העולם מתקדם בקצב והמכוניות החשמליות כבר לגמרי כאן, אבל מה שמתקדם לאט יותר זו הבירוקרטיה הנלוות במקרה שאתם רוצים להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף. אבל, לפני שאתם מוותרים על החלום או מוכרים את הדירה ועוברים לבית פרטי, במאמר הבא נסביר מה התנאים להתקנת העמדה, מתי תצטרכו את אישור הוועד וכמה תעלה עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף.
לפני שמתחילים עם ההתקנה, חשוב לציין שהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף חייבת להתבצע על ידי חשמלאי מוסמך בלבד, בהתאם לחוק ולתקנות הבטיחות. בניגוד לבית קרקע עם חניה פרטית קרובה, בו אתם האדונים היחידים ורק אתם יכולים להחליט אם להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, במקרה של בית משותף בו גרות מספר משפחות בבניין אחד, העלילה מסתבכת. קודם כל, אם החניה שלכם בבניין רשומה על שמכם בטאבו, ברכות - כבר עברתם מכשול אחד. אך אם לא, תצטרכו לקבל את הסכמת שאר דיירי הבניין על התקנת העמדה באחת החניות. אחרי שתעברו את המשוכה הזאת, תצטרכו להחליט כיצד לחבר את עמדת הטעינה לחשמל. עומדות לרשותכם שתי אפשרויות:
אם אתם גרים בקומות הנמוכות יחסית ולא בקומה 46, תוכלו למתוח קו חשמל מארון החשמל הפרטי שלכם ועד החניה בקומת הקרקע של הבניין. החשמלאי יצטרך להעביר את תוואי הקו בתוך הדירה, מחוצה לה ולמשוך קו ארוך במיוחד, עד החניה. בכל אופן, מדובר בעבודה מורכבת שהעלויות שלה יהיו גבוהות משמעותית מאשר התקנת עמדה בחניה של בית קרקע פרטי.
האופציה הנוחה ביותר היא להתחבר לחשמל המשותף של הבניין, וממנו למתוח קו עד החניה הפרטית שלכם בחניון המשותף, ולחסוך את עבודת הקונסטרוקציה מהקומה שלכם ועד החניה. במקרה הזה, תצטרכו את אישור ועד הבניין (אבל לא לעוד הרבה זמן, על כך בפסקה הבאה), וגם תצטרכו להתקין מונה חשמלי נפרד לעמדת הטעינה שלכם, שיאפשר לכם להתקזז על עלות הצריכה שלכם מול שאר תושבי הבניין, שלא אמורים לשלם על הטעינה.
עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי הן עניין מתפתח, והעסק מעט מסתבך אם תרצו להתקין אחת כזו בבנין משתותף. בגלל שעמדת טעינה בבניין משותפת מצריכה שימוש בשטח ורכוש המשותף של הבניין, התנאים והתקנות להקמתה משתנים, וכדאי לעקוב אחריהם מקרוב באתרי משרד השיכון ומשרד האנרגיה.
בשנת 2022 חל שינוי משמעותי בחוק המקרקעין, שמטרתו להקל על התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים. היום, באופן עקרוני, דייר רשאי להתקין עמדת טעינה בחניה הצמודה לדירתו ללא צורך באישור של שאר הדיירים או ועד הבית אבל, החיים עדיין לא קלים לגמרי ויש כמה תנאים להתקנת עמדת טעינה בבבית משותף.
אם תצליחו לחבר את עמדת הטעינה ישירות לחיבור הפרטי מהדירה שלכם, לא תצטרכו לקבל את אישור הדיירים כלל, אבל כן תצטרכו שאופן ההתקנה יראה סביר ולא יפגע ברכוש המשותף וחיצוניות הבניין. בנוסף, כמובן שההתקנה צריכה להתבצע בצורה בטיחותית ולפי כללי השימוש בחשמל.
במקרה הזה ייתכנו כמה תנאים:
בדיקת ההספק - יש לבדוק תחילה אם ההספק החשמלי המשותף של הבניין יכול להכיל מספר עמדות הטענה ולא רק אחת. במידה וההספק קטן מדי בשביל זה, לא ניתן יהיה להתחבר לחשמל המשותף מבלי לקבל את אישור וועד הבניין, שיתכנס יחד לקבלת החלטה משותפת בנושא.
התקנת מונה נפרד - אם ההספק גבוהה, התגברתם על המשוכה הבעייתית ותצטרכו רק להתקין מונה חשמלי נפרד לעמדה לצורכי קיזוז מול שאר דיירי הבניין.
שמירה על הרכוש המשותף - גם במקרה הזה תצטרכו שאופן החיבור לא ייפגע ברכוש המשותף וחזות הבניין, כמו במקרה של חיבור לחשמל הפרטי.
אחרי שצלחתם את כל הקשיים ויש לכם את כל האישורים שאתם צריכים כדי להתקין את העמדה בבנין המשותף, השלב הבא הוא לקנות את העמדה, ולהזמין חשמלאי שיתקין אותה. אלו הם שלבי ההתקנה:
סיור מקדים - תחילה, החשמלאי יגיע לסיור מקדים כדי להעריך את עבודת ההתקנה. למרות שלא מדובר בעבודה חשמלית מסובכת, אופן ההתקנה הוא שעשוי להיות מסובך.. לדוגמה, אם אתם רוצים לחבר את העמדה לחשמל הפרטי שלכם, יש למתוח קו חשמלי ארוך במיוחד, שיצריך משאבים והיערכות שונה מאשר מתיחת קו בין חשמלי בין העמדה בחניה לחשמל המשותף בחדר המדרגות.
התקנת העמדה - אחרי הסיור המקדים, החשמלאי יוסיף מפסק חדש ללוח החשמל (שלכם או של הבניין), ממנו הוא ימשוך קו חשמלי עד החניה בה מותקנת עמדת הטעינה. בכל אופן, קחו בחשבון שאם בסיור המקדים החשמלאי העריך שתצטרכו לבצע התאמות נוספות (מתיחת קו ארוך במיוחד, חציבה ברצפות ועוד), הדבר יוסיף לזמן ההתקנה, וגם לעלות.
לאחר ההתקנה - ולפני הפעלת עמדת טעינה לרכב חשמלי, חובה לבצע בדיקה ולקבל אישור תקינות מחשמלאי בודק מוסמך. לא ניתן להפעיל את העמדה ללא אישור זה. הבדיקה כוללת בדיקת הארקה, חיבורים ותפקוד העמדה, ובסיומה מנפיק הבודק אישור מסודר.
מחיר התקנת עמדת טעינה לרכב הוא עסק מורכב. בעולם אידיאלי בו לוח החשמל היה מרחק של 3-4 מטרים מכל חניה, עלות ההתקנה בלבד הייתה נעה בין 800-1,000 ₪. אבל במציאות, בה רובנו גרים בבניינים, החניה לא ממש קרובה ללוח החשמל (גם אם הוא של הבניין), ועבודת ההתקנה מסתבכת.
ברוב המקרים יהיה צורך להעביר תווי חוטים לאורך הבניין, כאשר על כל מטר של קו חשמל תשלמו בין 50-200 ₪, בהתאם לעובי ותוואי החוט (שיוסתר באמצעות תעלת פלסטית או באמצעות חציבתו בקיר).
בנוסף, אם תצטרכו לעשות שינויים בתשתית החשמל של הבניין, להוסיף מפסק או לחצוב בריצוף החניה לצורך ההתקנה, המחיר עשוי כבר לקפוץ ולנוע בין 3,000-5,000 ₪ (לא כולל עלות העמדה עצמה). בקיצור, קשה לקבוע מחיר ספציפי להתקנת עמדת טעינה בבית משותף בגלל כל הגורמים שיכולים להשפיע על ההתקנה, ולכן נערך הסיור המקדים.
המחירים המצויינים מתייחסים לעלות ההתקנה בלבד ואינם כוללים את עלות עמדת ההתקנה.
עוד על עמדות טעינה לרכב חשמלי בסרטון הבא:
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף עשויה להיות הליך בירוקרטי לא קטן, אבל היי – ככה תכירו את השמות של כל חברי וועד הבניין, ולמי שייכת כל חניה. בכל אופן, אם יש לכם כבר את העמדה והאישורים, השלב הבא הוא להזמין חשמלאי שיתקין לכם אותה. כדי לעזור לכם, ריכזנו כאן חשמלאים מומלצים המתמחים בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, ומדורגים על ידי לקוחות קודמים. אם תעזרו בחשמלאי דרכנו, נתקשר לאחר השירות לבקש עליו חוות דעת, וכך נשמור יחד על הדירוגים מעודכנים.
עלות התקנת עמדת טעינה בבית משותף היא טריקית. אם לוח החשמל במרחק של 3-4 מטרים מהחניה, עלות ההתקנה הבסיסית נעה בין 800-1,000 ₪. אבל בבניין סביר שלוח החשמל רחוק יותר, ועבודת ההתקנה מסתבכת ומתייקרת. בנוסף לזה, אם תצטרכו לעשות שינויים והתאמות בלוח החשמל ובאופן ההתקנה כפי שפירטנו במאמר, המחיר עשוי לקפוץ ולנוע בין 3,000-5,000 ש"ח, לא כולל עלות העמדה.
כיום (לאחר תיקון חוק המקרקעין בשנת 2022), אין צורך באישור מוועד הבניין להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, בתנאים מסוימים. עם זאת, ישנם מצבים בהם עדיין נדרש תיאום או הסכמה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.