עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

תקן 22 שמאי מקרקעין

תקן 22 נועד להציג את הסיכונים והאפשרויות בקניית קרקע בעזרת דוח שמאות: עריכת הדוח אורכת בין 1-3 שבועות ומחיר הכנת הדוח נע בין 4,500-6,000 ₪. מי מזמין תקן 22, מה הוא כולל ועוד, מפשירים את הקרקע ומתחילים.


תקן 22

תקן 22 הוא דוח שבמסגרתו שמאי מקרקעין עורך בדיקת שמאות לבדיקה של פוטנציאל של קרקע. הדוח נועד לשקף את כל המידע הרלוונטי לפני קניית ומכירת קרקע: סקירת כל הסיכונים ובדיקת כל אפשרויות הבנייה בקרקע המדוברת, כמו הכשרת קרקע חקלאית לבנייה ולהיפך.

חשבונית ירוקה  מטרת תקן 22 היא ליידע רוכשים פוטנציאליים על השווי העתידי של הקרקע, האם היא צפויה להיות מופשרת ומתי, ומה הסיכונים ברכישת קרקע שלא זמינה לבנייה מיידית.

חשבונית ירוקה  התקן קובע כללים אחידים לעריכת דוחות שמאות מקרקעין, אין לו פורמט אחיד ולא מגישים את המסקנות לגוף רשמי כלשהו: מסקנות תקן 22 משמשות את המוכרים והרוכשים הפוטנציאליים באמצעות שיקוף מידע וייתכן שגם גורמים נוספים, כמו בנקים, עורכי דין מקרקעין או יועצים פיננסיים ירצו לעיין בדוח השמאות, כדי לייצג את הלקוחות שלהם במשא ומתן במהלך המכירה או במהלך הליכים משפטיים הקשורים בה.
 

תקן 22 שמאי מקרקעין

מי מזמין שמאי מקרקעין לתקן 22?

בדרך כלל מוכר הקרקע הוא זה שמזמין שמאי מקרקעין לצורך עריכת תקן 22, כדי לשווק את הקרקע בצורה השקופה והאמינה ביותר, עם חתימה של שמאי מקרקעין.
כמובן שגם רוכשים פוטנציאליים יכולים להזמין שמאי מקרקעין לעריכת תקן 22, במידה והמוכר לא עשה זאת או כדי לקבל הערכה נוספת.
 


מתי משתמשים בתקן 22?

בתקן 22 משתמשים כשרוצים לשווק, למכור או לקנות קרקע שלא זמינה לבנייה עתידית כרגע, אבל יש בה פוטנציאל לשינוי הסטטוס בעתיד, לדוגמא:

חתימה על חוזה  קרקע חקלאית: קרקע מיועדת לגידול יבולים או בעלי חיים, שהרוכש מעוניין לשנות את הייעוד שלה.

חתימה על חוזה  קרקע ללא תוכנית מפורטת: קרקע שאין לה תוכנית בנייה מאושרת נכון לרגע זה.

חתימה על חוזה  קרקע המיועדת לשטחי ציבור: קרקע שצפויה לשמש לפארקים, גנים, מוסדות ציבוריים וכדומה.

בית מוגן גם אם קיימת תוכנית עתידית המאפשרת בנייה בקרקע, או שזמן ההפשרה רחוק מאוד, תקן 22 עדיין מומלץ בגלל שמדובר בתהליכים בירוקרטיים ארוכים ומתישים, עם תוכניות שיכולות להשתנות נגד הרוכש ומחירים שעלולים להיות גבוהים יותר ממה שהוא מצפה.
 


מה כולל תקן 22?

בדרך כלל, הערכת נכס לפי תקן 22 אורכת בין 1-3 שבועות והיא כוללת 5 נתונים ששמאי המקרקעין כולל בדוח השמאות:

אחד שווי הקרקע הנוכחי: מה שווי הקרקע בהתאם לייעוד שלה כיום?

שתיים הערכת שווי עתידי: מה יהיה שווי הקרקע אם יתקבלו אישורים לבנות בה?

שלוש סיכויים וסיכונים לשינוי ייעוד הקרקע: מה הסיכוי להצלחת שינוי ייעוד הקרקע ומה תהיה השפעת השינוי על השווי שלה? לדוגמא, אם שווי קרקע חקלאית הוא מיליון ש"ח, מה יהיה השווי שלה אם יתקבלו האישורים לבנות בה?

ארבע צפי הזמן המוערך להפשרת הקרקע: בכמה שנים מדובר? מה ההיסטוריה הבירוקרטית של הקרקע? האם כל זכויות הבעלות על הקרקע נמצאים אצל המוכר?

חמש ההנחות עליהן התבססה הערכת השווי: פירוט על מיקום הקרקע, גודל הקרקע, ייעודה הנוכחי, מצב הזכויות (משכנתא, טאבו, חכירה), היתרי בנייה, מחירי שוק של קרקעות דומות באזור ועוד.

כדי להגיע לכל הנתונים האלה, שמאי המקרקעין יתבסס על נתונים ממשרדים עירוניים וממשלתיים, וכמובן עסקאות דומות של קרקעות באזור הקרקע המדוברת.
 


מחיר שמאי מקרקעין לתקן 22

מחיר שמאי מקרקעין להערכת שווי קרקע לפי תקן 22 נע בין 4,500-6,000 ₪.

המחיר תלוי בשני גורמים מרכזיים:

כסף גודל ומורכבות הקרקע: קרקעות גדולות ומורכבות, כמו קרקעות חקלאיות עם מספר חלקות, ידרשו זמן רב יותר להערכה מאשר קרקעות קטנות ופשוטות יותר ולכן המחיר יעלה בהתאם.

כסף זמינות המידע: ככל שיהיה יותר מידע זמין על הקרקע, כמו תוכניות בנייה, היתרי בנייה ודוחות שמאות קודמים, כך שמאי המקרקעין יבצע את ההערכה מהר יותר והמחיר ירד בהתאם.
 

תקן 22

שמאי מקרקעין מומלצים לתקן 22

עכשיו, כשאתם יודעים את כל מה שצריך לדעת על תקן 22, הגיע הזמן להזמין שמאי מקרקעין שידע להעריך את הקרקע מבפנים ומבחוץ. בדיוק בשביל זה ריכזנו רשימת שמאי מקרקעין מומלצים לתקן 22. בהצלחה!


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה תקן 22?

תקן 22 הוא דוח שבמסגרתו שמאי מקרקעין עורך בדיקת שמאות לבדיקה של פוטנציאל של קרקע. הדוח נועד לשקף את כל המידע הרלוונטי לפני קניית ומכירת קרקע.

מי מזמין שמאי מקרקעין לתקן 22?

בדרך כלל מוכר הקרקע הוא זה שמזמין שמאי מקרקעין לצורך עריכת תקן 22, אבל גם רוכשים פוטנציאליים יכולים להזמין אותו, במידה והמוכר לא עשה זאת או כדי לקבל הערכה נוספת.

מתי משתמשים בתקן 22?

כשרוצים לשווק, למכור או לקנות קרקע שלא זמינה לבנייה עתידית כרגע, אבל יש בה פוטנציאל לשינוי הסטטוס בעתיד, לדוגמא:

  • קרקע חקלאית

  • קרקע ללא תוכנית מפורטת

  • קרקע המיועדת לשטחי ציבור

מה כולל תקן 22?

  1. שווי הקרקע הנוכחי

  2. הערכת שווי עתידי

  3. סיכויים וסיכונים לשינוי ייעוד הקרקע

  4. צפי הזמן המוערך להפשרת הקרקע

  5. צפי הזמן המוערך להפשרת הקרקעההנחות עליהן התבססה הערכת השווי

כמה עולה שמאי מקרקעין לתקן 22?

 

מחיר שמאי מקרקעין להערכת שווי קרקע לפי תקן 22 נע בין 4,500-6,000 ש"ח.

כמה זמן לוקחת הערכת נכס לפי תקן 22?

בדרך כלל, הערכת נכס לפי תקן 22 אורכת בין 1-3 שבועות.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק