מכוניות חשמליות נראות יותר ויותר על הכביש, ואם יש לכם רכב כזה כנראה שלא יהיה מנוס מהתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי. בעמוד הבא נראה איך מתקינים עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי בבית פרטי ובניין משותף, מה ההבדלים בין סוגי עמדות הטעינה וכמה תעלה התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי על ידי חשמלאי מומחה.
אם רכב חשמלי היה העתיד עד לפני כמה שנים, היום הוא כבר עובדה מוגמרת, ואפשר למצוא על הכביש כבר לא מעט רכבים כאלו. במקביל, קשה הרבה יותר למצוא על הכביש עמדות טעינה לרכבים חשמליים, להבדיל מתחנות דלק, מה שמקשה מאוד על טעינה ספונטנית באמצע הדרך. בקיצור, אם אתם עתידים לקנות רכב חשמלי, כנראה שתצטרכו גם שתהיה לכם עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, שתטעין את הרכב שלכם בלילה, לקראת מחר.
במאמר שלפניכם נתייחס לעמדות טעינה ביתיות שדורשות התקנה על ידי חשמלאי, ולא לכבל טעינה המתאים לשקע ביתי. במקרה של עמדות טעינה שדורשות התקנה, יש להבדיל בין שני סוגי עמדות עיקריות:
עמדות טעינה מהירות DC – עמדות טעינה שמבוססת על זרם חשמלי ישיר אל הרכב, המאפשר טעינה מלאה של הסוללה ב-40 דקות בלבד. בגלל זמן הטעינה הקצר אלו הן העמדות שתמצאו בתחנות הטעינה הציבוריות.
נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? נכון. אם אתם רוצים עמדה כזאת גם אצלכם בבית, זה לא כל כך אפשרי, בגלל שהזרם החשמלי הישיר לא קיים במערכת החשמל הביתית. בנוסף, הטענה מהירה לא מתאימה לכל סוגי המכוניות החשמליות, וגם לאלו שכן היא עשויה להזיק אם משתמשים בה בקביעות, בגלל שהיא מחממת את הסוללה ושוחקת אותה. אז מתי כן כדאי לנו להטעין בהטענה מהירה? בעיקר לפני נסיעות ארוכות או אם נתקעתם עם סוללה חלשה ויש לכם עוד נסיעה.
עמדות טעינה רגילות AC – עמדות הטעינה מסוג זה מתאימות לכל סוגי הרכבים החשמליים ומבוססות על זרם חשמלי נמוך יותר מה-DC, ובהתאם מוגדרות כ"איטיות" יותר ויאפשרו טעינה מלאה של הסוללה תוך 6-7 שעותאלו העמדות הנפוצות בשימוש הביתי, והן מתאימות גם לבתים עם מערכת חשמל חד פאזי, למרות שההמלצה היא לעבור לתלת פאזי וכך לקבל טעינה מהירה יותר (על כך בהרחבה בהמשך).
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי מותקנת על ידי חשמלאי מוסמך שעבר הכשרה בתחום, ותתבצע לפי השלבים הבאים:
סיור מקדים – התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלית זה לא כמו שתי טיפות מים – לא כולן דומות אחת לשנייה, ויש לא מעט גורמים שעשויים לסבך את עבודת ההתקנה. החשמלאי שיתקין לכם את העמדה יבוא אל הבית שלכם לפני יום ההתקנה וייתן הצעת מחיר בהתאם לכמה גורמים: מורכבות העבודה, קרבת החניה ללוח החשמל, אופן התקנת תוואי חוטי החשמל, אם יש צורך בחציבה מתחת לריצוף החניה, אם יש צורך במעבר מחיבור חד פאזי לתלת פאזי ועוד.
התקנת העמדה – ביום ההתקנה, החשמלאי יוסיף מפסק חדש ללוח החשמל וימשוך ממנו קו עד לחניה שלכם, שם יתקין שקע לעמדת הטעינה יחד עם מתג הגנה מיוחד, שיוכל לנתק את אספקת החשמל לשקע החדש אם יהיה צורך בכך. קחו בחשבון שבהתאם להערכת העבודה שהתקבלה בסיור המקדים, ייתכן שיבוצעו פעולות נוספות ביום ההתקנה, כמו הוספת מפסק נוסף, חציבה בריצוף ועוד גורמים שהזכרנו ממש כאן למעלה.
כשמדברים על מחיר עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, יש להפריד בין מחיר עמדת הטעינה עצמה למחיר ההתקנה:
מחיר עמדת טעינה נע בממוצע בין 2,000-3,000 ₪, כשיש עמדות שעשויות לעלות גם 5,000-6,000 ₪ ויותר, בהתאם לחברה, מהירות הטעינה והטכנולוגיה של העמדה.
מחיר התקנת עמדת טעינה לרכב נע בין 800-1,000 ₪ אם החניה קרובה ללוח החשמל והתשתית במצב טוב, אך גם עשויה לקפוץ במקרים מסוימים ל-3,000-5,000 ₪ אם החניה רחוקה, אם יש צורך להחליף את התשתית מחד פאזי לתלת פאזי, אם חוטי החשמל צריכים להיות מותאמים למערכת תלת פאזי, אם יש צורך לחצוב בריצוף, להעביר את תווי החוטים לאורך הבניין ועוד ועוד.
ברוב הבתים מערכת החשמל היא מערכת חד פזי, שמתאימה לעמדות טעינה רגילות (AC). אבל, אם זה אפשרי ההמלצה היא להגדיל את חיבור החשמל ולעבור למערכת תלת פאזי, שתאפשר לכם להפעיל יותר מוצרי חשמל כבדים בבית בבת אחת, וכך תוכלו גם לטעון את הרכב בלילה במהירות תקינה, וגם לבשל על הכיריים החשמליות, ליהנות מהמזגן ועוד.
מעבר לתלת פאזי הוא בהחלט שידרוג רציני, אבל קחו בחשבון שמדובר בעסק יקר, שדורש עבודת חשמל רצינית וגם תשלום נוסף לחברת החשמל, מה שעשוי לייקר את כל סיפור התקנת העמדה בעוד כמה אלפי שקלים טובים.
מבולבלים? ההמלצה שלנו היא כן לעבור לתלת פאזי, אבל לגמרי אפשר להסתדר גם עם חד פאזי, פשוט נסו להטעין את הרכב בלילה ובשעות שצריכת החשמל הביתית לא גבוהה במיוחד.
הרכב החשמלי יהפוך במהרה לבייבי החדש והיקר שלכם, וכשמדובר בהתקנת עמדת הטעינה שלו לא כדאי להתפשר על החשמלאי שיתקין אותה, וחשוב להיעזר באחד מומחה ומנוסה. תוכלו למצוא כאן המלצות על חשמלאים המתמחים בהתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, המדורגים על ידי חוות דעת של לקוחות קודמים, בדיוק כמוכם. תוכלו לקרוא את חוות הדעת עליהם, להתרשם ולהחליט בהתאם במי להיעזר.
עלות העמדה עצמה מתחילה ב-2,000 ש"ח ויכולה להגיע גם ל-6,000 ש"ח, בהתאם לחברה ולטכנולוגיית העמדה, כשעלות ההתקנה תעלה בין 800-1,000 ש"ח אם מדובר בהתקנה פשוטה, ועד 3,000-5,000 ש"ח אם מדובר בהתקנה מורכבת שדורשת תוואי ארוך, החלפה לתלת פאזי, חציבה בריצוף החניה ועוד.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.