אם הרכב שלכם הוכרז כטוטאלוס יש לנו חדשות רעות וטובות. החדשות הרעות הן שתצטרכו להיפרד לשלום מהרכב והוא לא יוכל לעלות יותר על הכביש. החדשות הטובות - תקבלו את כל שווי הרכב מחברת הביטוח ותוכלו להתחדש ברכב חדש דנדש. אז מי קובע שהרכב הוא טוטאלוס? איך עובדים החזרי הביטוח? ומה עדיף - שמאי רכב פרטי או דרך הביטוח? כל התשובות כאן.
טוטאלוס, או בעברית - אבדן מוחלט, הוא מצב שבו הרכב עבר תאונה או פגיעה משמעותית, שגרמה לנזק בשווי של למעלה מ-60% מערך הרכב. כאשר מדובר בנזק כזה, לא שווה לתקן את הרכב ופעמים רבות מדובר בליקויי בטיחות חמורים. לכן רישיון הרכב מבוטל והרכב לא יכול לחזור ולעלות על הכביש.
אגב, חשוב להבין שכשמדברים על טוטאלוס הכל קשור באופן יחסי לשווי הרכב. כלומר, רכב בשווי 8,000 ₪ שערך הפגיעה שלו הוא 4,800 ₪, יהיה טוטאלוס, בדיוק כמו רכב ששווה 100,000 ₪ שערך הפגיעה שלו הוא 60,000 ₪.
לפני הכל חשוב להגיד שרק שמאי מוסמך יכול לקבוע שהרכב הוא טוטאלוס. לפעמים הבדיקה הראשונית של השמאי מתבצעת ממש בשטח התאונה, אבל האמת היא שעדיף ומומלץ להזמין גרר ושהבדיקה תתבצע במוסך מורשה. שם השמאי יוכל לבדוק את הרכב לעומק, בנחת ועם הכלים המתאימים. הערכת הרכב כוללת כמה שלבים:
בדיקה - בדיקת הנזק הראשונית בדרך כלל אורכת 15-30 דקות ובה השמאי מציין את כל הפגיעות שנמצאות ברכב.
מסמכים - לאחר הבדיקה שמאי הרכב יבקש מכם לספק לו מספר מסמכים: רישיון הרכב, עבר ביטוחי של הרכב, צ'ק מבוטל ובמקרה של תביעת צד ג' גם אישור אי הגשת של חברת הביטוח שלכם, שבעצם מאשרת שלא תבעתם אותה ולא תוכלו לתבוע פעמיים. תכף נגיע לעניין הביטוח בהרחבה.
חישוב ערך הרכב - רוב שמאי הרכב מחשבים את ערך הרכב לפני התאונה לפי מחירון לוי יצחק ומשקללים לחישוב הערך פרמטרים נוספים כמו - מספר הידיים שהרכב עבר, קילומטראז', ירידת ערך אחרי תאונות קודמות, מספר שנים על הכביש ועוד.
חישוב הנזק - אחרי חישוב שווי הערך, השמאי יבצע רשימה של כל החלפים והעבודות הנדרשות לתיקון הרכב - צבע, פח, חשמל, מכניקה ועוד. לעלות התיקונים מוסיפים מע"מ וזה בסופו של דבר שווי עלות הנזק.
דוח סופי וקביעת טוטאלוס - אם אחוזי הנזק גבוהים מ-60% משווי הערך, הרכב שלכם יוכרז כטוטאלוס. תנחומינו הכנים.
אגב, אם מעניין אתכם לדעת, אז תהליך הפקת דו"ח שמאי אמור לקחת כמה ימים, בתנאי כמובן שהגשתם את כל הטפסים שצריך.
איך מזמינים שמאי רכב לטוטאלוס? שאלה נהדרת. יש לכם שתי אופציות - להזמין שמאי דרך חברת הביטוח או להזמין שמאי פרטי.
שמאי דרך הביטוח - החיסרון המשמעותי של הזמנת שמאי פרטי דרך הביטוח הוא העובדה שהשמאי הוא עובד של החברה ולכן יש לו נאמנות לביטוח, וכנראה שהוא יפסוק לטובת חברת הביטוח ולא בהכרח לטובתכם. מצד שני, הזמנה של שמאי רכב מהביטוח היא האופציה הכי נוחה, קלה ובטוחה כדי לוודא שהכסף שלכם יגיע אליכם במלואו וכמה שיותר מהר. חברת הביטוח סומכת על שמאי הרכב שלה, ובודקת את הדו"חות שלהם בצורה מהירה ויעילה.
שמאי פרטי - כדי להימנע מפסיקה של השמאי לטובת הביטוח, אתם גם יכולים להזמין שמאי פרטי. במקרה הזה אתם יודעים שהשמאי פוסק באופן אובייקטיבי ואין לו אינטרסים סמויים, אבל כדאי לדעת שחברות הביטוח יערכו בדיקה דקדקנית ומקיפה על דו"ח השמאי הפרטי ולעיתים לא יאשרו את כל הסכום שהוא קבע. במקרה כזה לא תהיה ברירה אלא להגיש תביעה משפטית נגד חברת הביטוח. או לוותר על הפרש הכסף. שתי אפשרויות מבאסות לחלוטין.
כשמגיעים לתביעות ביטוח, יש כמובן שתי אפשרויות - לתבוע את חברת הביטוח שלכם במסגרת הביטוח המקיף, או לתבוע צד ג', במקרה שבו אדם אחר פגע ברכב שלכם.
במקרה שבו תתבעו את חברת הביטוח שלכם על טוטאלוס, תקבלו ממנה 100% משווי הרכב לפני התאונה. כדאי להגיד שאם הוספתם כל מיני תוספות לרכב, כמו מערכת מולטימדיה, מצלמות, תאורה מיוחדת וכו', חברת הביטוח לא צריכה להחזיר לכם את שווי התוספות, אלא אם ביטחתם אותן בביטוח המקיף מלכתחילה. כלומר, אם אתם כאן אולי זה קצת מאוחר מדי, אבל בפעם הבאה שיש לכם תוספות מיוחדות לרכב - בטחו אותן בביטוח המקיף.
אחרי שתבעתם את חברת הביטוח שלכם, הרכב עובר לרשותה והיא יכולה למכור את הרכב לפירוק.
אם תבעתם צד ג' על הטוטאלוס, חברת הביטוח תחזיר לכם את כל שווי הרכב, כולל תוספות שהרכבתם, אבל היא תנכה משווי הרכב את השרידים שתקבלו על הפירוק.
כלומר, בניגוד לתביעת הביטוח המקיף, בצד ג' אתם נשארים עם הרכב שלכם ויכולים למכור אותו לפירוק. לכן, אם שווי הרכב הוא 100,000 ₪ ושווי השרידים שווה 10,000 ₪, תקבלו מתביעת צד ג' 90,000 ₪.
ההבדל המשמעותי ביותר בין רכב שהוגדר כאבדן להלכה ובין רכב שהוגדר כטוטאלוס הוא אחוזי הנזק.
אם אחוזי הנזק נעים בין 45 ל-59 - הרכב יוכרז כאבדן להלכה.
אם אחוזי הנזק הם 60 ומעלה - הרכב יוכרז כטוטאלוס.
להבדל הזה יש נגזרת מעשית קריטית. בעוד שרכב שהוכרז כטוטאלוס לא יכול לחזור לכביש והרישיון שלו נשלל, רכב שהוכרז כאבדן להלכה יכול לחזור לכביש לאחר תיקון והחלפת חלקים, והרישיון שלו לא מבוטל.
המחיר של שמאי רכב פרטי לקביעת טוטאלוס נע בין 1,000 ₪ ל-2,500 ₪ לכל התהליך. לעיתים רחוקות המחיר יכול להגיע גם ל-3,000 ₪, המחירים לא כוללים מע"מ.
בהקשר של מחיר שמאי רכב פרטי כדאי לציין שני דברים:
1. במקרה של טוטאלוס, שמאי הרכב אחראי גם על ההתנהלות מול משרד התחבורה וביטול רישיון הרכב.
2. חברת הביטוח מחויבת להשתתפות בהחזר של שמאי הרכב. לפעמים היא לא תסכים להחזיר את כל הסכום, אלא רק את חלקו. במקרה כזה אתם כמובן יכולים להגיש תביעה משפטית כדי לקבל את מלוא הסכום, אבל חלק גדול מהאנשים פשוט לא רוצים להתעסק בזה ופשוט משלימים את הסכום. בינינו? אנחנו מה זה מבינים אתכם.
לחילופין, אם לא קיבלתם את מלוא הסכום מהביטוח, לפעמים חלק מהשמאים יוותרו על ההפרש ויחזירו לכם חלק מהכסף.
כמו שכבר כתבנו קודם, אתם יכולים לבחור אם להזמין שמאי רכב דרך הביטוח או שמאי רכב פרטי. אם אתם רוצים לוודא ששמאי הרכב הולך כבית הלל ופוסק לטובתכם, אתם כבר יודעים מה אתם צריכים לעשות. כדי להקל עליכם, אספנו כאן רשימה של שמאי רכב פרטיים, שמומלצים על ידי לקוחות קודמים. הלקוחות דירגו את השמאים בפרמטרים שונים כמו יחס, עמידה בזמנים, איכות השירות ומחיר. שווה לדעת שהציונים מתעדכנים בעקבות כל חוות דעת חדשה ולכן הם תמיד נשארים רלוונטים.
זהו, מה נגיד לכם? שיש לנו חלום כמוס להקים צמד שיקראו לו "סטוטאלוס ואורן חן". וגם - שתסעו בזהירות, טוב?
טוטאלוס הוא מצב שבו שמאי רכב מעריך פגיעה ברכב בשווי של למעלה מ-60%. במצב כזה, רישיון הרכב יבוטל והוא לא יוכל לעלות יותר לכביש.
טוטאלוס מוגדר כנזק בשווי של 60% ומעלה משווי ערך הרכב.
חישוב טוטאלוס הוא עניין לשמאי רכב בלבד.
בגדול נוכל להגיד ששמאי הרכב יבצע בדיקה לרכב ויאתר את כל הפגיעות, לאחר מכן הוא יחשב את נזק הערך שכולל את כל העבודות שצריך לעשות כדי לתקן את הרכב ואיזה חלקים צריך להחליף.
לבסוף הוא יבדוק מה ערך הרכב לפני התאונה ויבדוק האם שווי הנזק הכולל הוא 60% משווי ערך הרכב לפני התאונה.
אמממ... מה????
ועכשיו ברצינות - לעשות טוטאלוס בכוונה לרכב זה לא עניין מגניב.
זה יכול להסתיים במוות במקרה הגרוע ובתביעה משפטית במקרה הטיפה פחות גרוע.
אז פשוט אל.
חוץ מזה, אנחנו נשבעים שזו שאלה נפוצה שאנשים אשכרה מחפשים! מודים שגם אנחנו היינו בהלם.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.