נורות אזהרה ברכב הן הדבר הכתום והצהוב שדולק לכם לפעמים בלוח המחוונים, וחשוב להכיר אותן. עם זאת, רוב האנשים לא יודעים מה המשמעות של כל נורה ומה צריך לעשות כשהיא דולקת, דבר שלעיתים יכול לעלות ביוקר. בדיוק בגלל זה הכנו לכם מדריך מפורט על כל מה שצריך לדעת על נורות האזהרה החשובות ברכב, וגם – מילון מושגים לרכב. תחגרו חגורות
אחד התפקידים של נורות האזהרה ברכב הוא להתריע בפנינו על תקלה, שלעיתים מצריכה תיקון במוסך באופן מיידי. למרבה הצער, רובנו לא יודעים את זה.
אחת הסיבות לכך שאנחנו לא יודעים מה אומרת כל נורת אזהרה ברכב היא שהיום יש כל כך הרבה נורות אזהרה והן גם משתנות מיצרן ליצרן ומדגם לדגם. מספר נורות האזהרה המשותפות לכלל הרכבים עומד על 12 בלבד (!).
אז אם גם אתם אובדי עצות כשנדלקת לכם נורת אזהרה בלוח המחוונים ברכב, או סתם אדישים וממשיכים לנסוע ברכב כאילו כלום לא קרה, המדריך הזה הוא בשבילכם. חשוב לציין כי בטיפ הצגנו רק את עשר נורות האזהרה הנפוצות ביותר, וכי הן משתנות מרכב לרכב – נורה שתופיע בצבע צהוב ברכב אחד תופיע בכתום ברכב אחר.
לפני שנתחיל עם מה אומרת כל נורה, חשוב להבין מה אומר הצבע של כל נורת אזהרה:
נורות אזהרה ברכב בצבע כחול/ירוק - מודיעות על הפעלה של מערכת ברכב, כמו למשל פנסי האיתות או אורות גבוהים.
נורות אזהרה ברכב בצבע כתום/צהוב – מתריעות על תקלה מסויימת ברכב, אולם ניתן להמשיך לנסוע כרגיל. עם זאת, חשוב שתטפלו בבעיה בהקדם. נורות כאלה הן נורת חגורת הבטיחות או נורת הדלק למשל.
נורות אזהרה ברכב בצבע בצבע אדום – מעידות על תקלה חמורה שמחייבת עצירה מיידית וטיפול במוסך. כמו למשל, נורת חום מנוע שמעידה על התחממות הרכב יתר על המידה.
נורת ניהול מנוע – נורת אזהרה הנקראת גם "נורת בדוק מנוע". היא מעידה על תקלה במחשב ניהול המנוע שכוללת לא מעט מערכות חשובות ברכב, כמו מערכת הזרקת דלק למשל. התקלה יכולה לנבוע מהמון גורמים, וכדי להבין מה בדיוק קרה יש צורך להגיע למוסך ולהתחבר למערכת עם מחשב שיאבחן את התקלה. במידה והנורה מהבהבת במהלך הנסיעה – אל תחכו עם זה, והגיעו למוסך באופן מיידי. בכל מקרה, גם אם הנורה דולקת בלי להבהב מומלץ לא לדחות את הטיפול בתקלה.
נורת מצבר – נורת אזהרה המעידה על תקלה במצבר, והמשמעות היא שהמצבר לא נטען, כלומר, הוא לא מקבל חשמל. זו יכולה להיות תקלה במצבר אבל גם תקלה באלטרנטור או סיבות נוספות. מרגע שהנורה דולקת לא יקח זמן רב עד שהרכב יתקע, ולכן מומלץ לכבות את כל מה שלוקח חשמל מהמצבר - כמו רדיו או מזגן, ולהגיע למוסך.
נורת בלמים – נורת האזהרה הזאת דולקת בשני מצבים – כשמשאירים את בלם היד מורם (גם זה קורה ) וכשיש תקלה בבלמים – זה יכול להעיד או על מחסור בנוזל הבלמים או על שחיקה שלהם. במידה והנורה נדלקה לכם באמצע נסיעה ווידאתם שבלם היד לא מורם – קחו את הרכב למוסך במיידי, עם בלמים לא כדאי להתעסק.
נורת חום מנוע – נורת אזהרה הנקראת גם נורת נוזל קירור. הנורה דולקת בכחול כשהמנוע עדיין קר (בד"כ בהתנעה ראשונית או בבקרים קרים), ונכבה לאחר שהגיע לטמפרטורת עבודה. כשהנורה דולקת באדום המשמעות היא שהמנוע התחמם יותר מדי. זה יכול לקרות בגלל חוסר בנוזל קירור אבל גם מסיבות נוספות. במרבית הרכבים קיים מד שמציג את חום המנוע ברכב – אנחנו ממליצים להעיף בו מבט מדי פעם כדי לא להגיע למצב שבו הנורה דולקת. במצב כזה, כמובן, עליכם לקחת את הרכב למוסך בהקדם האפשרי. חשוב מאוד:אל תפתחו את מכסה הרדיאטור כשהרכב חם!
לחץ שמן נמוך – נורת אזהרה המעידה על כך שאין מספיק שמן במנוע. נסיעה עם לחץ שמן נמוך יכולה לגרום לתקלות ברכב, ולכן אם הנורה נדלקת עצרו את הרכב בצד ובדקו את רמת השמן בעזרת מדיד השמן. במידה ויש מספיק שמן במנוע והנורה עדיין דולקת – גשו למוסך.
תקלה במערכת ABS –נורת אזהרה המתריעה על תקלה במערכת נעילת הגלגלים ברכב. מערכת ה – ABS היא מערכת בטיחותית שמונעת מהגלגלים להינעל במצב שבו הרכב מאבד אחיזה עם הכביש. בעת עצירה פתאומית וחזקה, הגלגלים ברכב ננעלים – כלומר, נעצרים לחלוטין. זה יכול להוביל להחלקה של הרכב ולהגדלת מרחק העצירה. מערכת ה – ABS מזהה את הגלגלים שננעלים ומונעת את הנעילה שלהם. כך היא בעצם מאפשרת עצירה בטוחה יותר, גם בכבישים רטובים.
החל משנת 2010 כל רכב המיובא לישראל מחויב להצטייד במערכת למניעת נעילת גלגלים.
אם הנורה נדלקת במהלך נסיעה המשמעות היא שיש תקלה במערכת ובעת בלימת חירום היא לא תפעל. בשביל הבטיחות שלכם והשקט שלנו – קחו את הרכב למוסך.
תקלה במערכת ESP - מערכת ה-ESP היא מערכת בקרת יציבות, וגם היא הפכה חובה בכל רכב החל משנת 2010. תפקידה של המערכת הוא לשמור על הרכב יציב בהאצה, סיבוב או האטה, ולמנוע אובדן שליטה בו. ברגע שהרכב מאבד יציבות, כמו למשל בעת סיבוב במהירות גבוהה, המערכת פועלת כדי להחזיר את הרכב למסלולו.
במידה ונורת האזהרה דולקת באופן קבוע, המשמעות היא שקיימת תקלה במערכת. ושוב, למען הבטיחות, תנו קפיצה למוסך.
נורת לחץ אוויר בצמיגים – נורת אזהרה המתריעה על לחץ אויר נמוך מדי בצמיגים. לחץ אויר נמוך משפיע על יציבות הרכב, ולכן יש לבדוק את הצמיגים ולמלא אוויר אם צריך – אפשר לעשות זאת כמעט בכל תחנת דלק. איך תדעו כמה אויר צריך למלא? ברכב שלכם ישנה מדבקה (תצטרכו למצוא אותה, כי המיקום שלה משתנה מרכב לרכב) שמפרטת את פרטי לחץ האוויר המומלצים על ידי יצרן הרכב.
נורת כריות אוויר – אל תבלבלו, זוהי לא נורת אזהרה המתריעה על חגורת בטיחות. נורת כריות האוויר מצביעה על כך שקיימת תקלה במערכת כריות האוויר ברכב (אלא אם כן ניתקתם אותה ידנית). אמנם ניתן להמשיך בנסיעה כרגיל אבל מומלץ להגיע למוסך.
נורת מסנן דלק – נורת אזהרה שיכולה להידלק במידה ויש הצטברות של מים בתוך מסנן הדלק. אין סיכון בלהמשיך בנסיעה, אולם כדאי להגיע עם הרכב למוסך.
סיכמנו את העניין הזה בסרטון:
אם נדלקה לכם נורה אדומה ברכב, במרבית המקרים תצטרכו לקחת את הרכב למוסך ולקוות שהתקלה פשוטה ולא מביאה לנזק כלכלי כבד. לצערנו, תחום המוסכים הוא תחום פרוץ וקשה לדעת איזה מוסכניק אומר לנו את האמת ואיזה מוסיף לנו תקלות לא קיימות כדי לגרוף עוד כמה מאות שקלים. כאן במידרג, ריכזנו לכם רשימה של מוסכים מומלצים. לאחר כל תיקון תקלה במוסך, נציגה ממידרג מתקשרת ללקוח ומעדכנת את חוות הדעת והציונים אודות השירות באתר.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.