אם אתם כאן, סיכוי טוב שעשיתם תאונה ואתם רוצים לדעת איך מחשבים את ירידת הערך של הרכב לאחר התאונה. כיון שיש הרבה פרמטרים שמשפיעים על ירידת הערך לא נוכל לחשב לכם אותה בדיוק. אבל יש לנו גם בשורות טובות: ברוב המקרים תוכלו לקבל החזר מחברת הביטוח על ירידת הערך וגם על הזמנה והערכה של שמאי רכב פרטי.
לפני שאנחנו בכלל מתחילים לדבר על ירידת ערך רכב אחרי תאונה, בואו נעשה שניה סדר בעניינים ונבדיל בין שני מושגים - ערך רכב וירידת ערך רכב. אנחנו יודעים, זה דומה מאוד אבל קצת שונה.
ערך רכב הוא מחיר המחירון של הרכב שנקבע לפי פרמטרים קבועים מראש כמו - חברת היצור, דגם הרכב, שנת היצור, מספר הקילומטרים שהרכב עבר, כמה בעלויות הוא עבר, האם מדובר בבעלות פרטית או של חברה ועוד. את ערך הרכב שלכם תוכלו למצוא במחירוני הרכב, כשהידוע שבהם הוא מחירון הרכב של יצחק לוי.
בדרך כלל, רוב העולם מתייחס לפער בין מחיר הרכב כשקנינו אותו לבין המחיר שלו כשנמכור לאחר כמה שנים כירידת ערך רכב. אבל כשמדברים עם שמאי רכב הם יתייחסו אל המושג "ירידת ערך הרכב", כירידת ערך אחרי תאונה בלבד וכך אנחנו נתייחס אליה גם במאמר הזה.
קודם כל נגיד שקביעת ירידת הערך נעשית רק בידי שמאי רכב מוסמך ובכפוף לשיקול דעתו הבלעדית והמקצועית. לשמאי הרכב יש ספר המלצות וחישובים, אבל ההמלצות לא מחייבות ושמאי הרכב יקבע את ירידת הערך לפי הידע המקצועי שרכש.
את ירידת הערך קובעים באחוזים, ויש כמה פרמטרים שמשפיעים על גובה אחוזי הירידה - ערך הרכב, שנת היצור של הרכב, איזה חלק נפגע, האם הוחלפו חלקים ועוצמת הפגיעה.
לפני שבכלל ניגשים לבדוק מה ירידת הערך, שמאי רכב יבדוק מה הערך הנוכחי של הרכב בלי הפגיעות. די מובן מאליו.
ככל שהרכב יהיה חדש יותר, כך ירידת הערך תהיה גדולה ומשמעותית יותר. גם אם מדובר באותה פגיעה בדיוק - ירידת הערך של רכב בן חצי שנה תהיה גבוהה בהרבה מרכב בן 8 שנים.
לא דומה פגיעה במראה לפגיעה של כנף אחורית, כמו שלא דומה פגיעה בגג הרכב לפגיעה במנוע. אבלו בחלק מהרכיבים עצמם, זה אפילו קריטי לדעת איפה בדיוק הפגיעה ומה עוצמתה.
ניקח דוגמא של פגיעה בקורת אורך קדמית. אם הפגיעה התרחשה בקצה הקורה ירידת הערך תנוע בין 1% ל- 2%. פגיעה באותה קורת אורך לפני ציר האופנים תהווה ירידת ערך של כ-5% כיון שהנזק רחב ומורכב יותר לתיקון. פגיעה בקורה בקו ציר האופנים, איפה שנמצאים הבלמים, יכולה להגיע כבר ל-7% של ירידת ערך.
כמו שחשוב מיקום הפגיעה, כך גם חשובה עוצמתה. יש פגיעות שאפשר לתקן על ידי תיקון פחחות פשוט וזול יחסית, ואחרות שידרשו החלפת רכיבים יקרים ועבודה ארוכה יותר. כך למשל - פגיעת פחחות קשה בכנף קדמית של הרכב, שהיא חלק פריק, יכולה להיות זולה יותר ופשוטה יותר מפגיעה בינונית בכנף האחורית, כיון שהכנף האחורית היא חלק אינטגרלי מהרכב שיצריך תיקון מורכב יותר, עדין יותר וכנראה יכלול גם צביעה של החלק בתנור.
כיון שעולם הרכב הוא רחב מאוד, ננסה לתת דוגמא אחת לחישוב של ירידת ערך רכב אחרי תאונה. שימו לב שמדובר בדוגמא אמיתית משמאי רכב, וכמובן שמדובר במקרה ספציפי מאוד, שאי אפשר להשליך ממנו ישירות על רכבים אחרים.
ירידת ערך אחרי תאונה: רכב טויוטה, שנת יצור 2019.
שווי ערך הרכב בפועל - 181,571 ₪.
תיקון כנף אחורית ימנית - 4% ירידת ערך
תיקון פח אחורי - 2% ירידת ערך
תיקון קורת שלדה אחורית ימנית - 2% ירידת ערך
תיקון רצפת מטען - 1% ירידת ערך
צביעה לא מקורית (לאחר התיקון) - 2% ירידת ערך.
סה"כ ירידת ערך של 11%, כלומר לאחר התאונה חלה ירידת ערך רכב בשווי 19,973 ₪.
עשיתם תאונה, לא עלינו. איך ממשיכים מכאן לקביעת ירידת ערך הרכב?
אחרי התאונה אתם מתקשרים לשמאי רכב פרטי או לשמאי של חברת הביטוח (תכף נפרט מה עדיף). הוא מגיע לראות את הרכב לפני התיקון, מצלם, בודק ומתחיל לעבוד על חוות הדעת. אבל את חוות הדעת הסופית שנקראת גם "דו"ח שמאי", תקבלו רק אחרי התיקון הסופי, ואחרי שהשמאי יגיע שוב כדי לראות איזה תיקונים נעשו, את איכות התיקון והאם יש השפעה על תפקוד הרכב.
אופציה נוספת, אבל נדירה יותר, היא אם החלטתם לא לתקן את הרכב כרגע, מכל סיבה שהיא, ואז השמאי יכול להוציא לכם דו"ח גלובלי על הנזק. המלצה שלנו: חברות הביטוח לא עפות על זה, ולפעמים יהיה קשה להוציא מהן את הכסף שמגיע לכם על ירידת ערך הרכב. בנוסף, כדאי לדעת, שאם התאונה קרתה באשמתכם, לא תוכלו לקבל את הכסף מהביטוח אם לא תתקנו את הרכב בפועל.
ביטוח הרכב בעצם מחזיר לכם כסף על שני דברים - שווי ירידת הערך עצמה ושכר הטרחה של שמאי הרכב.
בתביעות צד ג', כשלא אתם אשמים בתאונה - מגיע לכם לקבל את מלוא ירידת ערך הרכב. אם אתם אשמים בתאונה ותובעים את חברת הביטוח שלכם, יש השתתפות עצמית בגובה של כאחוז וחצי. זה אומר שאם קיבלתם ירידת ערך של 5%, תקבלו מחברת הביטוח רק 3.5%.
גובה ההשתתפות העצמית יכול להיות שונה מחברת ביטוח אחת לשניה, אך בדרך כלל מקובל שהיא נעה סביב האחוז וחצי.
כל חברת ביטוח מחזיקה רשימת שמאים שעובדים איתה ונקראים גם "שמאי חוץ". חברת הביטוח יכולה אמנם להמליץ לכם לקחת שמאי מהרשימה, אבל היא ממש לא יכולה לחייב אתכם.
בניגוד לשמאי דרך חברת הביטוח, שמחוייב ונאמן לחברת הביטוח שדרכה הוא מועסק, שמאי רכב פרטי נאמן רק לשווי ירידת ערך רכב ולנזק שנעשה. אז בטח תגידו - כן, אבל שמאי רכב פרטי זה גם יקר יותר. אז זהו. שלא. חברת הביטוח מחוייבת לשלם את שכר הטרחה של השמאי, גם אם לקחתם שמאי רכב פרטי. ממש ככה.
למה בכל זאת אנשים מעדיפים לקחת שמאי דרך חברת הביטוח? לפעמים זה פשוט חוסך התעסקות ובירוקרטיה, וגם - קצת עצוב, אבל פשוט לא כולם יודעים שמגיע החזר על שמאי רכב פרטי מהביטוח.
יש כמה פרמטרים שקובעים את שכר הטרחה של שמאי הרכב, כאשר הפרמטר המרכזי הוא מספר הפעולות שהשמאי מבצע ומורכבות התיק. אם מדובר במקרה מורכב, עם פגיעות מרובות, השמאי יצטרך להגיע מספר פעמים אל המוסך. במקרים אחרים שבהם יש פגיעה אחת, השמאי יגיע רק לפני התיקון ואחריו.
כך למשל, אם יש פגיעה אחת ברכב, גם אם היא מורכבת ומשמעותית, שכר הטרחה כנראה יהיה נמוך יותר מאשר רכב עם פגיעות מרובות במצב קל יותר.
חשוב לציין ששכר הטרחה לא מושפע באופן ישיר מגובה הנזק. לעיתים יש חפיפה, כיוון שפגיעות רבות יכולות להעיד על נזק משמעותי לרכב, אבל השכר נקבע רק לפי כמות העבודה שיש לשמאי לעשות.
טווח המחירים של שכר הטרחה לשמאי רכב נע בין 800 ₪ למקרים קלים ועד 1,500 למקרים בינוניים. במקרה של תאונה קשה ותיקונים מורכבים מאוד, המחיר יכול להגיע עד 3,000 ₪, כולל מע"מ.
כמו שכבר כתבנו קודם, כשמדובר בירידת ערך רכב אחרי תאונה, כדאי לקחת שמאי רכב פרטי ולא מחברת הביטוח. איך עושים את זה? טוב ששאלתם. בדיוק בשביל זה, אספנו לכם המלצות של לקוחות קודמים על שמאי רכב. כך שכל מה שנשאר לכם זה לקרוא ולבחור את השמאי שלכם. ושנפגש כאן רק בשמחות, אה?
חישוב של ירידת ערך רכב אחרי תאונה, מחושב רק על ידי שמאי רכב מקצועי.
בחישוב הוא לוקח בחשבון את ערך הרכב לפני התאונה, שנת היצור, מספר הפגיעות, האם יש צורך להחליף חלקים ואת עוצמת הפגיעה.
נהוג לקרוא לפער בין מחיר הרכב כשקניתם אותו למחיר הרכב כשתמכרו אותו "ירידת ערך". אבל בעולם שמאות רכב, ירידת ערך רכב מתבצעת רק אחרי תאונה ומחושבת על ידי שמאי רכב.
האמת היא, שזו שאלה כללית מאוד שקשה לתת עליה תשובה. היא תלויה בשאלה - בן כמה הרכב שלכם, האם הוא עבר תאונות קודמות, מה הנזק הקיים והאם הוחלפו חלקים.
כדי לקבוע את ירידת הערך המדויקת של הרכב - תצטרכו להזמין שמאי.
אחרי תאונה, חברת הביטוח תציע לכם רשימה של שמאי חוץ מטעמה, שיכולים לבוא לתת הערכה לרכב.
המלצה שלנו? מצאו שמאי רכב פרטי שנאמן לשווי הרכב שלכם ולא לחברת הביטוח. למרות שלא כולם יודעים את זה - חברת הביטוח מחוייבת לשלם גם על שמאי רכב פרטי שאתם מזמינים, ולא רק על שמאי מטעמה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.