הפעם התעוררת בזמן, התארגנת ויצאת מהבית בדיוק כמו שהבטחת לעצמך. נכנסת לרכב והופס - הרכב לא מתניע. הלך המצבר והדבר היחיד שיציל אותך זה התנעת רכב עם כבלים. פעם ראשונה שלך? אנחנו כאן איתך שלב אחרי שלב כדי לעזור לך להתניע את היום הזה מחדש בלי להסתבך יותר מדי. 10 דקות פלוס מינוס וחזרת ליום שלך.
המצבר הוא למעשה הבטרייה של הרכב, וכמו כל דבר בטבע – גם הוא אוזל ונגמר עם הזמן. הבעיה העיקרית עם מצברים ברכב זה שרק בבוקר של יום בהיר תגלו שהבטרייה מתרוקנת, ואין לכם שום אינדיקציה לזה לפני. אם זה המצב שלכם והמצבר התרוקן או שבק חיים, הרכב לא מניע ואתם מתוסכלים מהמצב - תצטרכו לחדש את חייו עם זרם חשמלי חדש. כלומר, התנעת רכב עם כבלים זה ממש כמו מכונת החייאה.
ישנן שלוש סיבות עיקריות להתרוקנות של המצבר:
אם לא נגעתם ברכב מזה הרבה זמן, כי הייתם בחו"ל, או בבידוד בגלל הקורונה, או בחו"ל ואז בבידוד בגלל הקורונה, או כל סיבה אחרת, המצבר כנראה ישבוק חיים. למה? המצבר מקבל אותות חשמל מהאלטרנטור שברכב. האלטרנטור עובד רק כשהרכב מונע, כך שאם לא הנעתם את הרכב אחת לכמה ימים, המצבר לא פעל הרבה זמן והסוללה שלו מתחילה להתרוקן.
מפחדים מהחושך? אם השארתם אורות דולקים ברכב כל הלילה, סביר להניח שתתעוררו לבוקר שחור. האורות לאט לאט "גונבים" את כל החשמל מהמצבר ומרוקנים אותו. אין צורך להסביר את זה יותר מדי, כל מכשיר חשמלי שרץ על בטריות ייגמר אם הוא יפעל זמן ממושך בלי הטענה. וההטענה, כמו שכבר אמרנו – זה הרצה של האלטרנטור ברכב, כלומר, התנעה של הרכב.
מצבר ישן. בשלב מסוים, כל הדברים בעולם ברי חלוף, וגם המצבר שלכם הוא כזה. במקרה כזה, התנעת רכב עם כבלים לא תעזור ותצטרכו להחליף את המצבר באחד חדש. אם תרצו, תוכלו גם לקבל שירות של החלפת מצבר עד הבית.
בשני המקרים הראשונים, יכול להיות שתפתרו את הבעיה בהתנעת הרכב עם כבלים, אבל בלי להיות מומחי רכב עם דוקטורט במצברים, כנראה שלא תדעו לזהות האם מדובר בבעיה נקודתית במצבר, או שהמצבר ישן וצריך החלפה. בכל מקרה אנחנו ממליצים לבדוק את האופציה של התנעת רכב עם כבלים לפני שאתם מחליפים מצבר.
אם הצלחתם להתניע את הרכב עם כבלים וכשכיביתם את הרכב וניסיתם להדליק אותו שוב, הוא עדיין לא מתניע – זה צריך להדליק לכם נורת אזהרה בראש: אולי המצבר התעייף? אולי הוא ישן מאוד? מתי החלפתם את המצבר לאחרונה?
השלב הראשון, אחרי שהרכב נעמד בצד הדרך, או בחנייה, בלי יכולת להניע ולפני שמתחילים את התנעת הרכב עם כבלים – זה לוודא שהרכב לא מפריע לתנועה, ושאתם לא מסכנים את חייכם. בתא המטען של הרכב שלכם צריך להיות משולש אזהרה אדום שנועד לסמן לשאר הרכבים שיזהרו כי יש כאן רכב עם בעיה, הניחו אותו במרחק שיוכל ליידע את הרכבים שנוסעים ברחוב, מספיק מראש על הנעשה, כדי שיוכלו להאט את קצב נסיעתם בזמן. בנוסף, תמצאו שם אפוד צהוב זוהר, אותו תצטרכו ללבוש, כדי לשמור על ביטחונכם האישי.
לטריק הבא תצטרכו להשיג כבלים להתנעה ורכב נוסף שייחלץ לעזרתכם. שימו לב: הרכב המניע, לא יוריד מעוצמת המצבר שלו ולא ייגרם לו שום נזק, אם הכל נעשה כמו שצריך. אם אין לכם כבלים, תשאלו את מי שעצר לעזור לכם אם לו יש, אם לא – הוא לא יוכל לעזור לכם, ותצטרכו למצוא מישהו אחר. התנעת רכב עם כבלים היא לא פעולה מסובכת, אבל חייבים לדייק בה כדי שלא תחמירו את המצב עוד יותר. לכן נערוך היכרות קצרצרה עם הכבלים וההנחיות, לפני שנעבור לשלבי ההתנעה:
התנעת רכב עם כבלים באמצעות רכב נוסף תתאפשר רק כשלשני הרכבים יש מתח חשמלי זהה. כלומר, אם יש לכם אוטו פרטי, לא תוכלו להתניע אותו באמצעות משאית או אופנוע, אלא באמצעות רכב פרטי אחר. הימנעו מכל התנעה אחרת שיכולה לפגוע במצבר שלכם.
בכל שלב ההתנעה בין הרכבים, אסור שיהיה מגע פיזי בין הרכבים, אחרת אתם עלולים להתחשמל או לגרום לקצר חשמלי.
עד השלב הנכון, הרכב שלכם חייב להיות במצב לא מונע, כלומר, המפתח יכול להיות בסוויץ', אבל שימו לב שהוא לא על מצב התנעה, או ביניים (ACC). אבל אל דאגה, למטה פירטנו בדיוק מתי הרכב צריך להיות מונע ומתי לא.
חשמל זורם בצבתות ידיך: כבלי ההתנעה מעבירים זרמים חשמליים, לכן מלבד השימוש הנכון בהם – לאורך כל התהליך, אסור שהחלקים החשופים שבכבלים יגעו אחד בשני ויסגרו מעגל חשמלי.
נערוך היכרות קצרה עם הכבלים: הסט כולל 2 כבלים, כשלכל אחד מהם 2 'תנינים' – צבתות משוננות, וצבע משלו. לצבעים יש משמעות, והם מסמנים את הפולס החשמלי: הכבל השחור הוא מינוס והכבל האדום הוא פלוס, אבל לא נסבך אתכם עם תואר בהנדסת חשמל. כל מה שאתם צריכים לדעת זה שפלוס הולך לפלוס ומינוס הולך למינוס. אם תחברו את הכבלים הפוך, האוטו לא יניע ותתחילו לראות עשן יוצא מהמצבר (ובמקרה הגרוע גם יהיו גיצים). אם זה קרה: נתקו מיד את הכבלים מהרכב, אתם שורפים את המצבר.
אחרי שעברתם על הדגשים בעיון, עקבו אחרי ההוראות שלב אחרי שלב וודאו שאתם מדייקים בהם, כדי לא ליצור קצר חשמלי ולא לסכן חיי אדם או מכונה על הדרך:
העמידו את שני הרכבים עם מכסה המנוע קרוב ככל האפשר אחד לשני (ראש לראש, או בצורה שתאפשר חיבור כבלים בין השניים), אך בלי שהרכבים יגעו אחד בשני, בצורה שלא מפריעה לתנועה ולא מסכנת אף אחד.
העבירו את שני הרכבים למצב חנייה (P) או ניוטרל (N) והרימו את בלמי היד. הרכב שלכם צריך להיות כבוי, והרכב המתניע – אפשר שיהיה כבוי או מונע.
בזהירות, מבלי לגעת בברזל החשוף, חברו תנין אדום אחד למקום הייעודי במצבר שלך: הוא כנראה יהיה מכוסה במכסה פלסטיק או גומי, ועל הברזל יהיה חרוט + גדול, זה המקום הנכון (בתמונה למטה תוכלו לראות דוגמה לאיך שזה אמור להיראות). את הקצה השני של הכבל האדום, חברו בהתאמה ל + במצבר של הרכב שעוזר לכם.
עכשיו אותו דבר עם התנין השחור! בזהירות, מבלי לגעת בברזל חשוף, חברו תנין שחור אחד למקום הייעודי במצבר שלכם, בצד השני של המצבר צריך להופיע מינוס (-), זה המקום הנכון. את הקצה השני של הכבל השחור חברו בהתאמה למינוס (-) במצבר של הרכב שעוזר לכם.
שימו : אם במקרה לא מצאתם את המינוס ברכב העוזר, תוכלו לחבר את קצה התנין השני לכל פס מתכת בשלדת הרכב השני (ואך ורק השני, ולא על שלכם), כיוון שהזרם המוליך בשאר הרכב דומה לזרם החשמלי השלילי שאתם מחפשים.
נסו להתניע את הרכב שלכם בפולסים קצרים. שימו לב: אם זה לא עובד מיד. שחררו את המפתח, ונסו שוב. אל תנסו לסובב את המפתח בסוויץ' למשך תקופה ארוכה, כי אתם עלולים להזיק למצבר.
אם יש זמן ואתם לא מעכבים את הרכב השני, השאירו את הרכבים מותנעים ומחוברים זה לזה כ-5 דקות, כדי להיות בטוחים שאתם מעבירים לרכב שלכם מספיק חשמל.
אם הרכב התניע – הידד! הודו לאיש הנפלא שנחלץ לעזרתכם, נתקו בזהירות את הכבלים מהרכבים, מבלי שהקצוות שלהם יגעו זה בזה, קפלו את הכל וסעו לשלום. חשוב מאוד: התנעת רכב עם כבלים רק נותנת לרכב שלכם פולס חשמלי ראשוני. עדיין תצטרכו לחכות שהמצבר ייטען, לכן אל תכבו מיד את הרכב, אלא בצעו נסיעה קצרה של כ-10 עד 15 דקות, כדי שהמצבר יספיק להיטען. אם ביצעתם את הנסיעה הזו ואחרי כיבוי והדלקה מחדש של הרכב, הוא עדיין לא מתניע – כנראה שהבעיה מסובכת יותר ונמצאת במצבר.
אם הרכב לא התניע – בדקו שהכבלים מותקנים כראוי למקומם הנכון ונסו לחזור שוב על ההנחיות. אם עדיין ישנה בעיה, כנראה שהמצב חמור יותר ותצטרכו לבדוק אם הבעיה היא במצבר או בסטרטר. בכל אופן, אנחנו ממליצים להיעזר בבעל מקצוע שיידע לזהות את הבעיה בצורה טובה.
גם כשגשם גשם מטפטף, אין לכם מה לחשוש לגבי התנעת רכב עם כבלים. הגשם לא יכול להזיק יותר מדי, רק תדאגו לייבש כמה שאפשר את מקום חיבור הכבלים במצבר לפני שאתם מתחילים.
לא תמיד תרצו ללכלך את הידיים במכסה המנוע ולא תמיד יהיה לכם את הפנאי ואת הזמן לעשות את כל זה. חוץ מזה, שלפעמים זה קצת מלחיץ להתעסק עם חשמל כשלא מבינים בזה לחלוטין, לכן כדאי שתדעו שגם בעל מקצוע יכול לעזור לכם בהתנעת רכב עם כבלים. בעל המקצוע מגיע עם מוסך נייד, עד אליכם לרכב, ומתניע עבורכם את הרכב. האופציה הזו טובה במיוחד אם אתם חושדים שהבעיה הולכת להיות מורכבת יותר מסתם התנעה עם כבלים. בשירותי הדרך, הכוללים גם מוסך נייד, יש כלים לבדוק בעיות רציניות יותר כמו למשל; האם יש צורך להחליף מצבר, במידה וההתנעה לא תעבוד, ובעל המקצוע יוכל להסביר לכם בדיוק איפה הבעיה, עד כמה היא רצינית וגם להגיד לכם אם אפשר לפתור אותה במקום או שצריך לקחת את הרכב למוסך.
מצאנו לנכון לכתוב בנפרד על רכבים היברידיים, למרות שסדר הפעולות הוא אותו הדבר. זאת מכיוון שכשתפתחו את מכסה המנוע של הרכב ההיברידי שלכם, כנראה תהיו מופתעים לגלות ש....אין לכם מצבר! אל דאגה. המצבר קיים (אחרת הרכב לא יכול היה לזוז ). פשוט, המיקום של המצבר ברכבים היברידים תלוי בסוג הרכב שלכם. ברוב הרכבים ההיברידיים המצבר נמצא בתא המטען. ברגע שתמצאו את המצבר, תעמידו אותו בזווית הנכונה לרכב המטעין, ותתחילו את הפעולות כרגיל.
שימו לב - ברכבי טויוטה היברידיים יש נקודה נוספת שממנה תוכלו לחבר את הכבלים, היא נמצאת בלוח הפיוזים.
כדאי שתכירו את הדבר הבא: תוכלו לרכוש בכ-250 ₪ סוללה ניידת ('בוסטר') להנעת מצבר הרכב. הסוללה הזו היא כמו מטען נייד לפלאפון, רק חזקה יותר, והיא מגיעה עם 2 כבלי התנעה המתחברים אליה. כך תוכלו להתניע את הרכב שלכם מבלי להזדקק לעזרת אחרים. אבל קחו בחשבון שסוללה ניידת כזו לא תחזיק מעמד הרבה זמן, ואחרי כמה הטענות בודדות של המצבר היא תשבוק חיים ותצטרכו לקנות אחת חדשה, אבל זה עדיין יכול להיות פתרון טוב לשעות חירום.
מחיר שירות התנעת רכב עם כבלים נע בין 200-400 ₪.
אם תחליטו לרכוש כבלים להתנעת רכב, תוכלו לעשות זאת בכל חנות חלפים של חלקי רכב, או בחנויות נוחות בתחנות הדלק. מחיר כבלים להתנעת רכב נע בין 60 ל-100 ₪.
אם הרכב לא מניע לכם ותרצו להזרים לו חשמל בחזרה, אולי תרצו להיעזר בבעל מקצוע עם מוסך נייד שיוכל לעזור לכם. אתם כנראה מחפשים בעל מקצוע עם הרבה פלוסים ומעט מאוד מינוסים, לכן ריכזנו עבורכם רשימת מוסכים ניידים מומלצים, שמתמחים בהתנעת רכב עם כבלים, עם חוות דעת קודמות שתוכלו לקרוא. סעו, המפתחות בפנים.
התנעת רכב עם כבלים היא פעולה פשוטה, שאחרי כמה פעמים הופכת להיות הרגל של ממש. אבל כדאי לעקוב אחרי השלבים בקפידה, כדי שלא תגרמו נזק חלילה לכם או לרכב.
הדעות על כך חלוקות לכאן ולכאן: יש מי שטוען שהמחשב של הרכב עלול להיפגע בהתנעת רכב חדש עם כבלים, ויש מי שטוען שהרכב המטעין עלול להיפגע בעצמו. לכן, לא כולם ירצו לעזור בהתנעה כזו. אמרו תודה, והמשיכו לאדם הבא שיעזור לכם, אין מה להתווכח במקרה הזה.
כשהרכב לא מניע, בדרך כלל מדובר על מצבר שהלך, אבל לא תמיד. לפעמים עוד אפשר להציל אותו, ולפעמים הבעיה בכלל לא במצבר. כדי לדעת בוודאות על מה מדובר, אנחנו ממליצים לקרוא על החלפת מצבר, וגם לפעול על פי ההנחיות להתנעת רכב עם כבלים – בשביל לכסות את האפשרות שזו רק בעיה פשוטה.
התנעת רכב עם כבלים, בשירות עד הבית, תעלה בסביבות 200-400 ₪ לפני מע"מ. במידה והבעיה נמשכת, כנראה שתצטרכו לשלם על החלפת מצבר עד הבית.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.