לא תמיד צריך להחליף אלטרנטור, הרבה פעמים אפשר רק לשפץ ולהחליף את הרכיבים התקולים בו. אבל כשעלויות השיפוץ שלו גבוהות מדי או כשלא ניתן להשיג את הרכיבים החשמליים - הגיע הזמן להחליף. אבל מה בכלל התפקיד של האלטרנטור? מהן התקלות הנפוצות בו? אילו אפשרויות קיימות בהחלפת אלטרנטור וכמה זה יעלה לכם? כל ההסבר על החלפת אלטרנטור לפניכם
נתחיל מלהסביר מה זה בכלל אלטרנטור: האלטרנטור ברכב מתפקד כסוג של מטען לבטריה. הכוונה היא שהמצבר הוא הבטריה – הוא מאפשר לכם להדליק את הרדיו, הפנסים, המזגן וכל שאר המערכות החשמליות ברכב. אבל כדי שהוא יוכל לעשות את זה, הוא בעצמו צריך הטענה – וזה בדיוק התפקיד של האלטרנטור, להטעין את המצבר בזמן הנסיעה. כל זמן שהרכב דלוק, המצבר נטען ומתמלא על ידי האלטרנטור.
ואיך האלטרנטור מקבל את הזרם החשמלי שלו? האלטרנטור מופעל באמצעות המנוע על ידי רצועה שמחברת ביניהם. כשהמנוע מופעל, הרצועה מסתובבת ומסובבת את האלטרנטור. האלטרנטור מקבל את הכוח הסיבובי, והופך את האנרגיה המכאנית לחשמלית. בכך הוא מייצר מתח, מספק חשמל במהלך הנסיעה ומטעין את המצבר.
לאלטרנטור יש מספר תקלות נפוצות שיידרשו מאיתנו להחליף או לשפץ אותו:
לאלטרנטור יש ווסת שהתפקיד שלו הוא לווסת את כמות הזרם החשמלי שמגיע ממנו למצבר. לאורך הנסיעה הוא מטעין את המצבר, ואם מופעלות מערכות חשמליות נוספות הווסת יודע לתת פקודה לאלטרנטור שיספק עוד חשמל, ובמידה ואין פעילות של מערכות נוספות הוא יודע להפחית את ההספק כדי לחסוך דלק. תקלה בווסת של האלטרנטור יכולה להוביל או לאי טעינה בכלל או לטעינת יתר. טעינת יתר היא מצב בעייתי, כי המשמעות שלה היא הזרמה של מתח חשמלי גבוה מדי למצבר, דבר שיכול לגרום נזק למצבר ולמערכות חשמליות נוספות ברכב.
איך תדעו שקיימת טעינת יתר? לרוב יהיה קשה לדעת, אבל אם אורות הרכב שלכם מרצדים, מהבהבים או שהופכים פתאום לחזקים מאוד, זה יכול להיות סימן לטעינת יתר ובמצב כזה יש לכבות את הרכב במקום ולהגיע למוסך.
רצועת האלטרנטור, זו שמחברת בין המנוע לאטרנטור, נוטה במשך הזמן להתבלות, להתייבש ולהישחק, ולכן צריך לבדוק אותה בכל טיפול לרכב ולהחליף אותה בזמן. במידה ולא עושים את זה, הרצועה תיקרע, והאלטרנטור לא יעבוד.
האלטרנטור מורכב מרכיבים חשמליים רבים שנוטים להתקלקל, וכתוצאה מכך פוגעים בפעילות האלטרנטור, ויגרמו לו לא יעבוד.
יש תקלות באלטרנטור שהגורם להן הוא דווקא בעל הרכב. אנשים רבים, ישראלים במיוחד, נוטים לחפש פיתרון תקלות מהיר ומיידי, ובמקרה של האלטרנטור זה יכול לגרום לנזק. כך למשל, נניח שהייתם נחמדים וניסיתם לעזור לאדם אחר להניע את הרכב שלו עם כבלים, אבל חיברתם את הכבלים הפוך – כנראה גרמתם נזק לאלטרנטור.
אם אתם חוששים שיש טעינת יתר מהאלטרנטור ותנסו לבדוק ולהזיז דברים בעצמכם, כנראה שתגרמו נזק גדול יותר שיגבה מכם מחיר יקר (תרתי משמע).
כשהאלטרנטור תקול הוא לא יטעין את המצבר, ובמצב כזה תידלק לכם נורת המצבר בלוח השעונים - כך תדעו שקיימת בעיה באלטרנטור וכדאי להגיע למוסך חשמלאות רכב.
אז הבנתם (אתם או חשמלאי הרכב) שיש תקלה באלטרנטור ולפניכם עומדות שתי אופציות: האחת היא לשפץ אותו, כלומר לתקן את הרכיבים התקולים בו, והשניה היא להחליף אותו.
שיפוץ כולל פירוק של האלטרנטור, תיקון או החלפת חלקים חשמליים בתוכו והבאתו למצב תקין שמאפשר שימוש חוזר בו. בהחלפת אלטרנטור יש שלוש אפשרויות: או להחליף לאחד חדש מהיצרן המקורי, או להחליף לאלטרנטור חדש אבל מיצרן חליפי, או להחליף לאחד משופץ.
ברוב המקרים יהיה עדיף לשפץ את האלטנטור, כי החלפה שלו היא יקרה מאוד ולא תמיד תהיה שווה את המחיר. אם השיפוץ מורכב, העלות גבוהה, או שלא ניתן להשיג את הרכיבים החשמליים שדורשים תיקון, נפנה להחלפת אלטרנטור. בהחלפה, עדיף שזה יהיה לאלטרנטור מקורי ומשופץ, כי העלויות של אלטרנטור חדש ומקורי גבוהות, והאיכות של חדש מיצרן חליפי לעיתים תהיה ירודה.
חשוב לדעת שהפער במחירים נובע מסוג התקלה אך בעיקר מיצרן הרכב. ברכבים יקרים עלות האלטרנטור תהיה גבוהה יותר, גם אם מדובר באלטרנטור זהה לחלוטין לרכב זול.
מחיר שיפוץ אלטרנטור - 500-700 ש"ח
מחיר אלטרנטור משופץ מקורי – 800-1,000 ש"ח
מחיר אלטרנטור חדש מיצרן חליפי – 700-1,200 ש"ח
מחיר אלטרנטור חדש מיצרן מקורי – 1,600-2,000 ש"ח
אם אתם צריכים החלפה של אלטרנטור, כדאי שזה ייעשה על ידי חשמלאי רכב מקצועי ומיומן, שידע לעבוד עם מערכות חשמליות ולא יגרום נזק או סיכון מיותרים. לכן ריכזנו לכם כאן רשימה של חשמלאי רכב מומלצים שמתמחים, בין היתר, בהחלפה או שיפוץ של אלטרנטור. אחרי כל עבודה שהם עושים אנחנו יוצרים קשר עם הלקוחות, בודקים איך היה השירות ומעדכנים את חוות הדעת והציונים באתר – מוזמנים לראות בעצמכם.
אלטרנטור הוא סוג של גנרטור שמופעל באמצעות המנוע.
התפקיד שלו הוא להטעין את המצבר במהלך הנסיעה, והוא עושה את זה באמצעות הפיכת האנרגיה המכאנית מהמנוע לאנרגיה חשמלית, על ידי סיבוב.
מחיר החלפת אלטרנטור נע בין 800-2,000 שח, תלוי בסוג האלטרנטור - משופץ, חליפי או מקורי.
אלטרנטור חדש מיצרן מקורי יעלה בין 1,600-2,000 ש"ח, ואלטרנטור חדש מיצרן תחליפי יעלה בין 700-1,200 ש"ח.
מחיר אלטרנטור משופץ נע בין 800-1,000 ש"ח
מחיר שיפוץ אלטרנטור נע בין 500-700 ש"ח
במצב שבו רצועת אלטרנטור נקרעת, הוא לא יעבוד ולכן לא יטעין את המצבר - תידלק לכם נורת המצבר בלוח השעונים ותידרשו להגיע למוסך חשמלאות רכב. מומלץ לא לנסוע עם הרכב למרחקים כשהרצועה קרועה, כי המצבר לא נטען ובאיזשהו שלב הוא יתרוקן לכם - ולא כדאי שזה יקרה במהלך הנסיעה.
טעינת יתר היא מצב שבו האלטרנטור מספק מתח חשמלי בעוצמה גבוהה מדי למצבר, וזה יכול לגרום לו ולמערכות חשמליות אחרות נזק חמור. במצב כזה חל איסור לנסוע ברכב ויש להגיע לחשמלאי רכב באופן מיידי.
לאטלרנטור יש כמה תקלות נפוצות, שנובעות לרוב מבלאי, אבל אחד הגורמים לתקלות בו הוא בעל הרכב: אם אין לכם ידע חשמלי אל תנסו לתקן בעצמכם תקלות ובנוסף, אל תטעינו מצבר עם כבלים אם אתם לא בטוחים בצורה הנכונה שיש לעשות זאת, כי זה גורם לנזק לאלטרנטור.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.