אתם נכנסים לרכב, מניעים והרכב לא נדלק. יש הרבה סיבות לכך אבל כנראה שהבעיה היא חיישן קראנק תקול שבלעדיו אי אפשר לנסוע. רוב הסיכויים שלא תוכלו לזהות בעצמכם שהתקלה נובעת מחיישן קראנק אבל אל תדאגו, אפשר לטפל בבעיה במהירות בביקור קצר ולא יקר במוסך. אז אם אתם חשים שהרכב לא מניע או המנוע מזייף חושו לקרוא 😊
חיישן קראנק (ובשמותיו האחרים - חיישן גל הארכובה או חיישן מד סל"ד) הוא אחד החיישנים החשובים ביותר ברכב. המיקום של החיישן אולי משתנה בין הרכבים אבל התפקיד של החיישן נשאר זהה:
החיישן מעביר פולסים של מידע מהמנוע למחשב הרכב על תפקוד הצילינדרים.
החיישן מוודא שעבודת הצילינדרים תקינה.
החיישן מיידע את מחשב הרכב על מהירות הסל"ד (סיבובים לדקה) של המנוע ולהודיע כשהמנוע "מזייף".
החיישן מעביר מידע מגל הארכובה במנוע (מוט מסתובב שמשפיע על עבודת הצילינדרים במנוע) למחשב הרכב (המוח של הרכב).המידע מנחה את מחשב הרכב באיזו מהירות לסובב את המנוע – ככל שמהירות הסיבוב גבוהה יותר כך הרכב נוסע מהר יותר וכשאין סיבוב הרכב לא יזוז.
בשורה התחתונה - אם אתם רוצים לזוז לאנשהו, חיישן קראנק הוא החיישן שלכם ובלעדיו לא תצליחו להגיע רחוק.
חיישן קראנק נמצא בכל הרכבים בעלי מנוע בעירה, כלומר רכבי בנזין, דיזל והיברידים ולא נמצא ברכבים חשמליים.
אחרי שהבנו כמה חשוב חיישן קראנק לעבודה תקינה של מנוע הרכב, ניתן להבין בפשטות שכשחיישן קראנק לא עובד המנוע לא יתזמן את עבודתו וברוב המקרים לא יניע כלל.
שימו לב שלעתים רחוקות ומבלי התראה מוקדמת, חיישן קראנק יפסיק לעבוד בזמן הנסיעה. במקרה כזה הרכב יכבה תוך כדי הנסיעה (אפשר לחזור לנשום, זו תקלה נדירה וחריגה מאוד).
לחיישן קראנק יש חיים ארוכים טפו טפו. ברוב המקרים הזמן המינימלי לתפקודו התקין יהיה חמש שנים, ובפעמים אחרות הוא לא יתקלקל כלל! ככה שאפשר להיות רגועים 😊. עם כל האופטימיות לפעמים החיישן מתקלקל וכדאי להבין מה הסיבות לכך.
חיישן קראנק יתקלקל לרוב בגלל אחת מהסיבות הבאות:
שמן מהמנוע שנשפך עליו.
חום (מהמנוע או בעקבות מזג אוויר קיצוני).
בלאי טבעי, בדיוק כמו שנורה בבית מפסיקה ביום חשוך אחד לעבוד.
אז איך אפשר לשמור על חיישן קראנק? לצערנו אין פתרון קסם או דרך יצירתית לשמור עליו תקין. מה כן כדאי? להיות בבקרה על נזילות שמן ברכב ובמידה ואתם מזהים נזילה בעקבות נורת שמן דולקת או כתם שמן מתחת לרכב אחרי חניה ממושכת, מומלץ לגשת למוסך לוודא ולטפל בה כדי למנוע פגיעה בחיישן הקראנק.
תקלה בחיישן קראנק לא ניתנת לזיהוי עצמאי ולכן הדרך היחידה לדעת בוודאות שהוא התקלקל היא בבדיקה במוסך בה מתחברים למחשב הרכב שיציין שהחיישן תקול.
יש רכבים שנוטים יותר לתקלות ורכבים שבהם כמעט ולא ניתקל בתקלה בחיישן הקראנק.
בעלי רכבי טויוטה, תשמחו לדעת שברכביכם חיישן קראנק עובד בצורה נהדרת ותדירות התקלות בו אפסית.
בעלי רכבי יונדאי וקיה, אנו מצטערים לבשר לכם שרכביכם נוטים לסבול מבעיות בתדירות גבוהה בחיישן קראנק.
בשאר הרכבים תקלות של חיישן קראנק קורות, גם אם לא בתדירות גבוהה, ולצערנו, אין דרך למנוע אותן.
במקרים בהם חיישן הקראנק לא עובד צריך להגיע למוסך בשביל לטפל בבעיה, כלומר להחליף אותו. לאחר זיהוי וודאי שהבעיה ברכב אכן נובעת מחיישן קראנק תקול, המוסך יטפל בבעיה יחסית במהירות. זמן ההחלפה מושפע ממיקום החיישן ובכמות החלקים שצריך לפרק כדי להגיע אליו. אורך החלפת חיישן קראנק נע בין חצי שעה בחלק מהרכבים (למשל יונדאי) לבין מספר שעות ברכבים אחרים (אאודי).
גם אם אתם שייכים לחובבי הרכב שבינינו, החלפה של חיישן קראנק באופן עצמאי לא מומלצת משתי סיבות ברורות:
לא בטוח שהתקלה ברכב נובעת מחיישן קראנק וחבל להחליף חלק תקין ולא לפתור את הבעיה.
בחלק מהרכבים לא ניתן למצוא את מיקומו של חיישן הקראנק בעזרת כלים ביתיים ויש צורך במכשור מיוחד שנמצא רק במוסכים.
בגלל שאחד הגורמים לתקלה בחיישן קראנק הוא החום, לעתים המוסכים יקררו ואף יקפיאו את החיישן ברכביכם וכך יפתרו את הבעיה.
מחיר החלפת חיישן קראנק מושפע מסוג הרכב, זמן העבודה וכמות החלקים שצריך לפרק כדי להגיע אליו.
טווח המחירים של החלפת חיישן קראנק נע בין 300-1,000 ₪.
דוגמאות מעסקאות החלפת חיישן קראנק שבוצעו ע"י לקוחות מידרג:
עלות החלפת חיישן קראנק ברכב מסוג יונדאי i20 נעה בין 400-600 ₪.
עלות החלפת חיישן קראנק ברכב מסוג קיה ריו נעה בין 500-600 ₪.
עלות החלפת חיישן קראנק ברכב מסוג יונדאי i30 נעה בין 600-700 ₪.
החיישנים שלנו אומרים שאתם זקוקים לבדיקה דחופה במוסך והחלפת חיישן קראנק כי הרכב לא מניע. בדיוק בשביל זה ריכזנו עבורכם רשימת מוסכים מומלצים שמחליפים חיישן קראנק. אחרי הטיפול בבעיה נתקשר לשמוע מכם איך חשתם עם הטיפול ונעדכן את חוות דעתכם באתר, ככה שהציונים באתר תמיד יהיו עדכניים.
בשביל לדעת בוודאות שחיישן קראנק התקלקל יש להגיע למוסך לבדיקה מקצועית.
לא מומלץ לנסות להחליף חיישן קראנק משתי סיבות עיקריות:
יש רכבים שנוטים יותר לתקלות ורכבים שבהם כמעט ולא ניתקל בתקלה בחיישן הקראנק.
הרכבים שנוטים לסבול מבעיות בחיישן קראנק הם יונדאי וקיה ואיילו טויוטה ידועה בעמידות של חיישני הקראנק שלה.
בשאר הרכבים תקלות של חיישן קראנק קורות, גם אם לא בתדירות גבוהה, ולצערנו, אין דרך למנוע אותן.
אין דרך למנוע תקלות בחיישן קראנק. אפשר להיות עירניים ובבקרה על נזילות שמן ברכב ובמידה ואתם מזהים נזילה בעקבות נורת שמן דולקת או כתם שמן מתחת לרכב אחרי חניה ממושכת, מומלץ לגשת למוסך ולטפל בה כדי למנוע פגיעה בחיישן הקראנק.
במקרה שחיישן קראנק לא עובד הרכב לא יניע כלל.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.