דיאגנוסטיקה מוכרת לנו מעולם הרפואה – יש לנו בעיה, אנחנו פונים לרופא מומחה שיבצע דיאגנוסטיקה ויאתר את המחלה. דיאגנוסטיקה לרכב מתבססת על אותו עיקרון בדיוק – איתור תקלה ברכב באמצעות ציוד מתקדם. אבל למה כדאי ללכת למוסך דיאגנוסטיקה, כמה זה יעלה לנו, והאם לא פשוט יותר להוריד אפליקציה שמתחברת לרכב? כל התשובות לפניכם
דיאגנוסטיקה לרכב הפכה להיות הדבר החם בעולם הרכב, ורוב המוסכים היום כבר מחזיקים במחשבי דיאגנוסטיקה. אז מה בעצם דיאגנוסטיקה לרכב? דיאגנוסטיקה היא אבחון. דיאגנוסטיקה לרכב נעשית באמצעות מחשב שמתחבר למערכות הרכב שלכם, ובעצם מזהה ומאתר את התקלה ברכב. עם זאת, המחשב לא אומר את התקלה הספציפית, אלא את הבעיה הכללית. המשמעות היא שעל מנת לפתור את התקלה יש צורך גם בידע וניסיון של מכונאי רכב, שיבין את התקלה באופן מדויק.
"נגיד שהרכב מגמגם", מסביר חנן, מכונאי עם 759 חוות דעת באתר, "הוא לא מניע כמו שצריך ולא מאיץ. אני מתחבר עם מחשב הדיאגנוסטיקה והוא מראה שיש בעיה בהצתה של צילינדר מס' 2. מכאן אני צריך לבדוק את כל מה שקשור לזה – סליל ההצתה, המצת או המזרק. המחשב נותן את הכיוון, אבל אני בכל מקרה צריך לבדוק."
פיני, טכנאי עם 633 חוות דעת, מוסיף: "לפעמים לאותה תקלה יש כמה כיוונים, ואז אני כבר בודק לבד. המחשב הוא 90 אחוז מהכיוון, שאר הדברים זה כל מיני תקלות שיכול לנבוע מהתחום, ואני יודע לפתור לפי הניסיון."
עם התפתחות הטכנולוגיה והרכבים החדשים, גם מערכות הרכב משתכללות, ומספר המערכות ברכב שמנוהלות על ידי מחשב הולך וגדל. למעשה, רוב המערכות ברכב שלכם היום כבר מנוהלות על ידי מחשב. העובדה שנוספו המון מחשבים לרכבים, מקשה על מכונאים לאתר בעצמם את התקלה, היות ואלו לא תקלות שנראות לעין. בכך, המחשב הופך את אבחון התקלה – הדיאגנוסטיקה, לפשוטה ומהירה יותר.
"מחשב ניהול מנוע כבר יש מזמן, אבל ככל שהרכבים משתכללים נכנסים יותר מחשבים, כמו מחשב גיר, כריות אוויר, מחשב ABS, מחשב תאורה ואפילו מחשב לצמיגים. היום רכבים באים עם חמישה, שישה מחשבים יחד", מסביר פיני.
מחשב הדיאגנוסטיקה יודע להתחבר לכלל המערכות של הרכב, ולכל סוגי הרכבים, ולבצע בהם סריקה. עם זאת, יש מעט סוגי רכבים שאליהם אפשר להתחבר עם מחשב דיאגנוסטיקה רק במוסך מורשה.
חשוב לציין כי על מנת להשתמש במחשב דיאגנוסטיקה לרכב, צריכים מכונאי הרכב לעבור הסמכה מתאימה בקורס מיועד.
בנוסף, מחשב הדיאגנוסטיקה לרכב לא נותן הסבר לתקלה במילים, אלא קוד תקלה . לכל תקלה קיים קוד מסויים, שאותו המכונאים לומדים עם הזמן והניסיון.
איתור תקלה ברכב באמצעות מחשב דיאגנוסטיקה יעלה לכם בין 150-250 ש"ח. במידה ותחליטו לתקן את התקלה באותו מוסך שבו ביצעתם את הבדיקה, המחיר יקוזז מעלות התיקון.
יש לא מעט אנשים שכבר הבינו את הפוטנציאל הטמון בדיאגנוסטיקה לרכב, ומצאו לכך פתרונות זולים ועצמאיים כמו רכיבים מאיביי שמתחברים לרכב או אפליקציות שונות, שבאמצעות רכיב מתחברות לרכב ומזהות את התקלה. נשמע טוב? אז זהו שלא.
כפי שהסברנו קודם, מחשב הדיאגנוסטיקה לא מציין את התקלה הספציפית, אלא את המערכת הכללית שבה יש תקלה. כדי להבין לעומק ולפתור את הבעיה, יש צורך במכונאי מוסמך. מעבר לכך, הרכיבים הללו לא מדייקים בתקלה ולכן יכולים להטעות. הנה חלק ממה שאמרו לנו המכונאים:
"מחשב הדיאגנוסטיקה שואב את הנתונים שלו מכל החברות של הרכבים- אאודי, פולסווקגן, מאזדה, פורד, והחברות שמייצרות את המחשבים קונות מהן את הנתונים. אף אחד לא ימכור את הנתונים האלה לאיזו אפליקציה זולה. החברות משלמות על זה הרבה כסף ולכן גם מחשבי הרכב כל כך יקרים"
"חשוב לי להדגיש שאם בנאדם קנה מתאם שיכול להתחבר לשקע דיאגנוסטיקה של הרכב, וזה מראה לו תקלה - לא לרוץ לקנות חלפים כי זה בזבוז כסף, עדיף להגיע למוסך. אלו סורקים מאוד פשוטים, הם לא מתחברים לכל המערכות של הרכב. לא לרוץ לקנות כי זה סתם כסף לזרוק".
"האפליקציה הזאת מטעה- היא לא מדויקת ונותנת תקלה מאוד כללית. זה פשוט מאוד הטעייה. נורת אזהרה שנדלקת ברכב יכולה להצביע על המון תקלות שונות, ובקודים של המחשב באמת קיימים למעלה מ2000 תקלות. באפליקציה זה נותן רק קוד כללי. מעבר לזה גם צריך את הידע של המכונאי והניסיון שלו עם רכבים. זה כמו שרופא שיניים יזמין מכשיר לסתימת שיניים ולא ידע לעבוד איתו, אז המכשיר לא יעזור".
"יש כמה בעיות בסורק שאנשים מזמינים מהאינטרנט: אחת היא שהרכבים כל הזמן מתקדמים אז הסורק עצמו גם צריך להתעדכן, השנייה היא שהסורק מטעה, הוא מצביע על תקלה אבל היא לא הסיבה אלא התוצאה. למשל, הוא אומר שיש בעיה בחיישן מסויים, אבל החיישן לא עובד בגלל צינור ואקום קרוע. האפליקציות יכולות לעזור במקרים מסויימים אבל הן גם פוגעות".
אז כמו שהבנתם, דיאגנוסטיקה לרכב עוזרת באיתור וזיהוי מהיר של תקלות, אבל גם דורשת ידע ומיומנות של מכונאי בעל ניסיון. בדיוק בגלל זה ריכזנו לכם כאן רשימה של חשמלאי מומלצים שמבצעים דיאגנוסטיקה לרכב. איך אנחנו יודעים שהם מספיק טובים? אנחנו בודקים אותם. תסמכו עלינו.
דיאגנוסטיקה היא אבחון. דיאגנוסטיקה לרכב נעשית באמצעות מחשב שמתחבר למערכות הרכב שלכם, ובעצם מזהה ומאתר את התקלה ברכב. עם זאת, המחשב לא אומר את התקלה הספציפית, אלא את הבעיה הכללית. המשמעות היא שעל מנת לפתור את התקלה יש צורך גם בידע וניסיון של מכונאי רכב, שיבין את התקלה באופן מדויק.
איתור תקלה ברכב באמצעות מחשב דיאגנוסטיקה יעלה לכם בין 150-200 ש"ח. במידה ותחליטו לתקן את התקלה באותו מוסך שבו ביצעתם את הבדיקה, המחיר יקוזז מעלות התיקון.
ריכזנו לכם את כל מוסכי הדיאגנוסטיקה המומלצים במקום אחד – כאן. לאחר כל בדיקה או טיפול במוסך אנחנו מתקשרים ללקוח ומבקשים ממנו חוות דעת, כך שאתם יכולים לראות בדיוק מה חשבו לקוחות אחרים על בעלי המוסכים המדורגים.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.