לא כל בוקר מתחיל בדיוק כמו שאתם מצפים לו ולפעמים הדבר הכי קטן יכול להרוס יום שלם. אז מה עושים אם הקטנוע לא מניע בבוקר ואיך מתמודדים עם זה? ספוילר: יש כמה סיבות לכך שקטנוע לא מניע והטיפול בבעיה יכולה לקחת לכם כמה דקות במקום או אפילו חצי יום במוסך. אנחנו כאן כדי לעזור לכם לטפל בבעיה ביעילות ומהירות ככל האפשר.
הרבה פעמים כשהקטנוע לא מניע בבוקר, זו לא באמת בעיה שדורשת טיפול במוסך, אלא פשוט סדר פעולות שברח מהראש וצריך לשים לב אליו. אז לפני שאתם מזמינים גרר ושורפים חצי יום על התנעת הקטנוע, יש כמה דברים זריזים שתוכלו לנסות בעצמכם ואולי הם יצילו את המצב:
רגלית צד לא מורמת – באופנועים וקטנועים מסוימים, לא תוכלו להתניע כל עוד הרגלית לא מורמת עד הסוף. נסו לשחק איתה ולוודא שהרגלית מורמת, לפני שאתם מתקשרים לגרר.
משבת ומפתח במצב ON/RUN – זה נשמע מגוחך, אבל הרבה פעמים המשבת או המפתח לא דלוקים עד הסוף וקשה לשים לב לזה. נסו להעביר את המשבת למצב כבוי ולהוציא את המפתח, ואז נסו להתניע מחדש.
ברקס לחוץ – ברוב האופנועים והקטנועים, מנגנון מנע לא ייתן לכם להתניע אם הברקס יד לא לחוץ היטב.
מתג בטיחות מתחת למושב – אנחנו בטוחים שאתם מכירים את זה, אבל למקרה שלא: מתחת למושב של הקטנוע תוכלו למצוא מתג בטיחות לנעילה כפולה. כדאי לבדוק שהמתג לא במצב נעילה בטעות.
בעיה בפלאגים – לפעמים יש בעיות בפלאגים, שיכולים לקבל מכה ולהתנתק מהחיבור שלהם. תוכלו למצוא את הפלאג בראש המנוע מתחת לכובע פלסטיק מגן. נתקו את הפלאג ותחזירו למקום, נסו עכשיו להתניע.
אם כל הניסיונות לפתור את הבעיה בעצמכם נכשלו, כנראה שמדובר בבעיה רצינית יותר בקטנוע. זו יכולה להיות בעיית מצבר, בעיית חשמל או למעשה כל דבר אחר. בשלב הזה אנחנו מציעים להזמין גרר שייקח אתכם למוסך, או להזמין מוסך נייד שיגיע לטפל בכם במקום.
המוסכניק יבדוק את כל המערכות הרלוונטיות וינסה להטעין את המצבר בעזרת מטען מצברים נייד. במידה והבעיה היא לא במצבר, המוסכניק יעבור לטפל במערכות מורכבות יותר, למשל:
הצתה ומצתים – בדיקה שכל מערכת ההצתה והמצתים מחוברים כהלכה ולא רופפים.
שסתום דלק – בדיקה של כל מערכת הדלק: משאבה ושסתום, כדי לוודא שלא משם מגיעה הבעיה.
מדחס – בדיקת הדחיסה בצילינדר בעזרת בודק דחיסה ייחודי.
הגעתם לקטנוע בבוקר והוא לא מניע? יכולות להיות לכך הרבה סיבות: ממערכת הזרקת דלק שהתקררה בלילה ופשוט צריך לתת לה זמן וכמה ניסיונות התנעה, ועד למצבר ששבק חיים וצריך להחליף אותו במצבר חדש.
קחו בחשבון שטיפולים שוטפים שנעשים בזמן יכולים לשלול מספר סיבות אפשריות לתקלה הזאת, כמו למשל בעיות פלאגים, פילטרים או נזילת דלק, לכן כדאי להקפיד עליהם ובכך למנוע מצבים עתידיים של קטנוע שלא מניע על דעת עצמו.
בנוסף, כדאי שתדעו מבעוד מועד מתי צריך להחליף את המצבר בקטנוע, כדי שלא תגיעו לא מוכנים לרגע החלפת המצבר – בדרך כלל מצבר קטנוע מחזיק מעמד כ-3 שנים, אך מומלץ לעשות זאת גם כמה חודשים מוקדם יותר כדי לא להיתקע.
קשה לומר מה המחיר של טיפול בקטנוע שלא מניע, כיוון שיכולות להיות הרבה סיבות לבעיה הזאת; בעיה של פיוז או חוט שנשרף, בעיה חשמלית גדולה, בעיית מצבר וכו'.
מחיר החלפת פיוז שרוף הוא כ-50 ₪ בממוצע.
מחיר החלפת מצבר נע בטווח של 350-700 ₪.
שימו שברוב המוסכים, המינימום שתשלמו עבור טיפול בקטנוע שלא מניע הוא כ-350 ₪, זאת מכיוון שהמוסכניק בודק את כל המערכות ומחזיר את הקטנוע לתקינות מרבית בסוף הטיפול. למחיר הזה תוסיפו את עלות הגרירה למוסך.
מחיר גרירת קטנוע לא מניע למוסך הוא כ-200 ₪ בממוצע. עם זאת, במקרים מסוימים בהם הטיפול מתייקר, מוסכים מסוימים יכללו את מחיר הגרירה בתוך הטיפול.
אם הקטנוע מסרב להגיב לכם, לא משנה כמה אתם נחמדים אליו ומדברים איתו יפה, זה כנראה השלב לקחת אותו לרופא קטנועים, כלומר למוסכניק. קטנוע לא מניע זה סימפטום שיכול להצביע על הרבה בעיות מכאניות או חשמליות וכדאי שלא להתעלם מהסימנים האלו. כמו שלא הייתם לוקחים את הכלב שלכם לווטרינר לא מוכר, גם בקטנוע שלכם תרצו לטפל במקום מסודר עם המלצות וחוות דעת קודמות. בדיוק בשביל זה סידרנו לכם רשימת מוסכי אופנועים וקטנועים מומלצים, על פי חוות דעת של מאות רוכבים קודמים.
קודם כל, לא צריך להיבהל. יש הרבה סיבות לכך שהקטנוע לא מניע בבוקר והאמת היא שלפעמים זה בכלל סדר פעולות שברח מהראש.
אנחנו ממליצים לעקוב אחרי הטיפ למעלה ולראות אם אפשר לטפל בקטנוע בכוחות עצמך. אם זה לא מצליח, תוכל להתקשר למוסכניק ולהבין ביחד איתו מה אפשר לעשות והאם יש צורך להגיע למוסך.
יכולות להיות כמה סיבות לכך שהאופנוע לא מניע. הסיבות הנפוצות ביותר הן טעויות בסדר הפעולות בבוקר (זה קורה לכולם. אתם עוד לפני הקפה, אל תהיו קשים עם עצמכם) או בעיית מצבר - שצריך התנעה עם כבלים או החלפה.
עם זאת, יכולות להיות עוד הרבה סיבות לכך, אז אם אתם בטוחים שלא שכחתם כלום, ושהמצבר עובד טוב (אם למשל הוא הוחלף לא מזמן, או שהמערכות החשמליות עובדות טוב), אנחנו ממליצים להתקשר למוסכניק ולהתייעץ איתו לגבי ההמשך. בהצלחה.
רוב המצברים לקטנועים ואופנועים מחזיקים כ-3 שנים. עם זאת, לא כדאי להגיע עד לתאריך התפוגה של המצבר ועדיף להחליף אותו כמה חודשים לפני הסוף - כדי שהמצבר לא ייגמר באמצע יום עבודה ולא יפתיע אתכם במהלך נסיעה חלילה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.