קמתם בבוקר, באתם לנסוע לעבודה - והרכב לא מניע. בניגוד למה שאתם חושבים, זה לא בהכרח תקלה במצבר ולפעמים דווקא הבעיה בהנעה תהיה בסטרטר. בניגוד למצבר, שיש לו יחסי ציבור טובים וכולם מכירים אותו, הסטרטר כמעט ולא זוכה להתייחסות. אז בשביל זה אנחנו כאן - להכיר לכם את הסטרטר, להסביר לכם מה התפקיד שלו ברכב ומתי תצטרכו לתקן או להחליף אותו.
הסטרטר, או המתנע בעברית, הוא רכיב ההתנעה של הרכב. הוא מחובר למצבר ומקבל ממנו חשמל, והתפקיד שלו הוא לתווך בין המפתח של הרכב למנוע ולהפעיל אותו בהפעלה הראשונית.
אז איך הוא עובד? ברגע שאתם מסובבים את המפתח בסוויץ' המצבר מקבל פקודה להפעיל את הסטרטר, על ידי העברה של מתח חשמלי אליו. הסטרטר פועל, מסובב את המנוע ונותן לו כוח, עד שהמנוע כבר עובד בכוחות עצמו, וכאן הוא מסיים את תפקידו,עד ההנעה הבאה של הרכב.
תקלה שבה הרכב לא מניע יכולה להיות תקלה בסטרטר, אבל לא רק.
המצבר אחראי לספק חשמל לכל המערכות החשמליות ברכב, כולל הסטרטר, ולכן כשיש בעיה במצבר גם הסטרטר לא יעבוד. אבל בגלל שהמצבר אחראי גם על שאר המערכות החשמליות, תוכלו לדעת שהבעיה היא בו כשכל שאר המערכות החשמליות לא יעבדו, או יעבדו פחות טוב.
תחשבו על זה כמו על הפסקת חשמל בבית – איך אתם יודעים אם יש מכשיר חשמלי ספציפי שמקצר אצלכם או שהבעיה היא בכלל בחברת חשמל? אתם פותחים את הדלת ובודקים אם אין אור גם אצל השכנים! וכנ"ל לגבי המצבר והסטרטר – אם רק הסטרטר לא עובד, כנראה שהבעיה בו. אבל אם כל השכנים שלו לא מקבלים חשמל – הבעיה כבר במי שמספק את החשמל – המצבר.
לעיתים גם תתכן בעיה בקודן שתוביל לנעילת הרכב כך שלא תוכלו להניע.
אורות נדלקים בעוצמה חלשה - אורות בתוך הרכב, פנסים ורדיו - כל אלו מערכות חשמליות שמקבלות חשמל מהמצבר. במקרים רבים אם אורות הרכב דולקים בעוצמה חלשה, תדעו שמדובר בבעיה במצבר. לעומת זאת, במקרה שבו הרכב לא מניע, אבל האורות עובדים בצורה טובה, כנראה שמדובר בתקלה בסטרטר.
הסטרטר משמיע רעשים - אם אתם מנסים להניע ולא מצליחים ואתם שומעים תקתוקים – כנראה מדובר בתקלה בסטרטר. בנוסף, במקרים רבים תשמעו מעין רעשי גריסה כשתנסו להניע את הרכב.
הסטרטר בקושי מסובב את המנוע - "יש סטרטר אבל לא מניע", מכירים את המשפט הזה? אם אתם מנסים להניע, שומעים את הסטרטר נכנס לפעולה ומתחיל לעבוד, אבל אז אין לו מספיק כוח והוא בקושי מסובב את המנוע - כנראה שהבעיה בסטרטר.
שוב, זה לא נכון לכל המקרים, וגם כאן, כדי לוודא שלא מדובר בבעיה במצבר, נסו להדליק את אורות הרכב או הרדיו ולראות אם הם עובדים. לעיתים ייתכן שמדובר בבעיה של נפילות מתח בין המצבר לסטרטר.
הסטרטר מורכב מסולונואיד, סלילים, קפיצים, גלגלי שיניים ופחמים. לא, לא מדובר בפחמים שאתם מכירים למנגל, אלא ברכיבים חשמליים קטנים.
אל תדאגו, אנחנו לא נלאה אתכם בהסבר על כל המערכת חשמלית: התקלות שבדרך כלל מתרחשות בסטרטר הן פחמים שנשרפים או נשחקים כתוצאה מבלאי, גלגלי שיניים שבורים או שחוקים וקפיץ שנשבר.
לכם אין דרך לדעת איפה בדיוק התקלה, ותצטרכו להגיע לחשמלאי רכב שיאתר את מקור התקלה.
טיפ מאיתנו: פעמים רבות כשמנסים להניע את הרכב והוא מתניע, הנטייה שלנו היא לנסות שוב ושוב (כאילו שמשהו ישתנה).
התוצאה היא שלא רק שהאוטו לא מתחיל להניע פתאום, אלא גם שזה גורם ליותר תקלות בסטרטר ולפעמים מוציא אותו לחלוטין משימוש.
כך שאם הרכב לא מניע, דבר ראשון צאו מגוגל, דבר שני קחו אותו לחשמלאי רכב.
במידה וקיימת תקלה בסטרטר, יש שתי אופציות לפניכם: האחת היא להחליף סטרטר, והשנייה היא לשפץ אותו.
שיפוץ סטרטר אומר פירוק שלו, הוצאת החלקים הפנימיים בו, החלפה או תיקון שלהם והחזרה של הסטרטר למצב תקין, כך שהוא יעבוד ממש כמו חדש. חשוב שתבינו - סטרטר משופץ לא יעבוד פחות טוב ואם אתם מדמיינים סטרטר מקרטע זה לא המצב.
זה יותר כמו דירה שעברה שיפוץ - עושים בה תיקוני אינסטלציה וחשמל והיא גם נראית כמו חדשה - זה בדיוק מה שקורה כשמשפצים סטרטר.
איך תחליטו אם לשפץ את הסטרטר או פשוט להחליף אותו באחד חדש? זה תלוי בשני גורמים:
האם המוסך עוסק בשיפוץ סטרטר לרכב? - לצערנו, כמו בהרבה תחומים במאה ה-21, מוסכים רבים היום מעדיפים לא להתעסק בשיפוץ של הסטרטר אלא פשוט להחליף. לכן, לא תמיד תמצאו בסביבה מוסכים שעוסקים בשיפוץ, ולרוב יהיו אלו המוסכים הוותיקים יותר, שמעדיפים לתקן מאשר להחליף באחר.
במקרה כזה, המוסכים פשוט יקנו סטרטר משופץ ויחליפו לכם אותו ברכב, אבל המחיר יהיה מעט יקר יותר.
מחיר הסטרטר - לרוב סטרטר חדש לרכב יהיה יקר משמעותית משיפוץ סטרטר, ולכן עדיף לשפץ ולחסוך לעצמכם לא מעט כסף.
כפי שציינו, מחיר סטרטר משופץ יהיה זול יותר ממחיר סטרטר חדש.
אבל כמה זה בכל זאת יעלה לכם? המחירים של סטרטרים לרכב משתנים בין מוסכים וכמובן בין רכבים, אבל אלו המחירים הממוצעים:
מחיר סטרטר משופץ לרכב - 600-1,200 ₪.
מחיר סטרטר חדש לרכב - 1,200-1,800 ₪.
המחירים כוללים את עבודת ההרכבה של הסטרטר ברכב.
סטרטר לרכב, כמו שהבנתם, הוא לא עניין זול. לכן אם יש לכם בו תקלה ואתם צריכים להחליף או לתקן אותו, כדאי שזה ייעשה אצל חשמלאי רכב מוסמך ומקצועי שיודע את העבודה. אז ריכזנו לכם כאן רשימת חשמלאי רכב מומלצים, התקשרנו ללקוחות הקודמים שלהם, שאלנו אותם איך היה השירות והשארנו לכם רק את אלה שבאמת קיבלו ציון גבוה. אז צאו לדרך!
סטרטר הוא המתנע של הרכב, והתפקיד שלו הוא להכניס את המנוע לפעולה בהפעלה הראשונית, כלומר כשאתם מסובבים את המפתח בסוויץ'.
רוב המוסכים היום לא משפצים את הסטרטר בעצמם, אלא מתקינים ברכב סטרטר משופץ. מחיר סטרטר משופץ נע בין 600-1,200 ₪, כולל החלפה.
מחיר החלפת סטרטר ברכב משתנה בין סטרטר משופץ לחדש.
מחיר החלפת סטרטר לסטרטר משופץ - 600-1,200 ₪.
מחיר החלפת סטרטר לסטרטר חדש – 1,200-1,800 ₪.
אם יש סטרטר אבל הרכב לא מניע המשמעות היא שלסטרטר אין מספיק כוח, ייתכן ומדובר בתקלה באחד מרכיבי המצבר, בבעיית מתח בין המצבר לסטרטר או בעיה במצבר. צריך לפנות לחשמלאי רכב שיאתר את מקור התקלה.
רוב המוסכים היום לא מתקנים סטרטר, אלא מבצעים שיפוץ כולל שלו. שיפוץ אומר פירוק של הסטרטר, החלפת החלקים בו והחזרתו למצב תקין. לא רק שהוא חוזר למצב תקין אלא הוא יתפקד ממש כמו חדש.
אם הסטרטר מרעיש המשמעות היא שיש בעיה באחד הרכיבים הפנימיים שלו – גלגל שיניים, פחמים, סלילים או קפיצים. במצב שהסטרטר מרעיש צריך להגיע לחשמלאי רכב שידע לאבחן את התקלה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.