הגיע הזמן לדירוג גם את קופות החולים. לא פחות מ-3,500 מחברי אתר מידרג דירגו את ארבע קופות החולים בישראל – כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית, אשר משפיעות על כל אחד ואחת מאיתנו בחיי היום-יום.
קופת חולים מכבי היא הקופה השנייה בגדולה בישראל, ומונה מעל 2 מיליון מבוטחים. אז איך דירגו חברי אתר מידרג את קופת חולים מכבי? התוצאות לפניכם. טווח הציונים הכללי מגוון, אך פרמטרים מעטים מאוד קיבלו את הציון 4 ומעלה, ואף אחת מהקופות לא הצליחה להגיע לציון 4 בדירוג הכללי.
ביקשנו מחברי אתר מידרג לדרג את קופות החולים בשלל פרמטרים משמעותיים: איכות הטיפול הרפואי, המענה מחוץ לשעות הפעילות, זמינות התורים בקופה, איכות המענה הטלפוני והבירוקרטיה, המחירים ושירותי האונליין. בנוסף, פרק נפרד הוקדש לדירוג טיפולי השיניים לילדים. לכל המידע בנושא מידרג קופות החולים לחצו כאן
חשוב לציין - לאתר מידרג לא הייתה נגיעה בדירוג, וחוות הדעת כולן התקבלו אך ורק מחברי מידרג. אנחנו סיפקנו את הפלטפורמה, את נסיוננו בעולם הדירוג, כדי לאפשר לתושבים להתבטא. המטרה היא ליצור שקיפות קבועה ודירוג של קופות החולים בישראל כדי להוציא לאור את האמת של המדרגים – מה דעתם על תפקוד קופת החולים שלהם.
דירוג קופות החולים שלנו פורסם גם בדה-מרקר. תוכלו לקרוא את הכתבה כאן.
ראשית ביקשנו מחברי אתר מידרג לתת ציון כללי לקופת חולים מכבי, בסקאלה שבין 1-5. בפרמטר זה מקבלת מכבי ציון של 3.87, הציון הגבוה ביותר מבין קופות חולים, שמוביל אותה למקום הראשון בדירוג זה. עם זאת, חשוב לזכור כי פריסת המרפאות לא שווה בכל איזורי הארץ, ובניתוח עירוני ניתן לראות כי במודיעין הציון של מכבי אפילו עולה, אך בבאר שבע היא מדורגת בציון נמוך יותר – 3.78.
שאלנו את המדרגים מה דעתם על זמינות השירותים בקופה, וביניהם גם זמינות התורים לרופאים. כאן יש לציין, מצאנו את הנקודה הכואבת של המבוטחים: מכבי דורגה בפרמטר זה בציון נמוך של 3.21, והציון הכי גבוה, של קופת חולים לאומית, הוא רק 3.35.
מהדברים שכתבו לנו המדרגים עולה תמונת מצב עגומה במיוחד בכל הקשור לזמינות התורים במכבי: תורים ניתנים שבוע קדימה כשמדובר ברופא משפחה, וחודשים קדימה כשמדובר ברופא מומחה. מתשובות המדרגים אף עולה כי הבעיה לא קיימת בתחום ספציפי אלא בכל תחומי ההתמחות. הנה חלק ממה שכתבו לנו המדרגים:
לגבי שאר הפרמטרים בזמינות שירותי המרפאה, ניתן לראות כי מבוטחי מכבי דווקא מרוצים מפריסת המרפאות הרחבה יחסית, ומעניקים לה בפרמטר זה ציון די גבוה של 4.09.
עם זאת, בכל הקשור למענה טלפוני ובירוקרטיה יש מקום לשיפור. לא מעט מהמשיבים כתבו לנו על הקושי בקבלת החזרים כספיים מהקופה, על מענה טלפוני לוקה בחסר ועל הפניות שהקופה לא מאשרת.
"כל בדיקה שהייתי צריכה לא אושרה לי בקופה למרות שהייתה לי הפניה מרופא", מספרת אחת המדרגות. "גם כאשר במוקד הקופה נאמר לי שיש השתתפות ויהיה החזר עד 80%, הוא לא אושר לי בסוף." מדרג נוסף שלח לנו בעיה דומה שנתקל בה: "כאדם קשיש מפריע לי שהרופאים נמנעים כמה שהם יכולים מביצוע בדיקות יקרות, כמו בדיקות דם מיוחדות, כנראה בהנחיית הנהלת הקופה."
מדרג אחר כתב לנו: "קיים חוסר זמינות בשירות הטלפוני של המשרד - מעט ימי עבודה בשבוע ועוד פחות שעות עבודה ביום", ואחר הוסיף "בנושא הבירוקרטיה- יש כל הזמן הערמת קשיים בקבלת החזרים, יעשו הכל כדי לא להחזיר תשלום, בין היתר ישלחו בקשה שלמה חזרה עם כל הטפסים במקום לומר לך להשלים עוד אישור שחסר."
זמינות התורים היא בעיה קשה, אבל לאיזה מהרופאים המומחים הכי קשה לקבוע תור במכבי? אם אתם מבוטחים של הקופה כנראה תתקשו במיוחד לקבוע תור לאורטופד או לרופא גסטרו, שקיבלו דירוגים גבוהים בשאלה זו ביחס לשאר קופות החולים. לעומת זאת, תור לאורולוג כנראה יהיה לכם קל יותר לתאם מאשר בקופות האחרות.
שימו לב שתורים לרופאי עור קשה למצוא בכל קופות החולים.
אז אמנם תיאלצו לחכות זמן רב לרופא, אבל כשכבר תגיעו אליו לפחות הטיפול יהיה לא רע, כך לפי דירוג איכות הטיפול. פרמטר זה זוכה לציון די גבוה של 4.03, שממקם את קופת חולים מכבי במקום השני בדירוג קופות החולים.
הנה חלק ממה שכתבו לנו המדרגים:
"רופא המשפחה שלי, הוא הרופא הכי מדהים, אכפתי ומקצועי שהכרתי בימי חיי"
"כשמגיעים לרופאים מקצועים, אחרי המתנה ממושכת, יש רופאים טובים בקופה"
"רופא הילדים שלי הוא אחד מהטובים בתחום עם קשר ויחס אישי למטופלים"
"יש שירות טוב ורופאים טובים, אכפתיות ומוכנות לעזור. הלקוח די במרכז במכבי"
"הרופאים המומחים במכבי בדרך כלל ברמה מקצועית גבוהה."
"רפואת משפחה אישית . הטיפול בחולים אונקולוגיים היה מדהים"
"רופא המשפחה שלנו קשוב ומבין עניין"
"יש רופאי משפחה וילדים מעולים"
"רופאת המשפחה ורופאת הילדים שקשובים לכל שאלה ובקשה."
"רופאת המשפחה שעושה מלאכה מצוינת, מקצועית ואנושית לעילא ולעילא"
"זמינות רופאי המשפחה והיחס הנעים והמקצועי לו זכינו לאורך שנות היותנו חברי הקופ"ח בהחלט מעורר התפעלות"
אחד הדברים שחשובים לנו היום בעידן הדיגיטלי, הוא היכולת ליצור קשר עם המרפאה באמצעות אפליקציה ושירותי דיגיטל, לתקשר עם רופאים ואחיות מעבר לשעות הפעילות ולקבל מענה גם דרך האתר. האם מכבי עונה על הצורך הזה?
בדירוג שירותי האונליין מכבי דווקא מככבת, וממקמת במקום הראשון מבין קופות החולים, בציון גבוה של 4.15.
ומה חשבו המדרגים?
"שירותי האונליין מעולים"
"אני מרוצה משירותי האונליין - יש קשר ישיר עם הרופאים המטפלים באמצעות האינטרנט"
"ממשק האינטרנט ותקשורת עם הרופאים, קביעת תורים וכו' מעולה. "
"הדבר שאני הכי מרוצה ממנו במכבי זה את האפשרות לקבל מענה מהיר באמצעות מחשב, דבר שחוסך זמן המתנה ומשפר יעילות."
"אני מאוד אוהבת את ההתנהלות דרך אתר ואפליקציה בכל הקשור בקביעת תורים,תוצאות בדיקות ועוד. כל ההתנהלות שלי מול הקופה נעשית דרך אפליקציה"
"הדבר שאני הכי מרוצה ממנו במכבי הוא שירותי און ליין, קבלת מרשמים מהרופאה באון ליין והגשת בקשות באון ליין"
"שירותי האון ליין מעולים (היכולת לכתוב לרופא בקשה ולקבל מענה) "
"אני מאוד אוהבת את מערכת האונליין וכל מה שהיא מאפשרת: קביעה וביטול תורים, שליחת הודעות לרופאים, קבלת מרשמים וכו'. במהלך ההריון לא לי הייתה שום בעיה לקבוע תורים לכל המיליון בדיקות הסדירות שיש לעבור, ותוצאות התקבלו און ליין במקרים הרלוונטיים."
גם בדירוג המענה מחוץ לשעות הפעילות מדורגת מכבי במקום הראשון, אך הציונים כולם נמוכים בפרמטר זה.
אחד הפרמטרים שהמדרגים נשאלו עליו הוא טיפולי השיניים לילדים בקופה. אז איך מכבי מתפקדת בכל הקשור לרפואת השיניים? זמינות התורים, באופן לא מפתיע, מדורגת בציון הנמוך ביותר בקטגוריה זו, וגם בטיפולי השיניים מרוצים באופן יחסי מאיכות הטיפול.
שאלות נפוצות
למה אנחנו משקיעים בדירוג קופות החולים?
אתר מידרג קיים כבר 16 שנים והשפיע לטובה על ענף בעלי המקצוע. כל בעל מקצוע יודע שאחרי כל עבודה הוא מדורג וחוות הדעת עולה לאתר, ואנחנו רואים כל יום את השיפור באמינות, במקצועיות ובשירות.
בשנים האחרונות אמרנו לעצמנו – מה יקרה אם נדרג גופים נוספים? בשנת 2016 התחלנו את "מידרג העיריות", התגובות, התמיכה והרלוונטיות הגבירו בנו את ההכרה שהדירוג מוביל לשקיפות, שמובילה לשיפור של נותני השירותים. מי שנהנה מזה בסוף זה אנחנו, כולנו, התושבים בישראל.
לדעתנו – כל גוף צריך להיות מדורג. מכיוון שאף אחד אחר לא מדרג את קופות החולים, אנחנו נעשה את זה!
איפה אפשר לראות פרויקטים נוספים שעשינו? את מידרג העיריות שפורסם בשנים קודמות, את מידרג הסופרים אונליין, סקר הנדל"ן ועוד ניתן לראות כאן.
איך אפשר לקבל את הנתונים המלאים? אנו מספקים את הנתונים המלאים לכלי תקשורת, לקופות החולים ולחוקרים. אם אתם מעוניינים בנתונים, שלחו פנייה להדס, מנהלת השיווק והתוכן הדיגיטלי.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.