מתי בפעם האחרונה בדקתם כמה אתם שווים? אם לא עשיתם את זה, הצהרת ההון תעשה את זה בשבילכם. הצהרת הון נדרשת אחת לכמה שנים מבעלי עסק עצמאי או חברה, והיא מודדת מהו השווי הכלכלי שלכם. כן, זה כאב ראש. כן, צריך הרבה סבלנות ותשומת לב לפרטים. אבל היי, הכנו לכם מדריך מקיף על הצהרת הון: מה זה אומר, טיפים להתמודדות עם הצהרת הון והחשוב מכולם: איך ממלאים טופס הצהרת הון?
אם אתם עצמאיים, אחת לכמה שנים תידרשו למלא טופס הצהרת הון, שבו תדווחו על היקף הרכוש, החסכונות, הנכסים ובעצם לענות על השאלה מה השווי הפיננסי שלכם. הצהרת ההון היא תמונת מצב של נכסים והתחייבויות של אדם לתאריך מסוים בשנה - בדרך כלל ב-31 בדצמבר לשנה הקודמת. כלומר, אם בשנת 2023 פתחתם עסק פרטי, הודעתם למס הכנסה על פתיחת התיק, תקבלו הצהרת הון שהתאריך שלה יהיה 31/12/2022.
בהצהרה הראשונה תידרשו להציג את כל מה שקיים ברשותכם, בין אם חסכונות, קרנות השתלמות או נכסי נדל"ן. בהצהרות ההון הבאות תידרשו להראות אם הצלחתם להגדיל את ההון והנכסים שלכם באופן שמתאים להכנסות וההוצאות שהצגתם בדוחות השנתיים.
אם קיבלתם ירושה, למשל, מצבכם מצוין, אך תידרשו להוכיח שהגידול בהון נבע משם, ובכל מקרה יהיה עליכם להסביר בהצהרת ההון הבאה מהיכן צץ הכסף שאפשר לכם לקנות דירות נוספות, אם לא מההכנסות מהעסק.
הצהרת הון משמשת את מס הכנסה כדי לבדוק את בעל העסק ולראות האם השינויים שחלו במהלך השנים, בין הצהרת ההון הראשונה והשנייה, באו דרך ההכנסות של אותו אדם. זו אינדיקציה למלחמה בהון השחור, וזו בדיקה שמנסה להבין האם האדם דיווח על כל ההכנסות שלו כחוק - האם פתאום הגיעו לו נכסים ממקומות שלא ייתכן שהיה לו מימון לכך?
לרוב, הדרישה למלא הצהרת הון מופנת לבעלי עסק עצמאי אחת לכמה שנים, אך לא רק. גם שכירים נדרשים לפעמים להגיש הצהרת הון, כאשר לרוב מדובר על שכירים המרווחים שכר גבוה במיוחד, שכירים שיש בבעלותם עסק פרטי או שהיו בעברם בעלי עסק, שכירים המחזיקים במניות רבות בחברה בה הם מועסקים וכו'. בגדול, מס הכנסה יכול לדרוש מכל אדם להגיש לו הצהרת הון, כך שאם אתם בעלי פעילות כלכלית רחבה או חריגה למדי, אל תופתעו.
אם נתרכז בבעלי עסקים, הדרישה להגשת הצהרת הון ראשונה תגיע תוך מספר חודשים מרגע פתיחת התיק, והפעם הבאה שיידרשו למלא הצהרת הון תהיה אחרי 5 או 10 שנים. יש עסקים שנמצאים בתוכנית עבודה של מס הכנסה ולכן נדרשים להצהרת הון כל שנתיים-שלוש. ישנה גם הצהרת הון מקוצרת, שמיועדת למי שאין לו תיק במס הכנסה, כלומר לא בעל עסק אך יש לו למעלה מ -2 דירות, חשבונות בנקים בחו"ל או שהתקבל במס הכנסה מידע על כך שיש לו פעילות לא מדווחת.
כפי שציינו, הצהרת הון כוללת את כל הנכסים, ההון וההתחייבויות שלכם, והיא מחולקת לשני חלקים: כל מה שקשור לעסק שלכם, וכל מה שקשור אליכם באופן אישי.
ובאופן ספציפי?
שימו לב שהצהרת ההון לא כוללת רק את הנתונים שלכם, בעל העסק, אלא גם את בן/בת הזוג שלכם וכלל הילדים עד גיל 18. במקרים רבים הסבא למשל מעניק דירה במתנה לנכד, הדירה נרשמת על שמו, ואנשים נוטים לשכוח מזה בהצהרה. שימו לב גם לשאר בני המשפחה.
אם בהצהרת הון שנייה ושלישית חשוב לא להשמיט פרטים ולא לשכוח אף אחד, בהצהרת ההון הראשונה זה אפילו חשוב פי כמה.
הצהרת ההון הראשונה היא הבסיס להצהרות שיבואו אחריה, והיא מהווה מקור להשוואה ביניהן. אם בהצהרת ההון הראשונה תרשמו את כל הנכסים שלכם, כולל מתנות שקיבלתם, כספים שעומדים לזכותכם בכל מיני קרנות או מקורות אחרים, כל אלו יוכלו להוות בסיס לגידול ההון שיהיה לכם מול ההצהרה השנייה.
מומלץ מאוד להיעזר ברואה חשבון בכל הצהרת הון שתקבלו, אולם בגלל החשיבות של הצהרת ההון הראשונה זה מומלץ אף יותר.
המסמכים שתצרפו להצהרת ההון יהוו אסמכתא לכל הרכוש שדיווחתם עליו בטופס, ולכן חשוב לצרף כל מסמך ותיעוד שיכולים להיות לכם להוכחה. אלו המסמכים שחשוב לצרף:
חוזי רכישת נדל"ן
טופס העברת בעלות על רכב או כל הסכם רכש על כלי תחבורה אחר
פירוט תכולת בית מהערכת השמאי של ביטוח הדירה
אישור יתרות מהבנקים
אישור יתרות מקופות הגמל – כל קופות הגמל הקיימות, כולל של בן/בת הזוג והילדים עד גיל 18, כולל קרנות ממקום עבודה
אישור יתרת קרן המשכנתא
אישור הלוואות
אישור להצהרת הון מחברות הביטוח- סכומי החיסכון בפוליסות, כל פוליסת ביטוח של בעל העסק ובני המשפחה
קבלות להוצאות על הדירה – כמו למשל שיפוץ גדול
אישור יתרות בחשבון ניירות ערך
העתק מהצהרת ההון הראשונה, בצירוף המסמכים שצורפו אליה – במידה ומדובר בהצהרת ההון השנייה
כל המסמכים חייבים להיות מצורפים לטופס הצהרת הון, ואת הטופס עצמו תהיו חייבים להגיש במשרדי מס הכנסה, שם יחתמו לכם עליו בחותמת "נתקבל", ואותו תצטרכו לשמור 7 שנים.
חובת הגשת הצהרת הון היא בד"כ 120 יום מהרגע שנשלחה בדואר. אם יש לכם רואה חשבון, תקבלו גם הודעה מרואה החשבון כי ההודעה תופיע לו כבר במחשב. שימו לב שגם אם לא קיבלתם את הטופס בדואר זה לא פותר אתכם מהגשת הצהרת ההון.
טופס הצהרת הון הוא טופס שנקרא 1219 - הצהרת הון ודין וחשבון על רכוש והתחייבויות ליום (כאן יהיה רשום התאריך שנדרש מכם על ידי פקיד השומה). בצד השמאלי העליון יש נתונים של מס' התיק, מס' השומה, סמל פקיד השומה - כל אלו כבר יגיעו אליכם ממולאים על ידי פקיד השומה, ומתחת לזה תצטרכו למלא את מס' התיק שלכם במע"מ.
כפי שציינו, הצהרת הון מורכבת משני חלקים: חלק ראשון מתייחס להון העסקי והחלק השני להון הפרטי.
החלק הראשון הוא ההון המושקע בעסקים, והוא מתייחס לעסק שבו לא נערך מאזן. אם ערכתם מאזן בעסק, תמלאו את הפרטים בהמשך הטופס ויהיה עליכם לצרף את המאזן. בחלק הזה אתם צריכים לכתוב אם יש לכם נכסים עסקיים כמו מגרשים, מכונות, מטעים, ציוד, רכב וציוד כבד, תשלומים וכו'. על כל אחד מפרטי הרכוש תצטרכו לרשום מתי הוא נרכש, מה הייתה עלותו, ואם מדובר בנכס נדל"ן עליכם לרשום גוש וחלקה של הנכס. בסוף כל סעיף תצטרכו לסכום את סך הרכוש.
הסעיף הבא הוא הרכוש השוטף של העסק – מלאי של מוצרים, חומרי גלם וכו', אם היו שטרות וצ'קים של לקוחות, תצטרכו לרשום כיצד ביססתם את הידע הזה – האם על ספירת מלאי או הערכה שלכם.
השלב הבא הוא קופה ובנקים – מזכירים שוב שחלק זה מתייחס לחשבונות בנק עסקיים. עליכם למלא את הפרטים של החשבונות הללו- מהו מס' החשבון, סוג החשבון, באיזה בנק הוא מתנהל, מה יתרתו. אם היו לכם מזומנים או צ'קים בקופה יש לרשום גם אותם.
בסוף העמוד הזה תמצאו שורה שכתוב בה סה"כ רכוש - זה סיכום של הרכוש הקבוע שלכם, הרכוש השוטף, וקופה ובנקים, בעצם סיכום של כל הסעיפים שמילאתם למעלה.
הסעיף הבא בהצהרת ההון הוא התחייבויות: הסעיף הזה מדבר על התחייבויות עסקיות שהיו לכם, כמו צ'קים לפירעון אצל ספקים, הלוואות וכדומה. לכל התחייבות שאתם מציינים תצטרכו לרשום את הסכום ופירוט, ובסוף יש סיכום של סך כל ההתחייבויות.
בחלק הבא, הסיכום, יהיה עליכם לכתוב מהו ההון הנקי מהעסק – כלומר כל הרכוש שציינתם למעלה, פחות כל ההתחייבויות שציינתם. אם השקעתם בשותפות תצטרכו לרשום מהו הסכום שהשקעתם בשותפות ומהם האחוזים.
החלק הבא של הצהרת ההון מתייחס לעסק שבו ערכתם מאזן: אם ערכתם מאזן בעסק פרטי שלכם, עליכם לרשום את שם העסק, תאריך ייסוד העסק, כתובתו, התאריך שבו ביצעתם את המאזן ומה היתרה שלכם שם בחשבונות הבנקים ובהלוואות שלקחתם עבור העסק.
אם השקעתם בשותפות, מלאו בסעיף הבא את אותם הפרטים; אם אתם מושקעים בתאגידים, כלומר יש לכם מניות בחברה (רק מעל 10%, ככדי שתוגדרו "בעלי שליטה") ויהיה עליכם לציין את שם החברה, מס' העוסק המורשה שלה, הכתובת, מהו הסכום שהשקעתם בה, והיתרות של ההשקעות הללו.
בחלק האחרון, סעיף 46 עליכם לציין את סכום ההשקעות שלכם בעסק שנערך בו מאזן, שזה בעצם סיכום של כל הסעיפים העליונים.
גם כאן, בשלב הראשון עליכם לציין את כל נכסי הנדל"ן שבבעלותכם, אם זה דירה, מגרש, או כל נכס אחר. אם יש לכם דירה: מה הכתובת, מהו הגוש, החלקה ומתי רכשתם אותה. כאן יהיה עליכם לצרף את חוזה הרכישה.
אם יש לכם דירה שקיבלתם במתנה או בירושה עליכם לרשום אותה בשווי של שקל.
הסעיף הבא הוא סעיף שנקרא "חייבים" ואלו בעצם כל האנשים שחייבים לכם כסף. עליכם לכתוב את פרטי האנשים שחייבים לכם, ממתי הם חייבים לכם כסף, מהם תנאי הריבית ומתי הם אמורים להחזיר לכם את הכסף.
הסעיף הבא מתייחס למזומנים וחשבונות הבנק הפרטיים שלכם. עליכם למלא פרטים על כל חשבון שלכם – מי בעל החשבון, שם הבנק וכתובתו, סוג החשבון – האם זה עו"ש, מט"ח, פיקדון? פח"ק? ומס' החשבון. שימו לב שלאחר מכן מופיע סעיף של סה"כ בבנקים שבו תצטרכו לסכום את הסכומים שמניתם בסעיפים הקודמים.
הסעיף הבא מתייחס לתוכניות חיסכון, ביטוח חיים, קופות גמל וכו'. כל אחד מכם מפריש במהלך חייו מהמשכורת שלו לקופות גמל, קרנות השתלמות, פנסיה, ביטוחי חיים סכומים שונים, כאן תצטרכו לפרט אותם, ובנוסף לצרף אישור שנתי מקופות גמל ואישור שנתי מהבנק.
הסכומים שתרשמו צריכים להיות סכומים נומינליים – כלומר הסכומים שהשקעתם בלי ריבית והצמדה מהיום שפתחתם את החשבון בקופה או בקרן.
הסעיף הבא הוא כל כלי התחבורה שברשותכם, והם כוללים גם כלי שיט, טיס וכלי תחבורה אחרים.
אם קניתם רכב עליכם לרשום את כל הפרטים: איזה רכב, מאיזה דגם, מאיזו תוצרת, מהו מס' הרישוי, מתי רכשתם אותו מה הייתה העלות שלו. שימו לב שאם יש בבעלותכם כלי שיט או טיס, מעל עלות מסוימת מס הכנסה יחייב אתכם בדוח שנתי.
השלב הבא בהצהרת ההון הוא תכולת הבית והוא לא פשוט: כאן תצטרכו למלא את תכולת הבית שלכם פשוטו כמשמעו – ריהוט, מוצרי חשמל, עתיקות ועוד. קל לשכוח כאן דברים ולכן ההמלצה היא, בעיקר בהצהרת הון הראשונה, למלא את תכולת הבית לפי דוח השמאי שיש לכם מביטוח הדירה, זה יעשה לכם חיים קלים, ולפעמים קיים גם דוח שמאי על תכשיטים.
הסעיף הבא הוא סעיף ההתחייבויות הפרטיות שלכם: בדיוק כמו בסעיף ההתחייבויות העסקיות, גם בחלק הזה של הצהרת ההון אתם צריכים לרשום: למי אתם חייבים וכמה, מהן הריביות ומהם התנאים. לרוב אלו יהיו הלוואות בנקים שלקחתם, משכנתא, חובות והלוואות בכרטיסי אשראי.
השלב הבא אלו ההשקעות שלכם, רק שהפעם זה לא השקעה בעסק אלא בניירות ערך ומטבע חוץ – כמובן שרלוונטי רק אם יש לכם תיק בניירות ערך. תצטרכו למלא איפה אתם מנהלים את התיק: האם זה מוסד או בנק, מה מס' החשבון, מהו תיאור נייר הערך (מניה, אג"ח, נייר ערך מסחרי וכו'), והשווי שלו.
סעיף אחריו עוסק בהשקעות ומזומנים במטבע חוץ – בדיוק כמו בסעיף ניירות ערך, כאן מלאו את הפרטים לגבי ההשקעות שלכם במט"ח.
בסעיף ד' תצטרכו לסכום את סה"כ הרכוש הפרטי שלכם, גם העסקי וגם הפרטי מהסעיפים הקודמים: סה"כ ההשקעות שלכם במט"ח + סה"כ ההשקעות בניירות ערך + סה"כ הרכוש הפרטי+ סה"כ ההון המושקע בעסקים.
סעיף ה' עוסק בקניות מט"ח וניירות ערך בין התקופות של ההצהרות הון – פחות רלוונטי אם זו הצהרת ההון הראשונה שלכם.
הסעיף הבא מדבר על כספות שבשליטתכם והאם אתם מיופי כוח של מישהו או לא. אם יש כספת בשליטתכם מאוד חשוב למלא כאן את הפרטים נכון: אם אתם מחזיקים כספת בבנק תרשמו את מס' הכספת, באיזה בנק, מס' הסניף, ואם יש שם נכסים שלא שלכם. גם אם אתם משמשים אפוטרופוס של מישהו או מיופים כוח של מישהו מחו"ל חשוב לציין זאת.
אפשר לנשום, הגענו לחלק האחרון של הצהרת ההון וזה הצהרת מגיש הדוח בצד ימין, כאן כמובן שיהיה עליכם למלא את הפרטים האישיים שלכם. בצד שמאל יופיעו פרטי המסייע, שהוא רואה החשבון או יועץ המס שבו נעזרתם במילוי הטופס.
אז כבר הבנתם שהצהרת הון היא עסק לא פשוט שדורש זמן, סבלנות, תשומת לב לפרטים. אם אתם חושבים שצריך זיכרון טוב תשכחו מזה. יכולת זיכרון אכן יכולה לעזור לכם, אבל אל תבנו על כך שתזכרו הכל במשך השנים. אז הטיפ הראשון הוא לשמור ולתעד הכל. אם לימדו אתכם שההיפך מלשכוח הוא לזכור, אז במקרה הזה ההיפך מלשכוח הוא לרשום.
שמרו ותעדו כל טופס ומסמך שיכול להוות הסבר להון שלכם, בין אם קשור לעסק ובין אם לא, בין אם קניתם תכשיטים ובין אם רכב. גם אם זה יתפוס אצלכם מקום בארון ויעלה אבק, ביום שתצטרכו לשלוף אותו הוא יהיה מועיל מאוד. אז על מה חשוב להקפיד?
פתחו תיקייה במחשב, או ממש קלסר פיזי, למי מכם שאוהב דברים מוחשיים, והתכוננו להצהרת ההון הבאה:
תייקו כל חוזה קנייה ומכירה של נכס נדל"ן - דירה, חנות, מגרש וכו'.
שמרו כל חוזה קנייה ומכירה של רכב.
תעדו כל סכום כספי או רכוש שקיבלתם במתנה, בין אם זו מתנה מההורים או הלוואה מחבר.
תעדו כל סכום כספי או הלוואה שנתתם - מומלץ שזה לא ייעשה במזומן. גם אם זה נראה לכם שטותי, זה חשוב וישמש אתכם: כתבו מסמך שבו שניכם חתומים עליו הכולל את הפרטים המזהים שלכם, סכום ההלוואה, תנאי ההחזר, תאריך קבלת ההחזר וכו'.
רשמו כל פעולה שביצעתם בבית – מומלץ לשמור את החשבוניות, כמו על שיפוצים למשל.
תייקו מסמכים על פדיית קרן השתלמות או תוכנית חיסכון.
המלצה נוספת היא לעשות מעין הצהרת הון זריזה לעצמכם בסוף כל שנה – כדי לבדוק אם היה שינוי מהותי. שבו עם רואה החשבון שלכם, הביאו את עיקרי המסמכים על הנכסים, וההתחייבויות שלכם ובצעו השוואה מול השנה הקודמת כדי לוודא שאתם בסדר. כדאי שתעשו את זה לפני סוף השנה כי כשתיגמר השנה כבר יהיה מאוחר מדי.
בניגוד לדברים אחרים מול מס הכנסה שעצמאיים יכולים לעשות לבד, הצהרת הון היא בהחלט לא משהו שכדאי להתמודד איתו בעצמכם. היא מלאה בפרטים שנועדו לבדוק אתכם ואת האמינות שלכם, וכל פרט קטן בו מהותי. לכן, ריכזנו לכם כאן רואי חשבון מומלצים שיוכלו לסייע לכם במילוי הצהרת הון ובכלל, אם אתם צריכים רואה חשבון לעסק שלכם, כאן תוכלו למצוא כאלה עם המלצות. כי מה יותר טוב מחוכמת ההמונים?
הצהרת הון היא תמונת מצב של כל ההון – הנכסים וההתחייבות של בעל עסק עצמאי. היא משמשת את מס הכנסה כדי לראות אם יש התאמה בין מה שבעל העסק דיווח בדוחות השנתיים לבין ההון שהוא דיווח עליו בהצהרת הון, ובעצם זו מלחמה של מס הכנסה בהון השחור.
הצהרת הון ראשונה תגיע לרוב זמן קצר אחרי פתיחת העסק ורישומו במע"מ ומס הכנסה, לאחר מכן דרישה להצהרת הון מגיעה אחת ל- 5 שנים לרוב.
עפר, רואה חשבון המדורג באתר, מסביר שלב אחר שלב איך למלא טופס הצהרת הון:
באופן כללי מומלץ לתעד ולתייק כל מסמך שיכול להוות אסמכתא למה דיווחתם עליו בטופס.
אלו המסמכים שחשוב לצרף:
הטיפ הראשון הכי חשוב – תייקו ותעדו כל חוזה רכישה, כל חשבונית מס, כל שחרור קרן פיקדון, ואפילו הלוואה שאתם נותנים לחבר.
הטיפ השני החשוב – היעזרו ברואה חשבון. הצהרת הון ראשונה חשובה ומשמשת כבסיס להשוואה להצהרות ההון שיבואו אחריה, ולכן חשוב שתמלאו אותה במדוייק.
והנה עוד כמה טיפים:
מחירה של הצהרת הון מושפע מכמה גורמים, כאשר הגורם העיקרי הוא מרוכבות ההצהרה. אם לאדם יש רכוש ונכסים רבים, ההצהרה שלו תהיה מורכבת יותר מהצהרה של אדם סנדרטי, ותדרוש עבודה רבה יותר מצד רואה החשבון. בנוסף, יש הבדל במחיר בין הצהרת הון ראשונה להצהרת הון שנייה, שכן הצהרת הון שנייה דורשת עריכת השוואה ומציאת הסברים במידה וקיים גידול לא מוסבר בשווי ההון בין שתי ההצהרות.
- מחיר הצהרת הון ראשונה פשוטה נע בין 800-1,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון שנייה פשוטה יהיה בין 2,000-1,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון ראשונה מורכבת נע בין 1,500-2,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון שנייה מורכבת יכול להגיע גם לעד 4,000 ₪.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.