הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה נשמע כמו משהו בירוקרטי ומתיש, ובדיוק בגלל זה הכנו בשבילכם מדריך מא' ועד ת'. אז איך ממלאים את הדו"ח השנתי, מי צריך להגיש אותו והאם שווה בכלל לתת לרואה חשבון לעשות בשבילנו את העבודה? כל מה שרציתם לדעת על הגשת דו"ח שנתי במדריך שלפניכם.
דו"ח שנתי, או בשמו השני – טופס 1301, הוא דו"ח אותו מגישים פעם בשנה למס הכנסה, ומטרתו לשקף את כלל הפעילות הכלכלית בשנה הקודמת. את הדוח מגישים עד ה-30.4 בשנה העוקבת, והוא מאגד בתוכו את כל ההכנסות וההוצאות, כמו רווחי העסק, הוצאות על שכר עובדים, הפרשות לביטוחים שונים וכדומה.
זה אולי נשמע כמו משהו בירוקרטי וזניח אבל האמת היא שהדו"ח הזה חשוב מאוד עבור מס הכנסה. מטרתו של דו"ח שנתי היא לעקוב אחר הפעילויות הכלכליות של העסק במהלך השנה ובהתאם לכך לחשב את המס שצריך לשלם עבור אותה השנה, או את החזר המס שמגיע לכם (מה שחשוב עבורינו במיוחד, כמובן). מעבר לכך, החוק מחייב להגיש דו"ח שנתי, ככה שאין הרבה ברירות, חוץ מלעשות את זה בחיוך ולצבור ניסיון לשנים הבאות.
אם אין לכם הרבה זמן לקרוא או שאתם רוצים קצת רקע כללי לפני שנצלול פנימה, הכנו בשבילכם הסבר מפורט מרואה חשבון על הגשת דו"ח שנתי:
בעיקרון יש לא מעט מקרים בהם אנשים מחויבים להגיש דו"ח שנתי, אבל בשביל לא להעמיס עליכם יותר מדי, הנה המקרים הנפוצים והעיקריים בהם תתבקשו להגיש דו"ח שנתי:
בעל עסק עצמאי במדינת ישראל: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה.
שכירים בעלי הכנסה גבוהה: על פי הרף שקובעת רשות המיסים בכל שנה.
בעלי הכנסה מנכס שאינו דירה: רווח שמגיע משכירות של שטח מסחרי כמו משרד, חנות וכדומה.
בעלי הכנסות מחוץ לישראל: רווח שמגיע מעסקים ונכסים מחוץ לישראל מחייב הגשת דוח גם כן.
בעלי מניות בחברות פרטיות: מחזיקים במניות של חברות פרטיות? אם ככה גם אתם חלק ממשפחת האנשים שצריכים להגיש דוח שנתי.
טוב, אין ברירה ואין לאן לברוח – בסופו של דבר תצטרכו למלא את הדו"ח. אז בין אם בחרתם למלא אותו בצורה עצמאית או להיעזר ברואה חשבון (מתלבטים בין האופציות? תנו לנו לעזור לכם בזה) כדאי שתכירו את כל השלבים. בנוסף למילוי הפרטים בדו"ח יש לצרף לא מעט מסמכים, נספחים וניירת המעידה על נכונות הדיווח שלכם, מה שמשתנה כמובן בהתאם למקרה ולאדם. ככה שבכל מצב, היינו נכנסים לאתר של רשות המיסים ומוודאים בדיוק מה נדרש מאיתנו אם אתם חדשים בעניין, כדי שלא תגלו באמצע התהליך שחסר לכם איזה מסמך.
מילוי פרטים טכניים: בשלב הראשון תצטרכו לפתוח את הדו"ח (טופס 1301) בצורה מקוונת באתר רשות המיסים ולמלא מספר פרטים טכניים, כמו שם, כתובת, טלפון, וגם פירוט על בני זוגכם ואופן ההכנסה שלהם. חלק זה בטופס נראה כך:
מילוי נתוני רווחים והוצאות: לאחר מכן תצטרכו למלא בשדות המתאימים את סך ההכנסות ופירוט ההוצאות לפי סעיפים קיריים ולצרף דו"ח רווח והפסד של עסק, כך שבסופו של דבר יופיע סכום הרווח החייב במס. בדוגמה המצורפת מתוך הדוח תוכלו לראות את חלק מאופן פירוט ההכנסות:
אחרי מילוי ההכנסות יש למלא את סך ההוצאות בהתאם לסעיפים:
הפרשות ונקודות זכות: תצטרכו למלא בשדות המתאימים את הסכום שהפרשתם עבור ביטוחים שונים, בהם ביטוח חיים, קופות גמל, קרנות השתלמות, ביטוח לאומי וכו':
לאחר מכן, סמנו ומלאו את נקודות הזכות הרלוונטיות לכם:
צירוף מסמכים ונספחים: תצטרכו להוסיף לדו"ח את כל הנספחים והממסכים המעידים על נכונות הדיווח שלכם. המסמכים משתנים כמובן מאדם לאדם בהתאם למקרה, אבל הנה כמה דוגמאות עיקריות: אישורים שנתיים על הפקדות והפרשות, אישור תשלום ביטוח לאומי, אישור ניכוי מס במקור, קבלות מתרומות, דו"ח 106 המכיל את פרטי בן/ת הזוג ועוד. פירוט על כל המסמכים שעליכם לצרף לדוח תוכלו למצוא באתר רשות המיסים.
שליחה מקוונת למס הכנסה: את כל הבלאגן הזה (סתם. סומכים עליכם שזה יהיה מסודר, כן?) צריך לרכז תחת תיקייה אחת ו"לשדר" למס הכנסה. כלומר, פשוט להעלות את המסמכים לאתר האינטרנט של מס הכנסה, אליו תוכלו להיכנס באמצעות שם משתמש וסיסמה.
הגשה לפקיד שומה: השלב בו אתם מגישים את הדו"ח השנתי לפקיד השומה. חשוב שתדעו שהמדינה מחשיבה שהגשתם את הדו"ח רק אחרי שהגשתם אותו לפקיד השומה, אז אל תתעצלו. עד שנת 2021, כל מי שחייב בהגשת דו"ח שנתי היה צריך להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה הקרובים לביתו, ולהגיש את הדוח לפקיד השומה. אבל, רשות המסיים החליטה לבוא לקראתנו, וכעת לא חייבים להגיע יותר פיזית למשרדי מס ההכנסה בשביל להגיש את הדוח ולסיים את התהליך, ואפשר לבצע הכל בצורה מקוונת. מי שאוהב לשמור על קשר קרוב עם פקיד השומה יוכל להמשיך להגיש את הדוח בצורה פיזית, אבל למי שמעוניין לסיים את כל ההליך מהבית - מדובר בשינוי מבורך, שמקל עליכם ובמיוחד על הזמן שלכם.
קבלת תוצאות: רשות המיסים עוברת על הנתונים ומעדכנת לאחר מספר חודשים האם אם אתם צריכים לשלם מס נוסף או זכאים להחזר, בהתאם לחישוב שעלה מהדו"ח השנתי.
בקשת הארכה בהגשת הדו"ח השנתי - בעיקרון יש להגיש את הדו"ח של השנה הקודמת עד התאריך-30.4 בשנה הנוכחית, אבל ניתן לבקש הארכה במידה ולא תספיקו להגיש את הדו"ח במועד. בשביל לקבל הארכה צריך לפנות כמה שיותר זמן מראש לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה הקרוב אליכם בבקשה מנומקת, על מנת שזה יספיק לתת לכם אותה לפני המועד המקורי.
שמירה על הדו"חות והמסמכים - מס הכנסה יכול לזמן אתכם אחרי כמה שנים לדיון על התיק שלכם ולכן חשוב לשמור את הדו"חות, הניירת והמסמכים במשך כמה שנים על מנת שתוכלו להסביר במקרה הצורך את הנתונים.
אישור סופי להגשת הדו"ח השנתי - זה אולי ישמע לכם מוזר כי בימינו אפשר לשלוח חבילות אפילו לירח, אבל במקרה של דו"ח שנתי הוא ייחשב כמוגש באופן סופי רק אחרי שתגישו אותו באופן ידני לפקיד השומה בסניף מס הכנסה כלשהו, אחרי שהוא חתום כבר ומצורפים אליו כל המסמכים הרלוונטיים.
אין ספק שאתם יכולים להגיש דו"ח שנתי לבד. תוכלו לעקוב אחרי המדריך בפירוט, ואפילו ברשות המיסים עצמה, המעמידה בכל שנה בסמוך לזמן ההגשה שירות הדרכה במילוי הדו"ח. ולמרות זאת, בטח כבר הבנתם שיש לא מעט נתונים שצריך למלא, להוסיף, לחפש, לעדכן ולאגד בדו"ח, מה שעשוי להיות מורכב מאוד וליצור פוטנציאל ללא מעט טעויות.
בגלל החשיבות הרבה של הדו"ח וחשיבות הדיוק בפרטים שבו, היינו בכל זאת ממליצים לכם להיעזר בשירותיו של בעל מקצוע בעניין. יועץ מס או רואה חשבון יכול לשמש כנציג שלכם מול מס הכנסה, ולעשות את כל עבודת הגשת הדו"ח עבורכם, כולל איסוף הנתונים הרלוונטיים, צירוף כל המסמכים והנספחים הדרושים, שידור של הדו"ח באתר מס ההכנסה והגשה לפקיד השומה. גם אם תבחרו לעשות את העבודה בעצמכם, היינו ממליצים לפחות להתייעץ עם אחד כזה או אפילו עם נציג מרשות המיסים, בשביל למנוע טעות שתוכל לגרום לבעיות בהמשך.
אז ההגשה עצמה של הדו"ח לא תעלה לכם כסף, אבל אם אתם בעלי עסק עצמאי שבוחרים בכל זאת להיעזר בשירותיו של רואי חשבון, ריכזנו עבורכם את המחירים. קחו בחשבון שהמחירים משתנים בהתאם לגודל העסק ומורכבותו, ככה שהנהלת החשבונות של עוסק פטור למשל פשוטה בהרבה משל חברה בע"מ, והמחיר בהתאם.
מחיר הגשת דו"ח שנתי לעוסק פטור נע בין 800-1,500 ₪.
מחיר הגשת דו"ח שנתי לעוסק מורשה נע בין 1,000-2,000 ₪.
מחיר הגשת דו"ח שנתי עבור חברה מתחיל מ-5,000 ₪ ומשתנה בהתאם לגודל ולמורכבות.
אנחנו מקווים שהצלחנו לענות על מרבית השאלות שהיו לכם לגבי הגשת דו"ח שנתי, ובטוחים שעם קצת זמן והשקעה חד פעמית תצליחו לארגן דו"ח שנתי למופת. אז בין אם החלטתם להגיש את הדו"ח לבד ואתם רק רוצים להתייעץ עם בעל מקצוע או בכלל לתת לו לעשות בשבילכם את העבודה הקשה, ריכזנו עבורכם רואי חשבון מומלצים המדורגים לפי חוות דעת של לקוחות קודמים. תוכלו לקרוא את חוות הדעת, להתרשם ולהתקשר לרואה חשבון שיעזור לכם לצלוח את הגשת הדו"ח השנתי. בהצלחה!
את הדוח של השנה הקודמת מגישים בכל שנה עד התאריך ה-30.4, אלא אם רשות המיסים הודיעה אחרת. במידה ואתם חושבים שלא תספיקו להגיש בזמן תוכלו לנסות לבקש הארכה על ידי פניה לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה.
יש לשמור העיתקים חתומים ונספחים של הדוח השנתי במשך 7 שנים, שכן בזמן הזה רשאית רשות המיסים לזמן אתכם לדיון על הנתונים שהצגתם בדוח.
כן, אפשר להגיש דו"ח שנתי לבד. עקבו אחרי השלבים המפורטים במדריך, מלאו את הדו"ח והוסיפו את כל הנספחים והמסמכים הרלוונטים. אם אתם לא בטוחים לגבי משהו ורוצים להתייעץ, תוכלו להתקשר לרשות המיסים או להיעזר ברואה חחשבון\ יועץ מס.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.