו דבר כמו אבדן להלכה, כלומר - אי כדאיות כלכלית בתיקון הרכב.
אדן להלכה נקבע כששווי הנזק ברכב נע בין 45 ל-59 אחוזים.
אבדן להלכה הוא נזק בהיקף רחב לרכב, ברמה שלא שווה לתקן אותו. היקף הנזק נע בין 45 ל-59 אחוזים משווי הרכב.
רכב מוגדר כטוטאלוס ברגע ששווי הנזק של הרכב גבוה מ-60%.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.