האם פעם בלמתם בחוזקה והרגשתם את הרכב רועד? אז אין צורך להתעצבן על המוסך שהעביר את האוטו הכנה לטסט לפני שבוע, ההפך, זה דווקא סימן טוב . רעידות בזמן בלימה חזקה מראות שמערכת ABS עובדת. אבל אם נורת ABS דלקה לכם בתחילת הנסיעה, ומאז לא נכבתה, זה סימן שיש לשלוח את האוטו לבדיקה אצל חשמלאי רכב. כל הפרטים על מערכת ABS, תיקונים אפשריים ועלויות נמצאים כאן.
מערכת ABS היא קיצור ל- Anti-block Braking System. כמו שמה, זוהי מערכת למניעת נעילת גלגלים ברכב. לפני שנצלול להסבר על איך המערכת עובדת, קודם נסביר מתי המערכת תפעל.
ברגע שיש בלימה פתאומית ורצופה, שיכולה לגרום לאיבוד האחיזה של הגלגלים על הכביש, הגלגלים ננעלים באופן אוטומטי כדי למנוע איבוד שליטה שלהם בכביש. לרוב מדובר בבלימות שנגרמות מכתם רטוב על הכביש או עצירה פתאומית וממושכת למניעת תאונה.
אבל אם תחשבו על זה רגע, אם הגלגלים ננעלים, איך לנהג תהיה שליטה עליהם? כאן נכנסת לפעולה מערכת ABS, המערכת מונעת נעילת גלגלים ומאפשרת לנהג להמשיך להיות בשליטה על מערכת ההיגוי גם בזמן בלימה חזקה, ולנווט את הרכב. מערכת ABS היא מערכת אוטומטית והיא נכנסת לפעולה על ידי פקודה של מחשב הרכב, לנהג אין שליטה עליה.
לכל רכב משנת 1996 מותקנת מערכת ABS ומשנת 2010 כל רכב המיובא לישראל מחויב להצטייד במערכת ABS.
מערכת ABS בנויה מהחלקים הבאים:
מחשב ABS - יחידת הבקרה של המערכת, מקבלת ומעבדת מידע שמגיע מחיישני ABS ומעבירה פקודות למערכת. היחידה ממוקמת בתא המנוע. ליד מחשב ABS יש בלוקABS צמוד, שם ממוקמים השסתומים.
חיישני ABS - מעבירים נתונים למערכת ABS על הגלגלים. החיישנים מעבירים מידע על מהירות הגלגלים ומתריעה למערכת מתי הגלגלים נכנסים למצב נעילה. החיישנים ממוקמים מתחת לדוושת הבלם ומתחת לכל בלם.
שסתומים ומשאבה - אם מחשב ה-ABS שולח פקודה אלקטרונית למנוע את נעילת הגלגלים, אז השסתומים והמשאבה הם החלקים המכאניים המבצעים את פעולת ביטול הנעילה בפועל.
נורת ABS מהבהבת - גם למערכת ABS יש נורה בלוח המחוונים, ברגע שהמערכת מופעלת הנורה תהבהב. טסט לרכב זוהי הזדמנות טובה לוודא שנורת ABS עובדת בצורה תקינה ולתקן אותה במידת הצורך.
חשוב לשים ! הנורה אמורה להבהב, לא להיות קבועה. אם היא קבועה אז זה סימן לכך שיש בעיה עם המערכת.
רעידות בזמן עצירה ורחשים - קרה פעם שנהגתם בירידה אימתנית ולחצתם על דוושת הבלם למשך הרבה זמן ואז הרגשתם שהרכב רועד? אם כן, אל תיבהלו מהרעידות, הן דווקא מבשרות שמערכת ה-ABS נכנסה לפעולה.
מאוד פשוט, למערכת ABS יש נורת אזהרה בלוח המחוונים, והיא מתריעה על תקלה במערכת ברכב. אם הנורה נדלקת במהלך הנסיעה, המשמעות היא שיש תקלה במערכת ובעת בלימת חירום היא לא תפעל. בשביל הבטיחות שלכם - קחו את הרכב למוסך.
בנוסף, יש את המערכת המכאנית במערכת ABS שכוללת את המשאבה. משאבה לא תקינה יכולה להיות קשורה לתקלות כמו דוושה שוקעת, שמתבטאת בפער בין לחיצה על הבלם ועד זמן תגובה בפועל. אפשרות זיהוי נוספת היא ברגע שגלגל ננעל. גם כאן, ההמלצה שלנו היא לקחת את הרכב למוסך בהקדם.
חשוב לשים ! תיקון מערכת ABS חשוב גם עבור הבטיחות שלכם וגם כדי שתוכלו לעבור את הטסט השנתי בראש שקט.
באמצעות בדיקת דיאגנוסטיקה במוסך, החשמלאי יכול לאתר לכם מהי התקלה במערכת ABS. דיאגנוסטיקה היא בדיקה שבה מחברים מחשב חיצוני למחשב הרכב והיא סורקת תקלות הקשורות לחשמל ברכב.
דרך הבדיקה אפשר לדעת אם התקלה קשורה למחשב ABS עצמו או לחיישנים. התקלה במרבית הפעמים קשורה רק לאחד החלקים, או למחשב או לחיישנים, ולא דורשת החלפה של שניהם. תקלות הקשורות למחשב ABS ולחיישנים הן תוצאה של בלאי: חימום מנוע, קצר חשמלי במערכת או היווצרות של קורוזיה וחלודה. בעיה נפוצה נוספת היא במערכת האלקטרונית של המחשב.
התקלות הנפוצות שיכולות להיות במשאבת ABS הן בלאי מחוסר החלפת נוזל בלם. החלפת נוזל בלם צריכה להיעשות אחת לשנתיים בבדיקה שגרתית של רכב.
לרוב, כשיש תקלה במחשב ABS, נהוג לשפץ את המחשב, כלומר: לשלוח את המחשב למעבדה אליה החשמלאי רכב מקושר, ושם מחליפים את הרכיבים האלקטרוניים שהתקלקלו במערכת או להביא מחשב מפירוק, כלומר: מחשב במצב טוב מרכב שיצא משימוש. . ההמלצה שלנו היא קודם לשפץ את מחשב הרכב ולחסוך את רכישת מחשב הרכב החדש, בגלל שמדובר בחלק שכבר מקודד ומחובר לרכב, ולרוב מדובר גם בחלק מקורי אם הוא לא הוחלף בעבר.
שימו לב שזיהוי הבעיה ושיפוץ מחשב ABS נע בין יום וחצי ליומיים.
על כל גלגל ממוקם חיישן, החיישן מאתר בזמן בלימה חזקה את הגלגלים שיש להם פוטנציאל לאיבוד שליטה ושולח איתותים למערכת ABS היכן לפעול. ברגע שחיישן תקול המערכת לא מספקת מידע חוזר מהגלגל וזה יכול להיות מסוכן ביותר. במצב כזה חשמלאי הרכב יצטרך פשוט להתקין לכם חיישן חדש.
העדיפות היא להתקין חיישני רכב מקוריים, אך קיימים גם חיישנים תחליפיים מומלצים. שימו לב שחיישן תחליפי טוב אמור לעלות כ-200 ₪.
גם כאן, זיהוי הבעיה והחלפת החיישנים עשויה לקחת בין יום וחצי ליומיים.
מחיר תיקון מערכת ABS ברכב פרטי נע בין 1,500-3,000 ₪.
מחיר תיקון מערכת ABS בג'יפים ורכבי יוקרה נע בין 4,000-5,000 ₪ ואף יותר.
מחיר החלפת משאבת ABS נע בין 2,500-4,000 ₪.
החלפת חיישן ABS מקורי נע בין 300-800 ₪, גם כאן טווח המחירים רחב ותלוי בסוג הרכב. חיישן ABS חליפי טוב צפוי לעלות כ-200 ₪.
אחריות על כל חלק שמחליפים היא 3 חודשים.
בלימות חירום זה תרחיש לא נעים אף פעם, אבל אם יש משהו מרגיע במצב זה, זוהי תחושת הביטחון שהרכב שלך יבוא לעזרתך ולא כנגדך. מומלץ תמיד לוודא שמחליפים נוזל בלם בזמן ושהנורה תקינה במסגרת טיפולים שגרתיים לרכב, ולא להתעלם ברגע שהנורה נדלקת. ריכזנו לכם רשימה של חשמלאי רכב מומלצים באתר לתיקון מערכת ABS. בהצלחה ונסיעה טובה.
מערכת למניעת נעילת גלגלים מופעלת כאשר האוטו מאתר בלימה חזקה שיכולה לגרום לגלגלים לאבד את האחיזה שלהם בכביש. המטרה שלה למנוע איבוד שליטה של הגלגלים.
עלות תיקון מערכת ABS תלויה בסוג החלק שמתקנים וסוג הרכב. התיקון הנפוץ הוא של מחשב ABS והוא נע בין 1,500-2,000 ₪ עבור רכבי פרייבט.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.