מוקד מידרג: 1-700-707-233

גמילה מהנקה

כמו כל דבר טוב בחיים, גם שלב ההנקה צריך להסתיים. בגמילת הנקה מתוכננת והדרגתית, את והתינוק שלך תוכלו לסיים את השלב הזה בחיוך ולעבור לשלב הבא בקשר שלכם. סיכמנו את כל המידע שאת צריכה בשביל להתחיל את תהליך הגמילה וגם הוספנו רשימת מדריכות הנקה מומלצות למקרה הצורך לב

מדריכות הנקה מומלצות לייעוץ גמילה מהנקה


איך להתחיל גמילה מהנקה

כל אם מניקה יודעת שהנקה היא לא רק מזון - החיבור שנוצר עם התינוק בזמן ההנקה הוא ייחודי ופרידה ממנו היא לא דבר פשוט. אבל בשלב מסוים, בין אם מרצונך ובין אם בגלל הנסיבות, צריך לשחרר ולהיגמל. 
קיימים שני סוגים של גמילה מהנקה:

אחד גמילה מתוכננת - אם הגמילה מהנקה נובעת מרצון שלך, זה מצוין. תוכלי לתכנן אותה כך שהיא תהיה הדרגתית ותתפרס על פני תקופה. כך את והתינוק שלך תגיעו לסוף התהליך כשאתם מוכנים לזה גם מבחינה רגשית וגם מבחינה פרקטית - הוא יאכל מזון אחר ואת תפסיקי לייצר חלב.

שתיים גמילה פתאומית - אם הגמילה נובעת מצורך רפואי ואין זמן לגמילה הדרגתית, יהיה צורך למצוא תחליף מיידי לעניין התזונתי וגם לתת אקסטרה מקום לרגשות שיעלו בעקבות הפרידה (גם הרגשות שלך). במקרים כזה כדאי לשקול ייעוץ טלפוני עם מדריכת הנקה.

 

הנקה

גמילה מהנקה בהדרגה

כל עוד לא מדובר בגמילה פתאומית, הדבר החשוב ביותר בתהליך גמילה מהנקה הוא לעשות אותו בהדרגה. הדרגתיות חשובה גם לתינוק - שיתרגל לאכילה באופן שונה (בקבוק או מזון מוצק) וגם לגוף שלך - שיידע להפחית את ייצור החלב. בנוסף, גם בפן הרגשי שניכם תוכלו להסתגל למצב החדש ולמצוא דרכים אחרות לחיזוק הקשר שלכם.

ניובורן איך להתחיל גמילה מהנקה? אחת לכמה ימים תורידי הנקה אחת ותני לתינוק מזון אחר בהתאם לגיל שלו. כדי שהדילוג על ההנקה לא יגרום לגודש בשד, את יכולה לבצע סחיטה ידנית או שאיבה רק עד לתחושת הקלה, כדי לא לסמן לגוף להמשיך לייצר חלב.

ניובורן מה לעשות לפני הגמילה? אם גומלים את התינוק לפני שהוא אוכל מוצקים - צריך להרגיל אותו לאכילה מבקבוק, אם גומלים תינוק ללא שאיבת חלב אם - צריך להרגיל אותו לאכילת תמ"ל, אם גומלים תינוק שרק מתחיל מוצקים - צריך לחכות עד שהמוצקים יתבססו.

ניובורן איזו הנקה להוריד? יש שתי אופציות: יש אמהות שמורידות קודם את ההנקה שהכי מפריע להן (לרוב מדובר על הנקת לילה) ויש אמהות שמעדיפות להוריד קודם את ההנקה שהתינוק הכי פחות צריך במהלך היממה. שתי האסטרטגיות לגיטימיות ותלויות בשיקול הדעת שלך.

שימו לב לפעמים התינוק יפטר אותך באמצע התהליך ויחליט שהוא לא רוצה יותר לינוק. אם זה קורה, אל תעלבי. עדיף כך מאשר המצב ההפוך שבו הוא לא יצליח לשחרר.

 

גמילה מהנקה ומעבר למוצקים

איך לייבש חלב אם

הנקה מבוססת על עקרון של ביקוש והיצע, לכן כשהגוף יזהה שהתינוק לא יונק, ייצור החלב ייפסק באופן טבעי. אבל יש כמה דרכים בעזרתן את יכולה לזרז את תהליך ייבוש החלב:

טיפה שתיית חליטות נענע ומרווה.

טיפה הנחת עלי כרוב על השדיים (לא על הפטמה).

טיפה הנחת קומפרסים קרים (לא על הפטמה).

טיפה שאיבה או סחיטה עד לתחושת הקלה.

טיפה בנוסף אפשר ליטול משככי כאבים נוגדי דלקת כמו נורופן או אדוויל במידת הצורך ובהמלצת רופא.

שימו לב כשאת נמצאת מחוץ לבית בתקופת הגמילה כדאי להצטייד ברפידות הנקה ואפילו לקחת חולצה להחלפה.


גמילה לפי גילאים

מהרגע שהתינוק מתחיל לאכול מוצקים ועד שהם הופכים לארוחות מלאות ומספקות עובר זמן, ולכן חשוב להתאים את התזונה החלופית להנקה לגיל התינוק:

ניובורןלפני גיל חצי שנה - השלמות של חלב אם שאוב או תמ"ל. 

תינוק חצי שנה עד שנה - יש תינוקות שיצטרכו השלמת בקבוק (חלב אם או תמ"ל) ויש כאלה שעוברים ישר למוצקים.

ראש תינוק מעל גיל שנה - מעל גיל שנה אין צורך בהשלמת תמ"ל ואפשר לעבור למוצקים בלבד.

גמילה מהנקה בלילה היא לרוב הגמילה המאתגרת יותר - יכול להיות שהיא רק גורם תלות לשינה (התינוק לא יודע להרדים את עצמו בלי לינוק) אבל ייתכן שמדובר ברעב אמיתי. כדאי להתייעץ עם אשת מקצוע האם מדובר בהנקה הכרחית או נישנוש שאפשר לוותר עליו.


טיפים לגמילה מהנקה

טיפים שיסייעו לך ולתינוק שלך בתהליך הגמילה מהנקה:

אחד קביעת עוגנים ברורים - בין אם מדובר על מיקום (הנקה רק בבית) או על זמן (הנקה רק לפני השינה) העוגנים יעזרו לתינוק שלך להבין מתי אפשר לינוק ומתי לא ותיחסך ממנו ציפיה מיותרת.

שתיים פעילות מסיחה - בהמשך לקביעת העוגנים, אם הילד יודע שיונקים רק בבית, את יכולה לקחת אותו לגינה מיד אחרי הגן וככה "לדלג" באלגנטיות על הנקת צהריים. יתרון נוסף הוא שהילד מקבל גירויים מהסביבה ומתעסק פחות בצורך לינוק.

שלוש גיוון במזון - אפשר לנצל את הגמילה להיכרות עם מזונות אחרים (מישהו אמר גלידה?) ולגיוון הארוחות. בנוסף כדאי להציע כמות גדולה יותר של מזון, שיחליף את ההזנה הקלורית מההנקה.

שימו לב כמו בכל תהליך עם ילדים, גם בגמילה מהנקה חשוב מאוד להתמיד ולהיות נחושים - הססנות וחוסר עקביות יעבירו לילד מסרים סותרים ויגרמו ליותר נזק מתועלת.

 

חיזוק הקשר אחרי הפסקת הנקה

מחיר ליווי של גמילת הנקה

טווחי המחירים של ייעוץ הנקה בנושא גמילת הנקה:

שקל מחיר ייעוץ טלפוני בנושאי הנקה עומד על כ-250 ₪

שקל מחיר ליווי של מדריכת הנקה נע בין 450-700 ₪, תלוי במשך הליווי.


מדריכות הנקה מומלצות לגמילה מהנקה

משרד הבריאות ממליץ להניק באופן בלעדי עד גיל חצי שנה ולאחר מכן להניק בשילוב מוצקים עד גיל שנה. מבלי להוציא את השד מהבקבוק נאמר שאת זו שמחליטה מתי מתאים לך להפסיק להניק. אם החלטת שהגיע הזמן לגמילה מהנקה, כנראה שזה הזמן הנכון מחייךהכנו לך רשימה של מדריכות הנקה מומלצות לליווי וייעוץ בנושא גמילה מהנקה.


;

שאלות נפוצות לדף זה

באיזה גיל להתחיל לגמול מהנקה?

משרד הבריאות ממליץ להניק באופן בלעדי עד גיל חצי שנה ולאחר מכן להניק בשילוב מוצקים עד גיל שנה אבל את זו שמחליטה מתי מתאים לך להפסיק להניק. עם זאת, חשוב להתאים את התזונה החלופית להנקה לגיל התינוק: לפני גיל חצי שנה התינוק צריך השלמות של חלב אם שאוב או תמ"ל, מגיל חצי שנה עד שנה - יש תינוקות שיצטרכו השלמת בקבוק (חלב אם או תמ"ל) ויש כאלה שעוברים ישר למוצקים ומעל גיל שנה אין צורך בהשלמת תמ"ל ואפשר לעבור למוצקים בלבד.

איך מייבשים חלב אם בדרך טבעית?

דרכים בעזרתן את יכולה לזרז ייבוש חלב אם: שתיית חליטות נענע ומרווה, הנחת עלי כרוב או קומפרסים קרים (לא על הפטמה) ושאיבה או סחיטה עד לתחושת הקלה.

איך להתחיל גמילה מהנקה?

אחת לכמה ימים תורידי הנקה אחת ותני לתינוק מזון אחר בהתאם לגיל שלו. כדי שהדילוג על ההנקה לא יגרום לגודש בשד, את יכולה לבצע סחיטה ידנית או שאיבה רק עד לתחושת הקלה, כדי לא לסמן לגוף להמשיך לייצר חלב.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק