מדחס המזגן יצא לשביתה ובמקום לחמם או לקרר המזגן פשוט עושה פו? טפו טפו! הבשורות הטובות הן שכאשר מדחס מזגן לא נכנס לפעולה קרוב לוודאי שהבעיה היא לא במדחס עצמו, אלא באחד משלל הגורמים בדרך אליו: כרטיס הפיקוד, התרמוסטט, חוטי החשמל או הקבל, מה שאומר שרוב הסיכויים שלא תצטרכו לקחת משכנתא לקניית מדחס או מזגן חדש. כל התקלות, התיקונים והמחירים במקרה של מדחס מזגן שלא נכנס לפעולה – לפניכם
אז ככה: כל מזגן בנוי משתי יחידות: היחידה הפנימית, המאייד, והיחידה החיצונית, המעבה, שבתוכו יושב המדחס, ליבו הפועם של המזגן. למה דווקא לב? כי ממש כמו הלב גם המדחס מזרים חומרים פנימה והחוצה ומפיח חיים במזגן. כשמו כן הוא המדחס דוחס גז נוזלי בעוצמה, וכמו קסם התהליך הכימי הזה גורם לאוויר קר או חם לצאת מהיחידה הפנימית ולמזג את הבית. הגעתם לכאן בגלל המזגן ברכב? פנו למאמר שלנו על מדחס מזגן לרכב.
איך תדעו שמדחס המזגן שלכם לא נכנס לפעולה?
היחידה הפנימית של המזגן נדלקת וגם מוציאה אוויר, אבל הוא לא קר או חם, ואתם לא על מצב אוורור.
גשו אל היחידה החיצונית והאזינו לה. אם אתם לא שומעים רעש בכלל, או שאתם שומעים רק רעש של מאוורר ולא רעש של מנוע (זמזום קבוע של פעילות מכנית), כנראה שמדחס המזגן שלכם לא נכנס לפעולה.
גם אם אתם לא בטוחים אם זה המדחס או לא, הסעיף הראשון הוא כבר סיבה טובה לקרוא לבעל מקצוע. מכיוון שיש המון סיבות אפשריות מדוע המדחס לא נכנס לפעולה, טכנאי המזגנים שיגיע יחבוש את כובע הבלש וינסה לגלות איזה חלק במזגן הוא הפושע.
טכנאי המזגנים עובדים בשיטות חקירה שונות, אבל למען הסדר הטוב נתחיל לסקור את הגורמים האפשריים לתקלת המדחס מבפנים החוצה, וממש בהמשך תוכלו לראות את המחיר המדויק של תיקון כל תקלה. אלו התקלות שיכולות לקרות במאייד, כלומר ביחידה הפנימית של המזגן:
תרמוסטט – ובעברית "רגש טמפרטורה". התרמוסטט קולט את הטמפרטורה בחדר ומעביר את הנתון הזה הלאה, כך שהמזגן ידע מתי לצאת להפסקה ומתי לחזור. אם התרמוסטט תקול יכול להיות שהמזגן משוכנע שהטמפרטורה בסדר ולכן הוא לא מכניס את המדחס לפעילות.
כרטיס הפיקוד – המוח של המזגן, מורה לכל רכיב מתי לפעול ומתי להפסיק. יכול להיות שכרטיס הפיקוד תקול ולא מעביר פקודה למדחס להתחיל לפעול.
החיבור בין היחידה הפנימית לחיצונית – יש לכם תוכים בבית? הסעיף הזה הוא בשבילכם. בין היחידות יש חוט חשמל שדרכו שתי יחידות המזגן "מעבירות מסרים" זו לזו. פעמים רבות החוט הזה נקרע או נאכל (אהמ אהמ) ואין תקשורת בין היחידות כך שהמדחס לא מקבל פקודה לפעילות.
תקלות המאייד היו רק הסיפתח. גם במעבה יש שלל רכיבים אפשריים שיכולים להיות הסיבה לכך מדחס המזגן שלכם לא נכנס לפעולה:
קבל מדחס – תקלה נפוצה יחסית. הקבל הוא המתנע, "הסטרטר" של המדחס. כאשר הקבל נשחק לגמרי המדחס פשוט לא יכנס לפעולה. שימו לב, אם המזגן שלכם עובד על מערכת תלת פאזית אז אין לו קבל מדחס (שלא יעבדו עליכם), אלא הוא מחובר ישירות ללוח החשמל. אם זה המקרה – ממליצים להתעמק בפסקה הבאה.
תקלת חשמל – אפשרות נוספת היא שאיפשהו בדרך מלוח החשמל למדחס שלכם משהו השתבש. למשל במזגנים שעובדים על מערכת תלת פאזית פעמים רבות קורה שאחת הפאזות התנתקה בדרך למדחס ולכן הוא לא עובד. תקלת חשמל נפוצה אחרת היא שהקונטקטור, רכיב חשמלי שעוזר למדחס לעבוד, מתקלקל ויש להחליפו. בתקלות החשמל בתוך המזגן טכנאי המזגנים יכול לטפל, אך ברגע שהתקלה היא כבר מחוץ למזגן וקשורה בחיווט או בלוח החשמל, עליכם לפנות לחשמלאי מוסמך, גם אם טכנאי המזגנים מתעקש שהוא יכול לטפל בתקלה.
כרטיס מעבה – בחלק מהמזגנים (אלקטרה EMD למשל) יש כרטיס פיקוד נפרד למעבה, ויכול להיות שהוא תקול ופשוט לא מעביר פקודה למדחס להיכנס לפעילות.
מדחס – רצינו להימנע מזה אבל ברור שאם מדחס המזגן לא נכנס לפעולה יש להניח שבחלק מהמקרים הוא עצמו הגורם הבעייתי. זה אמנם נדיר אבל גם המדחס מתקלקל לפעמים, וממש עוד מעט נפרט כל מה שצריך לדעת על החלפתו.
מרבית התיקונים של מדחס מזגן שלא נכנס לפעולה יסתכמו בנזק לכיס של עד 600 שקלים. אלו הם המחירים:
מחיר החלפת תרמוסטט הוא 600-450 ₪
מחיר תיקון תקלת חשמל בתוך המעבה הוא 450-400 ₪.
מחיר החלפת קבל מדחס הוא 450-350 ₪ למזגן עד 2 כ"ס, ו550-450 ₪ למזגן של 2 כ"ס ומעלה.
מחיר תיקון החיבור בין היחידה החיצונית לפנימית הוא 550-450 ₪.
מחיר החלפת כרטיס מעבה הוא 1000-800 ₪.
החלפת כרטיס פיקוד במזגן זה לא עסק זול, ואם העלות כבר מתקרבת למחיר התקנת מזגן חדש שווה לכם לשקול כבר להחליף מזגן. מחיר החלפת כרטיס פיקוד תלוי בשלושה גורמים:
כוח סוס – ככל שהמזגן עוצמתי יותר מחיר הכרטיס שלו יהיה גבוה יותר.
כרטיס מקורי או אוניברסלי – ממש כמו חלקי חילוף של רכב, כרטיס מקורי של תדיראן לדוגמא עולה יותר אבל גם אמין יותר מכרטיס אוניברסלי, ואפשרות הבחירה בידכם. זה קצת מרגיז אבל לפעמים גם אם תעדיפו את החלק המקורי הוא כבר לא יהיה במלאי של החברות ותצטרכו להסתפק בכרטיס אוניברסלי.
אינוורטר – חלקים של מזגני אינוורטר תמיד יהיו יקרים יותר, ומחיר החלפת הכרטיס יכול להיות כפול ביחס למזגן רגיל. במקרה של תקלה בכרטיס אינוורטר ההמלצה שלנו היא לבקש מטכנאי המזגנים לשלוח את הכרטיס לתיקון במעבדה במקום להחליפו כך שתוכלו לסיים את היום עם מחיר שפוי.
מחיר החלפת כרטיס פיקוד אוניברסלי במזגן עילי עד 2 כ"ס הוא 1,000-700 ₪, ואילו 2 כ"ס ומעלה 1,400-1,000 ₪.
מחיר החלפת כרטיס פיקוד מקורי במזגן עילי עד 2 כ"ס הוא 1,100-800 ₪, ואילו 2 כ"ס ומעלה 1,500-1,100 ₪.
מחיר שיפוץ כרטיס אינוורטר הוא 1,500-1,000 ₪.
הגיע הזמן לדבר על הפיל שבחדר. כיוון שאין בארץ מי שמתקן מדחסים, אם טכנאי המזגנים נאלץ לקבוע את מותו של המדחס ברירת המחדל היא החלפת המדחס. הבעיה היא שהחלפת מדחס היא עבודה מסובכת וארוכה מאוד ולכן גם יקרה מאוד, והיא תעלה לכם כמה אלפי שקלים טובים. החלפת מדחס משתלמת רק במזגנים מיני מרכזיים חדשים יחסית (מתחת ל־10 שנים), כאשר עלות ההחלפה נמוכה יחסית למחיר התקנת מזגן חדש ולמזגן צפויות עוד שנות פעילות רבות. בשאר המקרים כנראה שיהיה שווה לכם יותר פשוט לקנות מזגן חדש.
מחיר החלפת מדחס נקבע בעיקר לפי כ"ס של המזגן. אתם כבר יודעים איך זה עובד: יותר כ"ס = יותר כסף.
מחיר החלפת מדחס מזגן 2.5 עד 5 כ"ס הוא 4,500-2,500 ₪
מחיר החלפת מדחס מזגן 7 עד 5 כ"ס הוא 6,000-5,000 ₪
מעבר לטווח המחירים שציינו קודם, יש עוד כמה גורמים שיכולים למחיר החלפת המדחס לעלות עוד יותר:
אינוורטר – לצערנו חלקים של מזגן אינוורטר תמיד יקרים יותר וגם החלפת מדחס תהיה יקרה יותר.
גז ישן – בשנת 2005 שונה התקן לגז מזגנים בישראל וכל המזגנים שהותקנו מאז משתמשים בגז אחר. אם המזגן שלכם ישן יכול להיות שהוא משתמש בגז הישן (R22), גז יקר יותר, ולכן מחיר החלפת המדחס יעלה.
נגישות גרועה – אם המעבה שלכם מותקן במקום שבו אין בכלל לטכנאי המזגנים מקום לעמוד, וכדי להחליף את המדחס הוא ממש יצטרך להוציא את המעבה כולו מהמקום ולהוריד אותו לקרקע, תצטרכו לשלם תוספת מחיר עבור העבודה הזו.
מזגני יוקרה – אם יש לכם מזגן של מיצובישי או פוג'יטסו אתם בוודאי יודעים שמדובר ברמה אחרת, והאיכות הזאת מתבטאת גם במחירי החלפים.
ברכותינו! סיימתם את הכשרת המדחס התיאורטית שלנו. מחפשים מישהו שישלים את ההכשרה המעשית? לתיקון מדחס שלא נכנס לפעולה כדאי למצוא טכנאי מזגנים אמין וישר, כזה שיזהה את התקלה הנכונה ולא יגבה מכם מחיר מופקע. בדיוק בשביל זה אספנו לכם רשימה של טכנאי מזגנים מומלצים לתיקון מדחס שלא נכנס לפעולה, כולם מדורגים לפי חוות דעת של לקוחות אמתיים, ממש כמוכם.
סימן מובהק לזה שמדחס המזגן לא עובד הוא שהיחידה הפנימית שבבית תעבוד אבל לא תקרר או תחמם אלא תוציא רק אוויר. אם אתם רוצים לוודא את העניין תוכלו לגשת ליחידה החיצונית ולנסות ולהקשיב. למדחס יש רעש של זמזום רציף, אל תתבלבלו עם המאוורר.
אם המזגן שלכם מוציא רק אוויר סימן שהמדחס, החלק שאמור לגרום לאוויר קר/חם להגיע אליכם, לא עובד. במקרה כזה יכולות להיות כל מיני סיבות לכך שהמדחס לא נכנס לפעולה: קבל, תרמוסטט, חיבור חשמלי קרוע, כרטיס פיקוד ועוד.
החלפת מדחס במזגן זה עסק לא זול בכלל, והיא מתחילה מ־2,500 ויכולה להגיע גם עד 6,000 ש"ח, תלוי בכוח הסוס של המזגן, ובגורמים נוספים: האם מדובר במזגן אינוורטר, במזגן של חברת יוקרה כמו מיצובישי או פוגי'טסו, כמה גישה יש למדחס המזגן, ועוד. בגלל העלות היקרה של העבודה משתלם להחליף מדחס רק במזגנים מיני מרכזיים חדשים יחסית (מתחת ל־10 שנים).
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.