המצבר הוא אחד החלקים הפופולריים ברכב, לא כי הוא הכי מגניב אלא כי הוא פשוט נוטה להתקלקל, פעמים רבות בגלל שאנחנו שוכחים לכבות את האורות ברכב. למה פנסים שנשכחו דלוקים משפיעים על המצבר, מתי צריך להחליף את המצבר וכמה זה יעלה? כל המידע על החלפת מצבר לפניכם. מוכנים לנסיעה?
קודם כל לפני שאתם רצים להחליף אותו, בואו נעשה היכרות קצרה עם המצבר: המצבר הוא הסוללה של הרכב שלכם. הוא אחראי לספק חשמל לכל מערכות הרכב החשמליות: פנסי הרכב, המזגן, הרדיו, המגבים, החלונות החשמליים, האורות שבתוך הרכב, נורות האזהרה בלוח השעונים ועוד. כדי להסביר אנחנו נעשה השוואה לדבר שעוזר לכולנו להבין: הסמארטפון. אם המצבר הוא בטריה, אז בדיוק כמו הטלפון שלנו, הוא יצטרך מטען, והמטען הזה הוא האלטרנטור.
אז אם למצבר יש בטריה משלו, למה בכל זאת אומרים לנו כל הזמן לא להשאיר את האורות ברכב דולקים? כי האלטרנטור מטעין את המצבר רק בזמן נהיגה. זה בדיוק כמו לחבר את המטען של הפלאפון לשקע. אם תחברו את הפלאפון למטען אבל לא לשקע הוא לא יטעין נכון? וכך גם ברכב: כשהרכב לא מונע, האלטרנטור לא מטעין את המצבר, כך שאם השארתם משהו חשמלי דלוק המצבר יעבוד ויעבוד עד שה"סוללה" שלו תיגמר.
כשהסוללה תיגמר לא תוכלו להניע את הרכב עד שתטעינו שוב את המצבר או שבמקרים אחרים המצבר פשוט מת ואז תצטרכו להחליף אותו לאחד חדש.
לפני שאתם מחליפים את המצבר, כדאי לנסות להטעין אותו, כי ייתכן שניתן להחזיר אותו לחיים על ידי הזרמת מתח חשמלי אליו. אם אתם לא בטוחים איך לעשות את זה, עדיף שלא תנסו לבד כי לפעמים זה יוצר יותר נזק למצבר.
אז איך זה עובד? בטוח יצא לכם לנסות בעצמכם, או לפחות לראות את זה בכביש: שני רכבים שעומדים אחד מול השני עם כבלים כשהם מטעינים את המצבר.
אז כדי להטעין את המצבר צריך להעביר לו חשמל מרכב אחר באמצעות שני כבלים: כבל שחור וכבל אדום. על המצבר עצמו יש סימנים של פלוס ומינוס. מתחילים בלחבר את הכבל האדום מצידו האחד לפלוס במצבר של הרכב התקין ומצידו השני לפלוס במצבר של הרכב התקול, ואת הכבל השחור נחבר למינוסים. שימו לב לא להתבלבל ביניהם!
בשלב הזה אפשר לנסות ולהניע את הרכב, ברגע שהמצבר יקבל חשמל הוא יניע. לאחר מכן נתקו את הכבל השחור ולכן מכן את האדום.
אם הרכב לא מניע, כנראה שיש צורך להחליף מצבר ולכן להגיע למוסך.
קודם כל ניישר קו: מצבר אי אפשר לתקן. בניגוד למדחס מזגן או סטרטר שאפשר לשפץ, במצבר זה לא אפשרי וברגע שהוא מתקלקל תמיד תיאלצו להחליף אותו.
יש מספר גורמים נפוצים שיגרמו למצבר לא לעבוד:
ווסת תקול – כמו שכבר הסברנו, האלטרנטור מטעין את המצבר. כדי שלא יעבור ממנו מתח חשמלי גבוה מדי, יש ווסת באלטרנטור שאחראי לווסת את כמות המתח שהמצבר מקבל. ככל שיותר מערכות חשמליות ברכב דולקות הוא מעביר יותר זרם. פעמים רבות קורה שהווסת לא תקין והוא גורם לקפיצות ונפילות מתח, דבר שמשפיע באופן ישיר על המצבר, וגורם לו לצאת משימוש. זה יוביל לכך שתיאלצו להחליף אותו.
אלטרנטור לא תקין – כן, אנחנו שוב עם האלטרנטור ושוב עם הסמאטרפון. מכירים את זה שאתם מטעינים תפלאפון איזה שעה- שעתיים, באים להוציא אותו מהחשמל כשאתם בטוחים שהסוללה על מאה אחוז, ואז מגלים שהמטען דפוק וכל הזמן הזה הוא בכלל לא הטעין? מה שיקרה כנראה זה שהפלאפון, עם 2 אחוז סוללה ימות. ואותו הדבר קורה כשהאלטרנטור לא תקין – המצבר לא מקבל חשמל, אתם ממשיכים להדליק את המערכות החשמליות ברכב מבלי לדעת שאתם מרוקנים את המצבר, ואז ברגע הוא פשוט מפסיק לעבוד.
מזג האוויר – מזג אויר חם מדי או קר מדי משפיעים על המצבר. מזג אויר קר מאוד, גורם למנוע הקר להתאמץ יותר בהנעה. כשהסטרטר שמניע את הרכב מתאמץ, הוא צורך יותר חשמל מהמצבר, המצבר עובד קשה יותר, ולכן נוטה להתקלקל. מזג אויר חם מאוד, מנגד, גורם למצבר, שהוא בעצם קופסה שחורה, להתחמם מאוד, וזה מוביל לכך שרכיבים חשמליים בתוכו יתפרקו ויתבלו מהר יותר. כך שבימים של גלי חום יש גם גל של החלפת מצברים.
השארת פנסי רכב דולקים – אם השארתם את האורות ברכב דולקים, גרמתם לסוללה של המצבר להתרוקן מבלי שיהיה מה שיטעין אותו. במקרה כזה יש שתי אפשרויות: או שהמצבר יחזור לתפקוד אחרי הטענה עם כבלים, או שהוא לא יחזור לשימוש כלל ותיאלצו להחליף אותו.
בלאי – מצברים מחזיקים מעמד לתקופה מסוימת ולאחר מכן צריך להחליף אותם כתוצאה משימוש ממושך שגורם לבלאי. בדקנו עם מוסכים כמה זמן אמור להחזיק מצבר חדש – 60% מהם אמרו שמצבר חדש יחזיק מעמד שלוש שנים.
במצברים, כמו בהרבה דברים אחרים, לא תמיד כדאי לקנות את הזול כי יש לזה משמעות באיכות של המצבר, וחבל שתיאלצו להחליף שני מצברים בתקופה קצרה. הזול הוא לבסוף היקר ולכן כדאי להשקיע במצבר איכותי של חברה מומלצת.
שלוש החברות המומלצות ביותר למצברים הם: וולטה (volta), ורטה ושנפ. מבחינת הבדלי המחירים בין שלוש החברות ההבדל הוא זניח ורובן, בגלל התחרות ביניהן, הורידו את המחירים, שהיו גבוהים, כדי לעמוד בה. כך שהמחירים היום כמעט זהים ודי זולים.
מחיר החלפת המצבר תלוי בסוג המצבר.
ברוב הרכבים מותקנים המצברים הסטנדרטים, אבל ישנם רכבים שבהם מותקנים מצברי "סטארט אנד סטופ", אלו רכבים שבהם הרכב לא מונע באמצעות סיבוב מפתח, אלא באמצעות לחיצה על כפתור.
ברכבים אלו, בכל פעם שהרכב עוצר במהלך הנסיעה (עומד ברמזור למשל) המנוע נכבה, ונדלק שוב כשהרכב בתזוזה. לכן זהו מצבר שצריך לספק במהלך הנסיעה זרמי חשמל בפולסים גבוהים להפעלת המנוע, וכתוצאה מכך הוא משמעותית יקר יותר.
מחיר החלפת מצבר סטדנרטי- 400-700 ₪
מחיר החלפת מצבר סטרט אנד סטופ (start and stop) - 800-1,500 ש"ח
רוב החברות נותנות בין 12-24 חודשי אחריות על המצבר, ומציעות אחריות ארוכה יותר בתשלום נוסף, שלרוב ינוע בין 100-200 ₪.
באשר לשאלה האם כדאי להוסיף את התשלום כדי להאריך את האחריות – אין תשובה חד משמעית. כפי שציינו קודם, מצברים מחזיקים בממוצע שלוש שנים ולכן תעשו את החישוב שלכם באשר לכדאיות ההארכה של האחריות.
אז אם שכחתם בטעות את האורות ברכב דולקים או שהמצבר פשוט התקלקל כתוצאה משימוש, תצטרכו להחליף אותו ולהיעזר בחשמלאי רכב שיהיה אמין ומקצועי. אז נחשו מה? ריכזנו לכם רשימה של חשמלאי רכב מומלצים, שאחרי כל החלפת מצבר שהם עושים (וכל שירות אחר) אנחנו מתקשרים ללקוחות שלהם ושואלים אותם איך היה השירות ומפרסמים את חוות הדעת באתר. מוזמנים לנסות בעצמכם.
המצבר הוא למעשה הבטריה של הרכב, והתפקיד שלו הוא לספק זרם חשמלי לכל המערכות החשמליות ברכב: אורות, מגבים, רדיו, מזגן וכו'.
כשהמצבר לא עובד, כלומר שהרכב לא מניע, אי אפשר לתקן אותו וצריך להחליף אותו. זה יכול לקרות מבלאי טבעי ממשך השימוש, אבל גם כששוכחים אורות דלוקים ברכב – דבר שמרוקן את המצבר. בנוסף, אם האלטרנטור לא תקין, הוא לא מטעין את המצבר וגם זה יגרום למצבר להתרוקן.
מצבר חזק מחזיק בממוצע שלוש שנים. כאן תוכלו לראות את התשובות שענו לנו המכונאים בנוגע לשאלה כמה זמן מחזיר מצבר.
מחיר החלפת מצבר סטנדרטי נע בין 400-700 ₪
מחיר מצבר סטרט אנד סטופ (start and stop) נע בין 800-1,500 ש"ח
אחריות למצבר לרוב ניתנת בין שנה לשנתיים, ויש חברות שמציעות אחריות ארוכה יותר בתוספת של 100-200 ₪.
כדי להטעין את המצבר צריך רכב אחר שיעמוד ליד הרכב שלכם ויספק את החשמל למצבר. יש צורך בכבלים לרכב- אדום ושחור. מתחילים מהכבל האדום – מחברים אותו לפלוס שמופיע על המצבר, קצה אחד לרכב שלכם וקצה אחד לרכב האחר, ואת הכבל השחור למינוס של המצבר. כשזה מחובר אפשר לנסות להניע את הרכב, ולאחר מכן לנתק קודם את הכבל השחור ולאחר מכן את האדום. אם זה לא עוזר, יש להחליף מצבר.
המצבר מספק חשמל לכל המערכות החשמליות ברכב, והוא בעצמו מקבל חשמל מהאלטרנטור בזמן הנסיעה.
את הכבל האדום מחברים לפלוס שמופיע על המצבר, משני הקצוות שלו- אחד ברכב שלכם ואחד ברכב שמניע, ואת הכבל השחור למינוס.
שלוש החברות המומלצות במצברים הן ורטה, וולטה ושנפ.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.