עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

טיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים נועד לשפר את הרווחה הנפשית והפיזית בעזרת כלבים מאומנים. המפגש עצמו יכול להיות פרטני או בקבוצה, ובמאמר הבא נסביר מה קורה במהלך טיפול באמצעות כלבים, איך יודעים איזה כלב מתאים לטיפול וכמה מפגש כזה עולה. מתחילים.


טיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים הוא שיטה טיפולית בה משתמשים בכלבים מאומנים כדי לסייע לאנשים להתמודד עם מגוון קשיים רגשיים, חברתיים, קוגניטיביים ופיזיים. הקשר המיוחד בין אדם לכלב מאופיין באהבה ללא תנאי, תמיכה רגשית וחיבור אינטואיטיבי.

תספורת לכלב מפגש טיפול באמצעות כלבים, בין אם פרטני ובין אם בקבוצה, אורך כ-45 דקות. בהמשך המאמר נסביר מה ההבדל ומה מתרחש בכל אחד מהם, וחשוב לזכור שאין תשובה חד משמעית לכמה מפגשים צריך בגלל שהתהליך הוא דינאמי ומשתנה בהתאם לצרכים, כמו מפגש עם פסיכולוג.
 

טיפול באמצעות כלבים


באמצעות אינטראקציה עם הכלב, אנשים יכולים לשפר את מצב רוחם, לפתח מיומנויות חברתיות, להגביר את הביטחון העצמי ולהתמודד עם קשיים בצורה יעילה יותר. טיפול באמצעות כלבים מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות, החל מילדים עם קשיים התפתחותיים ועד מבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות.

כלב, יד למרות היתרונות הרבים, לטיפול באמצעות כלבים יש גם סיכונים פוטנציאליים כמו התפתחות אלרגיות, נשיכות או פציעות, לכן חשוב לבחור מאלף כלבים שמתמחה בטיפול באמצעות כלבים ולעבור הדרכה מקדימה.
 

כלבנות טיפולית למבוגרים

סוגי טיפול באמצעות כלבים

יש שני סוגי טיפול מרכזיים, שכל אחד מהם יכול להיות פרטני או חלק מקבוצה:

מספר 1 כלבנות טיפולית

במהלך מפגש כלבנות טיפולית, המאלף מפגיש בין הכלב לבין המטופל למשך 45 דקות: המפגשים עם הכלב יכולים לכלול משחק, הליכה, טיפול בכלב או פעילויות אחרות, בהתאם לצרכים האישיים של המטופל.
 

כלבנות טיפולית פרטנית

לפני שנסביר מה קורה במהלך מפגש כלבנות טיפולית פרטנית, נסביר מה קורה לפניו: המאלף מגדיר מטרות טיפוליות יחד עם המטופל, בהתאם לצרכים ולרצונות שלו, ובוחר את הכלב בהתאם (ועל איך זה קורה בפסקה הבאה). המפגש עצמו בדרך כלל מתקיים בבית המטופל או בפארק ציבורי.

במהלך הטיפול עצמו, המאלף מלמד את המטופל איך לתקשר עם הכלב, איך לשחק איתו ואיך לבצע משימות משותפות. כלבנות טיפולית פרטנית מאפשרת קצב התקדמות אישי ומתאימה בעיקר למטופלים עם קשיים חברתיים.

כלב לדוגמא, מפגש פרטני עם מבוגר הסובל מחרדה יתחיל מתרגול נשימות עמוקות. לאחר מכן המאלף יכיר למטופל את הכלב, בקצב שלו, ויעודד את המטופל לבצע פעילות רגועה, כמו הקראה בקול רם בנוכחות הכלב.

כלבמפגש פרטני לילד עם הפרעות קשב וריכוז יתחיל מליטוף הכלב. בהמשך המאלף יעודד את הילד לשחק עם הכלב ולתת לו הוראות פשוטות כמו "שב", "עמוד", "אליי" ועוד.
 

כלבנות טיפולית פרטנית לילדים


כלבנות טיפולית בקבוצה

מפגש קבוצתי של כלבנות טיפולית בדרך כלל יכלול 4-8 משתתפים, שיעבדו עם מאלף הכלבים ועם כלב אחד לכל הקבוצה. המפגש עצמו בדרך כלל יתקיים מרכזים קהילתיים או פארקים ציבוריים.

בדיוק כמו כלבנות טיפולית פרטנית, גם לפני כלבנות טיפולית בקבוצה מהאלף יגדיר מטרות ויבחר את הכלב בהתאם לצרכי הקבוצה, כמו בחוג. זו גם הסיבה שכלבנות טיפולית בקבוצה מתאימה בעיקר לילדים.
 

מספר 2 כלבנות אסיסטיבית

כלבנות אסיסטיבית היא תחום שבו כלבים מאומנים מסייעים לאנשים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות לבצע פעולות יומיומיות. הכלבים הופכים להיות שותפים בלתי נפרדים מחייהם של המטופלים שהם מסייעים להם, ומעניקים עצמאות ושיפור באיכות החיים.

הכלבים האסיסטנטים מקבלים הכשרה מיוחדת כדי לבצע מגוון משימות, כמו עזרה בניידות, עזרה בתקשורת, סיוע רפואי ונפשי. העבודה איתם מתבצעת 24/7 ונעשית דרך גופים ציבוריים, כמו המרכז הישראלי לכלבי נחייה, ולא דרך מאלף כלבים פרטי.
 

כלבנות אסיסטיבית

בחירת כלב לטיפול באמצעות כלבים

בחירת הכלב המתאים לטיפול באמצעות כלבים היא קריטית להצלחת התהליך. לא כל כלב יכול להיות כלב טיפולי, וכמה מאפיינים עיקריים מבדילים כלבים מתאימים מאחרים:

אילוף כלבים אופי יציב וסבלני: כלב טיפולי צריך להיות עם אופי רגוע וסבלני, שיתמודד עם מגוון רחב של מצבים ללא התפרצויות.

אילוף כלבים חברותי ואוהב אנשים: קשר חזק עם בני אדם הוא הבסיס לטיפול. הכלב צריך ליהנות מחברת אנשים מכל הגילאים ומכל הרקעים.

אילוף כלבים אינטליגנטי וקל לאילוף: הכלב חייב להיות בעל יכולת ללמוד פקודות חדשות ולהסתגל לסביבות שונות.

אילוף כלבים בריא ופעיל: כלב בריא יכול לשמש דוגמא חיובית ולעודד פעילות גופנית אצל המטופלים.
 


הגזעים הנפוצים המשמשים ככלבים טיפוליים הם גולדן רטריבר, לברדור ופודל אבל גם כלבים מעורבים יכולים להיות כלבי טיפול מצוינים אם הם עונים על כל הקריטריונים: הרי כל כלב טיפולי עובר הכשרה מקצועית עם המאלף, כדי להבטיח את הבטיחות והיעילות שלו בטיפול.

לטיפול באמצעות כלבים לילדים בדרך כלל יתאים כלב קטן יותר, שיהיה עדין וסובלני לרעש ומשחקים פיזיים. לטיפול באמצעות כלבים למבוגרים בדרך כלל יתאים כלב גדול וסובלני לפעילויות רגועות יותר.
 

כלבים מאומנים לכלבנות טיפולית


הבחירה בכלב תלויה בלא מעט גורמים. נתרכז בשלושת המרכזיים:

אחד מאלף הכלבים: למאלף יש תפקיד מרכזי בבחירה. הוא מכיר את צרכי המטופלים, את סוג הטיפול המוצע ואת הסביבה הטיפולית. הוא בוחן מאפיינים של כלבים שונים ומחפש את ההתאמה הטובה ביותר למטופלים שלו.

שתיים סוג הטיפול: סוג הטיפול קובע את המאפיינים הרצויים בכלב. למשל, לטיפול בילדים עם אוטיזם יתאים כלב סבלני וחברותי, בעוד לטיפול במבוגרים עם מוגבלויות פיזיות יתאים כלב גדול וחזק יותר.

שלוש המטופל: אם המטופל מעורב בבחירה, הוא יכול לבטא את ההעדפות שלו לגבי גודל הכלב, המראה שלו וההתנהגות שהוא מעדיף, כמו כלב עם אנרגיה גבוה לרוץ איתו או כלב שירבוץ לידו מול המאוורר.
 


מחיר טיפול באמצעות כלבים

תווית כלב מחיר השתתפות בטיפול קבוצתי באמצעות כלבים נע בין 150-350 ₪ למפגש.

תווית כלב מחיר טיפול פרטני באמצעות כלבים נע בין 250-450 ₪ למפגש.

המחיר יכול להשתנות בהתאם למספר גורמים, כמו:

כלב בטיול סוג הטיפול: טיפול פרטני, קבוצתי, טיפול בבית וכו', כולם יכולים להשפיע על המחיר.

כלב בטיול משך הטיפול: מספר הפגישות והמשך הטיפול הכללי ישפיעו על העלות הכוללת.

כלב בטיול חומרים ותוספות: חלק מהטיפולים עשויים לכלול שימוש בחומרים נוספים כמו צעצועים או ציוד, שיכולים להשפיע על המחיר.
 


מאלפי כלבים מומלצים לטיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים משנה חיים בדרך הכי מרגשת וחווייתית שיכולה להיות, אבל מציאת הכלב והמאלף הנכונים יכולה להיות חוויה מסחררת מדי. בדיוק בשביל זה ריכזנו רשימת מאלפי כלבים מנוסים בטיפול באמצעות כלבים, שיעזרו לכם ולאיכות חייכם. בהצלחה!


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה טיפול באמצעות כלבים?

טיפול באמצעות כלבים הוא שיטה טיפולית בה משתמשים בכלבים מאומנים כדי לסייע לאנשים להתמודד עם מגוון קשיים רגשיים, חברתיים, קוגניטיביים ופיזיים.

כמה זמן אורך טיפול באמצעות כלבים?

 

מפגש טיפול באמצעות כלבים, בין אם פרטני ובין אם בקבוצה, אורך כ-45 דקות. חשוב לזכור שאין תשובה חד משמעית לכמה מפגשים צריך בגלל שהתהליך הוא דינאמי ומשתנה בהתאם לצרכים.

למי מתאים טיפול באמצעות כלבים?

טיפול באמצעות כלבים מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות, החל מילדים עם קשיים התפתחותיים ועד מבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות.

איזה סוגים יש לטיפול באמצעות כלבים?

 

יש שני סוגי טיפול מרכזיים, שכל אחד מהם יכול להיות פרטני או חלק מקבוצה: כלבנות טיפולית וכלבנות אסיסטיבית.

מה ההבדל בין כלבנות טיפולית לכלבנות אסיסטיבית?

ההבדל הוא במטרה של כל אחד מהן:

  • כלבנות טיפולית נועדה לטפל בעיקר בצרכים רגשיים.
  • כלבנות אסיסטיבית נועדה לטפל בעיקר בצרכים פיזיים.
איך בוחרים כלב לטיפול באמצעות כלבים?

לא כל כלב יכול להיות כלב טיפולי וזה תלוי בעיקר באופי שלו. חשוב שיהיה לו אופי יציב וסבלני, שיהיה חברותי ויאהב אנשים, אינטיליגנטי וקל לאילוף, וכמובן בריא ופעיל. כלבים טיפוליים נפוצים הם גולדן רטריבר, לברדול ופודל.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק