פעם בשנה מגיע הרגע שבו צריך לפנות זמן, כסף והרבה סבלנות, ולהתכונן לטסט. בטיפ הבא נדבר על איך עוברים טסט לרכב, איך מכינים את הרכב לטסט ומי יכול לחסוך לכם הרבה כסף וכאב ראש בהכנה לטסט. מוכנים? יצאנו לדרך
לפני שנדבר על כל הטיפים למעבר טסט, בואו נבין למה בכלל עושים טסט לרכב? תתפלאו - הרצון לטרטר את נהגי ישראל הוא לא הדבר היחיד שעומד מאחורי רעיון הטסט. אחת לשנה, כל רכב בישראל, (חוץ מרכבים חדשים בשנתיים הראשונות), נדרש לבדיקה שתאשר כי הוא תקין ומורשה לנסוע בכבישי ישראל.
כדי לעבור טסט, הרכב נדרש לעבור בדיקות רבות שנפרט עליהן ממש עוד רגע, ותשלום של אגרת הרישיון.
לפני שאתם רצים למוסך לעבור טסט - חשוב שתדעו, אם יש לכם רכב חדש הוא פטור מטסט בשנה הראשונה (אבל לא מתשלום האגרה!).
במקרה ובבעלותכם רכב בן מעל ל-19 שנים, תזכו לחוות את חווית הטסט פעמיים בשנה.
יש רשימה ברורה וידועה של הדברים שמכון הרישוי בודק בטסט, ועל הרכב לעמוד בהצלחה בכל אחת מהבדיקות. אז למה לצפות?
מערכות התאורה ואיתותים - הבוחן במכון הרישוי יבדוק את תקינות כל הנורות ברכב, ואת תקינות האיתותים.
בלמים - בטסט תעברו בדיקה מקיפה של מערכת הבלמים ברכב. מיותר לציין שמדובר בבדיקה חשובה ביותר שיכולה להציל חיים, ולכן לא כדאי להתייחס אליה בקלות ראש.
מגבים - זה אולי נשמע כמו בדיקה של רכיב קטן ופשוט, אבל גם המגב ברכב בעל תפקיד קריטי, וללא תפקוד תקין שלו כנראה שלא תראו לאן אתם נוסעים.
ההגה והצירים - בטסט ההגה ומערכת הצירים יבדקו גם הם, האם ההגה 'קשיח' ומתנגד במידה רבה מידי, או דווקא להפך – לכל תוצאה יש השפעה על הנהיגה שלנו.
מצב הצמיגים - כל חמשת הצמיגים (כן, גם הרזרבי) נבדקים על מנת לוודא שאינם שחוקים, שאין סדקים, חורים או כל פגם אחר.
מערכת הפליטה - האגזוז של הרכב פולט גזים רעילים ומזהם את הסביבה. במהלך העברת הטסט לרכב, מוודאים הבוחנים כי הפליטה של הגזים נעשית ברמה המאושרת וללא תקלות.
כיוון הגלגלים - במהלך הטסט נבדק כיוון הגלגלים הקדמיים והאחוריים, במידה וימצא כי אלו אינם מכוונים, תשלחו לכיוון פרונט וגלגלים במוסך.
לוחיות רישוי תקינות -לוחית הרישוי היא תעודת הזהות של הרכב, ובטסט בודקים שהלוחית תקינה וברורה.
ציוד חובה ברכב - יש מספר דברים שחייבים להיות בכל רכב: צמיג רזרבי, ג'ק (מגבה), משולש אזהרה, אפוד זוהר ופח אשפה.
שירות הכנה לטסט הוא שרות שנותנים מרבית המוסכים בארץ. עובד מטעם המוסך עובר ובודק את כל הרשימה, ממש כמו בטסט - על מנת למנוע מצב של כשלון בטסט.
המוסך בוחן ליקויים ומתקן אותם לפני הגשת הכרב לטסט. הכנת הרכב לטסט היא לא חובה, אבל בהחלט כדאית. אם תיכשלו בטסט לרכב, תאלצו לשלם אגרה נוספת וכמובן ולהקדיש זמן נוסף, כדי לחסוך את כל כאב הראש, מומלץ לבצע הכנה לטסט.
בחלק מהמוסכים העובד אף ייסע למכון הבדיקה במקומכם, כמובן עם ייפוי כוח שלכם, ויבצע עבורכם את כל התהליך מ א' ועד ת'.
מחיר בדיקת הרכב לפני טסט עולה בין 200 – 400 ₪. כמובן שבמידה ומתגלים ליקויים, תשלמו על התיקון שלהם בנפרד.
לפני שמפנים את הזמן לטסט, הנה כמה שלבים שכדאי לעבור ולהכין מראש, כדי שיקלו עליכם כמה שאפשר ויצמצמו את כמות הבירוקרטיה.
בחירת מכון רישוי - רשימה של מכונים מורשים:
טסט, או בשמו הרשמי, מבחן רישוי לרכב, אי אפשר לעשות איפה שרוצים, ויש רשימה של משרד הרישוי. את הטסט ניתן לעבור באחד ממכוני הרישוי המורשים בארץ, וכדאי לעבור על הרשימה לפני ולהחליט לאן תגיעו.
תשלום אגרה:
כמו על כל רישיון, גם על רישוי רכב תאלצו לשלם למדינה אגרה. גובה האגרה תלוי בגיל הרכב, משקלו והמטרה לשמה הוא משמש. כאן תמצאו טבלאות מסודרות אחד מהפרמטרים, ותוכלו לחשב מה תהיה עלות אגרת הרישוי עבור הרכב שלכם.
מסמכים:
כדי לעבור את הטסט לא מספיק להביא אתכם את הרכב ויש רשימה של מסמכים שחשוב שתגיעו איתם:
רישיון רכב מקורי משולם
תעודת ביטוח מקורית בתוקף
תעודת זהות מקורית של בעל הרכב הרשום
ייפוי כוח חתום במידה ומישהו אחר מעביר עבורכם את הטסט
במקרה המצער שבו הרכב שלכם לא עבר את הטסט, הבוחן יספק לכם טופס שיכיל את כל הסיבות לכך. תאלצו להגיע למוסך ולטפל בליקויים - רק אחרי שכל הליקויים יתוקנו, תוכלו לגשת מחדש לטסט.
אין כמו רושם ראשוני! כדאי להגיע לטסט עם רכב שעבר שטיפה וניקיון מבפנים ומבחוץ. רכב מלוכלך ומוזנח, יוצר רושם של רכב עם תקלות והבדיקה שלו על ידי הבוחן תהיה קפדנית יותר. זה לא מבטיח שתעברו אבל בהחלט מוסיף.
הכנה לטסט הוא אומנם לא תהליך מחייב, אבל הוא יכול לחסוך לנו זמן, כסף והרבה כאב ראש. הכנו עברוכם רשימה של מוסכים מומלצים המתמחים בבדיקת רכב לפני טסט והכנה לטסט. ההמלצות של הלקוחות מתקבלות בשיחה טלפונית עם לקוחות אמיתיים שקיבלו שירות הכנה לטסט מהמוסכים. במידה ותרצו שמישהו אחר יבצע עבורכם את כל התהליך מא' – עד ת' – תוכלו לפנות לבעל מקצוע שיבצע טסט עד הבית.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.