כל עסק שעובד מול גופים ציבוריים וחברות גדולות מחויב לקבל אישור מרשות המיסים לניהול ספרים. ניהול ספרים לעוסק פטור כולל מידע שמראה שהעסק מתנהל על פי החוק מול רשויות המס. איך להשיג את האישור ומה ההבדל בין ניהול ספרים לעוסק פטור לשאר העסקים? כל התשובות ממש כאן.
אישור ניהול ספרים הוא טופס שעסקים מגישים לרשות המיסים אחת לשנה שמעיד שהעסק פועל בצורה תקינה וחוקית. האישור הוא הצהרתי, אבל ניהול הספרים של העסק יכול לעמוד לביקורת של מס הכנסה.
לעומת עוסק מורשה, שמחוייב להציג ניהול ספרים גם עבור מע"מ וגם עבור מס הכנסה, בפועל ניהול ספרים לעוסק פטור יכלול ניהול ספר קבלות והוצאות (נקרא גם "ספר תקבולים ותשלומים") בלבד, ורק עבור מס הכנסה, בגלל שהעסק פטור מתשלום מע"מ.
אם אתם עובדים כפרילנסרים בחברה גדולה, למשל שליחים בחברת שליחויות, תצטרכו להציג אישור ניהול ספרים לחברה שאיתה אתם עובדים למרות שהיא עצמה חברה בע"מ.
בטופס אישור ניהול ספרים תוציאו גם אישור ניכוי מס במקור, שמאפשר לכם לשלם את כל המס או חלק ממנו בסוף שנת המס, כחלק מהדו"ח השנתי. כשמקבלים אישור לפטור מניכוי מס במקור הלקוח ישלם עבור העסקה את הסכום המלא מבלי לנקות מס בתשלום (את המס אתם תנקו מול מס הכנסה).
אישור ניכוי מס במקור לעוסק פטור, יהיה בדרך כלל ניכוי מלא, אבל לעסקים גדולים יותר הוא יגיע באחוזים משתנים לפי החלטת פקיד השומה, כשבדרך כלל עסקים שיציגו התנהלות תשלום מס תקינה במשך מספר שנים יזכו לניכוי מס במקור נמוך יותר.
את האישורים מוציאים ביחד, ואם אישור ניהול ספרים נפסל, למשל אם יש לכם חוסרים בקבלות, מבטלים גם את הניכוי מס במקור, שזה בתכלס כמו עונש על ניהול ספרים לא תקין.
במקרה של פסילה, תצטרכו לקבל עסקאות שמנקים מהן מס במקור, בסכום של עד 35% אחוז מהעסקה. לדוגמא: על עסקה בסך 1,000 ₪ תקבלו 650 ש"ח והלקוח יצטרך לשלם ישירות למס הכנסה את 350 ₪ הנותרים.
כשפותחים עסק במסלול של עוסק פטור מקבלים אישור שנקרא: "אישור עוסק פטור" צריך גם להגיש בקשה נפרדת לאישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור.
אם אתם אנשים שמסתדרים עם בירוקרטיה תוכלו להוציא אישור ניהול ספרים בעצמכם.
איך התהליך עובד? בדיוק ככה:
נרשמים לאתר רשות המיסים.
נכנסים למערכת להנפקת אישורים ומורידים את הטופס.
ממלאים את שנת המס שבגינה מבקשים לקבל את הפטור/הפחתה של ניכוי מס במקור.
מציינים את סוג השירות של העסק.
ממלאים פרטים אישיים של מגיש הבקשה
ממלאים את פרטי העסק: מספר עוסק מורשה, מי מחזיק בעסק, מצב העסק בשנת המס הקודמת כולל המחזור השנתי של העסק.
הצהרה על ניהול פנקסי חשבוניות
מילוי פרטי המשלמים והפטור המבוקש.
חתימה על הצהרה.
מוודאים שהאישור נשלח למייל שלכם ולאחר מכן שהוא מופיע באתר רשות המיסים.
אם אתם לא בטוחים שתסתדרו עם הבירוקרטיה תוכלו להיעזר ברואה חשבון שיוציא את האישור עבורכם בשתי דרכים:
לשכור את שירותיו של רואה חשבון באופן קבוע. כחלק מהשירות השוטף רואה החשבון יוציא בשבילכם גם אישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור. השירות השוטף כולל בין היתר עדכון מקדמות מול מס הכנסה, הקטנת חבות המס והכנת דו"ח שנתי למס הכנסה.
לשכור את שירותיו של רואה חשבון באופן חד פעמי כדי שיוציא עבורכם את האישורים במערכת. בשביל לקבל שירות כזה תצטרכו להראות לרואה החשבון את ניהול הספרים בפועל של העסק.
מחיר ניהול שוטף של תיק העסק לעוסק פטור: 150-300 ₪ לחודש.
מחיר הוצאת אישור ניהול ספרים לעוסק פטור וניכוי מס במקור: 150-250 ₪ בתשלום חד פעמי.
אחרי שהבנתם מה זה אישור ניהול ספרים לעוסק פטור ולמה הוא משמש הגיע הזמן למצוא את רואה החשבון שיוציא עבורכם את האישור. בדיוק בשביל זה ריכזנו עבורכם רשימת רואי חשבון מומלצים המתמחים בשירות לעוסק פטור, עם חוות דעת של לקוחות קודמים. בהצלחה!
אין צורך להציג קבלות אלא לדווח על המחזור השנתי ועל הוצאות שונות כמו שכירים שעובדים בעסק.
הטופס נקרא "בקשה לפטור/הקטנה של ניכוי במקור, בתוך הטופס בסעיף 6 מופיעה ההצהרה על ניהול ספרים.
כן, רואה חשבון נותן את השירות הזה גם באופן חד פעמי.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.