קניית רכב יד שנייה יכולה להיות משימה מבלבלת ומורכבת. לכן, כדי לעזור בתהליך, החלטנו להתמקד כאן בשני מסלולי קנייה נפוצים לרכב יד שנייה: קניית רכב מאדם פרטי וקנייה מליסינג. מה היתרונות חסרונות של כל בחירה, איך תיזהרו מקנייה לא מוצלחת, ומה חשוב לבדוק ברכב? קדימה, עוד שנייה ואנחנו מתחילים.
רכב חדש הוא רכש חדש שילווה אתכם לתקופת זמן ארוכה ולכן צריך להשקיע בבחירה שלו. לכן, עוד לפני שהחלטתם האם אתם קונים רכב מליסינג או מאדם פרטי, מיד ראשונה או מיד שנייה, הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לכם:
התאימו את הרכב לצורך שלכם - חשבו אם אתם צריכים רכב יד שניה עם נפח מנוע גדול לנסיעות ארוכות או קטן יותר לנסיעות בתוך העיר.
תכננו את התקציב מראש - צריך לזכור שההוצאה לא מסתכמת במחיר הרכב בלבד, ולעלויות הקנייה מתווספת עלות אחזקת הרכב שכוללת את הטסט השנתי, הביטוח, הטיפולים לרכב והכי חשוב – הדלק. מעבר לכך, ישנם לא מעט אביזרים שאולי תרצו להוסיף לרכב שלכם - חיישני רוורס, מערכת סטריאו, מעמד לפלאפון או דיבורית בלוטוס. כל אלו נראים כמו דברים פשוטים אך הם משמעותיים לכיס שלכם. עכשיו אחרי שאתם יודעים כמה תרצו להשקיע על הרכב שמתאים לכם, נפרט על אפשרויות הקנייה השונות.
קניית רכב מאדם פרטי מאפשרת לנו לבצע את כל תהליך ההתקשרות והרכישה מול אדם פרטי ולא מול חברה, מה שמוריד המון בירוקרטיה ומאפשר להתמקח על המחיר. עם זאת, בקניה מאדם פרטי ההנחה היא שתמיד צריך להיות סקפטיים על מה שבעל הרכב אומר. בסופו של דבר, יש לו אינטרס והוא למכור את הרכב.
איכות - בשוק הפרטי ניתן למצוא רכבי יד שניה טובים. בעלי רכבים פרטיים נוטים לטפל ולשמור על הרכב שלהם טוב יותר מרכבים הנמצאים במגרשי החברות הגדולות.
מחיר גמיש - אנשים פרטיים רוצים למכור את הרכב ולא להשאיר אותו אצלם. מהסיבה הזו, לא רק שמחיר יורד מתחת למחירון, אלא גם ניתן להתמקח עם המוכר יותר מזה, ולהוריד את מחיר הרכב בסכום לא קטן.
אין אחריות - אמנם הסיכויים ליפול עם אדם פרטי הוא נמוך יותר, אבל במידה ונפלתם לא תוכלו לפנות לבעל הרכב. זאת בניגוד לחברות הליסינג שמספקות אחריות לרכבי יד שניה.
לוקח זמן - קניית רכב יד שניה מאדם פרטי מצריכה המון סבלנות וזמן לחיפושים ונסיעות רחוקות שלא לכולם יש.
לעומת קניית רכב מאדם פרטי, בקנייה של רכב יד שנייה מליסינג תקבלו את הרכב למשך זמן קצוב. איך זה עובד? בישראל שיטת הליסינג ללקוחות פרטיים נקראת ליסינג פרטי מימוני. בשיטה זו, הלקוח מקבל כלי רכב יד שנייה לפי בחירתו, לתקופה מוסכמת מראש ובמהלכה הוא משלם בכל חודש סכום קבוע שהוסכם מראש.
התשלום מורכב ממקדמה, לרוב בין 12-15% ממחיר הרכב, ובהמשך תשלום חודשי קבוע. תוכלו לפרוש את ההחזר החודשי על פני תקופה של בין חצי שנה לחמש שנים, תלוי בחברת הליסינג.
שימו , ככל שהמקדמה הראשונית תהיה גבוהה יותר, כך סכום ההחזר החודשי יהיה נמוך יותר, ולהפך. לכן, חשוב שתכננו את הקנייה לפי היכולת הכלכלית שלכם. אל תתחייבו להחזר חודשי של סכום שלא תוכלו לעמוד בו.
חיסכון בזמן - אתם יכולים פשוט להגיע בזמן שנוח לכם למגרשי הליסינג, ולרכוש את הרכב באופן מידי.
מחיר - בחברות הליסינג ניתן למצוא רכבים במצב טוב ולשלם עליהם הרבה פחות ממחיר המחירון. למה? כי חברת הליסינג נחשבת כ"יד" ולכן גם אם הרכב הגיע אליכם ב–0 ק"מ והניילונים עוד עליו, הוא ייחשב רכב יד שנייה, ובהתאם לכך גם המחיר. בנוסף, רכבי הליסינג הם רכבי השכרה שנהגו בהם מספר נהגים ולא אחד, ההנחה היא שערכם נמוך יותר ולכן גם המחיר שלהם יהיה נמוך יותר. שימו ב בהמשך שלמחיר יש גם חיסרון.
יש על מי לסמוך - בהקשר של טיפול ברכב, לרוב אפשר לסמוך על חברות הליסינג. רכבי הליסינג מטופלים בהתאם להוראות היצרן והכל יתועד בספר הטיפולים. אל תשכחו שחברות הליסינג הגדולות רוצות לשמור על שמן הטוב ולכן יתנהלו עם הרכבים בצורה תקינה.
אחריות - על רכבי יד שנייה מליסיניג תקבלו אחריות לתקופה מסוימת (שמשתנה מחברה לחברה).
איכות - בנוסף לרכבים חדשים, צריך לזכור שחברות הליסינג מחזיקות בלא מעט רכבי יד שנייה. רכבים אלו היו ברשות נהגים שלא היו הבעלים הפרטיים של הרכב ולכן גם לא התייחסו אליהם ככה. מסיבה זו, הרכב לא תמיד יהיה מטופל ברמה הטובה ביותר.
מחיר - ההחזר החודשי שאתם משלמים בכל חודש מתייחסים לערך הרכב בזמן הקנייה ולא משקפים את ירידת הערך שלו במהלך השנים, ובחלק מהמקרים זה משמעותי.
קושי למכור בהמשך - בגלל שמעבר רכב בליסינג נחשב שהוא עבר יד, אם תרצו למכור אותו בעתיד השווי ההתחלתי מלכתחילה יהיה נמוך יותר מאותו רכב שהיה עובר דרך יד פרטית.
אם אין לכם את סכום המקדמה באופן זמין, ואתם עדיין חולמים על רכב, תוכלו למצוא חברות שמאפשרות עסקת ליסינג על רכבי יד שנייה ללא מקדמה. הקאץ' בסיפור הוא שהסכום ההחזר החודשי יהיה הרבה יותר גבוה.
לפני שיחת הטלפון למוכר הרכב, תבנו לכם צ'ק-ליסט של שאלות מפתח שיעזרו לכם לקבל את המידע שחסר לכם על הרכב. שאלות חשובות לדוגמה:
כמה קילומטראז' הרכב עשה?
שימוש סטנדרטי ברכב אמור להגיע לכ-20,000 ק"מ בשנה, אז תעשו את החישוב לפי מודל הרכב.
מי היו הבעלים הקודמים? האם הבעלות הקודמת הייתה ליסינג?
לא תמיד זו עילה לפסילת הרכב, אבל כדאי לדעת את זה ולקחת בחשבון שזה יכול להוריד משווי ערך הרכב במידה ותרצו למכור אותו.
האם הרכב עבר תאונות קשות?
האם יש תקלות מהותיות (בגיר, במנוע או בשלדה)?
לא תמיד בעל הרכב יודה באמת, אבל כדאי לשאול. אנחנו היינו ממליצים לא להתעסק עם בעיות משמעותיות בגיר או במנוע כי הן עלולות לעלות לכם ביוקר.
האם יש עוד משהו שאני צריך לדעת לגבי הרכב שלא שאלתי עליו?
היות ורוב האנשים אינם שקרנים (אולי אנחנו נאיביים...) הם ירגישו לא נעים לשקר על שאלה זו ויגלו לנו תקלות שלא שאלנו עליהן.
לפני הפגישה, הכי חשוב לוודא שאתם נפגשים עם בעל הרכב עצמו, ולא עם מישהו מטעמו. אם אתם צפויים להיפגש עם אדם המציג עצמו כמקורב לאדם שמעוניין למכור את הרכב – אל תסכימו. לרוב אלו יהיו סוחרי רכב במסווה. בנוסף, את הרכב יש לראות רק באור יום, על מנת שתוכלו לשים לב לכל הדברים שבחושך יהיה קשה לראות.
מה חשוב לבדוק ברכב בזמן הפגישה:
נראות הרכב - תבדקו אם יש על הרכב מכות פח קשות. בנוסף, תבדקו מה מצב הרכב מבפנים, אם הרכב מבולגן כמו הבוידעם שלכם זה עשוי להעיד על הטיפול של המוכר ברכב.
מסמכים - תבקשו את רישיון הרכב ואת תעודת הזהות של בעל הרכב כדי לוודא שהרכב אכן רשום על שמו.
שימו , ברישיון הרכב תוכלו לבדוק כמה ידיים הרכב עבר והאם אחת מהידיים הייתה של חברת ליסינג. אם המוכר הוא סוחר רכבים, זה אמור להיות גם מצוין ברישיון הרכב.
טיפולים - עיינו בספר הטיפולים של הרכב ותבדקו באילו מרווחי זמן טופל הרכב, האם הגיע למוסך גם מעבר לטיפולים השגרתיים ובמידה וכן, האם הרכב חזר למוסך בגלל אותה תקלה. אנחנו ממליצים לכם לוודא מול בעל הרכב היכן טופל הרכב, משפט כמו "גיסי מבין ברכבים והוא מטפל באוטו", צריך להדליק לכם נורה אדומה.
מערכות הרכב - ודאו שכל האביזרים החשמליים, כמו חלונות, מערכת מיזוג ואורות עובדים. זה נראה שולי אבל קניה ותיקונים של חשמל יכולים מעט להוסיף לא מעט למחיר של רכב יד שניה.
פתחו מכסה מנוע - נסו להניע את הרכב תוך כדי שמכסה המנוע פתוח ובדקו אם המנוע עושה רעשים חריגים. בנוסף חשוב לבדוק בן כמה המצבר, אורך חייו של מצבר איכותי נע בין 3-4 שנים. את כל הפרטים אפשר למצוא על מדבקה המודבקת עליו.
עשו סיבוב - החוק הוא שלא קונים רכב יד שנייה בלי בדיקה של נסיעה קצרה. בזמן הנהיגה בדקו ששדה הראייה נוח, שהבלמים עובדים טוב והמעבר בין ההילוכים מתבצע בצורה חלקה. אם תרגישו משיכה ימינה או שמאלה, זה יכול להעיד על חוסר איזון קדמי במערכת ההיגוי.
מפתחות - לפני שאתם קונים, ודאו שיש שני מפתחות לרכב. במידה ולא, זה עילה להורדת מחיר הרכב.
החלטתם שהרכב לטעמכם? מעולה! אבל היי, יש עוד בדיקה שכדאי לעשות לפני שקונים רכב יד שנייה. גם אם בעל הרכב נתפס בעיניכם כאמין, בדיקת הרכב במכון מוסמך ההליך שאכן קובע שהרכב במצב כפי שתואר על ידי בעל הרכב והעסקה אמינה. את הבדיקה אפשר לעשות או במוסך או במכון בדיקה, מוזמנים ללחוץ כאן כדי לדעת איפה כדאי לעשות את הבדיקה.
קחו את הרכב למכון מוסמך שאתם סומכים עליו ולא רק בעל הרכב.
גם אם בסיכום הבדיקה מופיעים המון ליקויים, אל תחששו. מכוני הרכב לא רוצים לקחת סיכון ולכן מיידעים אתכם על כל תקלה הכי פשוטה ברכב. בקשו מהבוחן להסביר לכם את הליקויים, הוא יבהיר לכם מה משמעותי ומה ניתן לתיקון קליל.
זכרו שאם הרכב יצא עם תקלות מהותיות במנוע, בשלדה או בגיר – מקובל שבעל הרכב נושא בעלות הבדיקה (במידה והוא לא עדכן אתכם בתקלות לפני כן). כדאי לתאם איתו את הנושא מראש.
אחרי שהרכב יצא תקין, מקדם הבטיחות האחרון הוא לבדוק שהרכב לא משועבד או מעוקל (זוכרים? אנחנו לא סומכים על בעל הרכב). מומלץ לבצע את הבדיקה המידית באתר של רשם המשכונות בעלות של 11 ₪ או בדואר בעלות של 81 ₪.
מכונאי מסביר על החשיבות של בדיקת רכב יד 2 לפני הקנייה
זהו זה, כמעט סיימנו. עכשיו רק נשאר לכם לגשת לסניף הדואר הקרוב לביתכם ולבצע את העברת הבעלות על הרכב. מחיר העברת בעלות הוא 218 ₪ ואתם (הקונה) אלה שאמורים לשלם את הסכום.
בין אם אתם קונים רכב דרך אדם פרטי או דרך חברת ליסינג, חשוב לוודא שהרכב מטופל היטב. גם כאן, מומלץ להשתמש בצ'ק-ליסט שהכנו למעלה ולוודא כמה ידיים עבר הרכב ועל מה ולמה הגיע למוסך. בנוסף, מומלץ לקחת את הרכב למוסך לוודא שמצבו אכן כפי שהובטח בחברה וכן לבצע סקר שוק בין חברות הליסינג השונות כדי לוודא שאתם הולכים על העסקה המשתלמת ביותר עבורכם.
ביטוח לרכב יד שנייה
מחיר הביטוח נקבע על פי שווי הרכב ועל פי הנהג – גיל, ותק רישיון, וההיסטוריה הביטוחית שלו, כלומר, מספר התביעות הקודמות שהוא העלה בפני חברת הביטוח. אם אתם עובדי חברות גדולות, עובדי מדינה, עירייה או בתי חולים למיניהם – בררו מה כלול בביטוח שהחברה שלכם מספקת, ויתכן ותגלו שאתם זכאים להנחה.
בנוסף, חברות הביטוח השונות מציעות הנחות ברכישת ביטוח באינטרנט, שנעה בין 10-15%, ובנוסף מציעות הנחת רכב שני (במידה והרכב הראשון סופק ע"י מקום העבודה), והנחת נהג זהיר שניתנת למבוטח שיש לו ותק ביטוחי ללא תביעות.
טיפול לרכב יד שנייה
לאחר קניית רכב יד שנייה מומלץ לבצע טיפול רכב הכולל: החלפת שמנים, ניקוי פילטרים וכ'ו.
אומנם אנחנו לא מקושרים לבעלי רכב או חברות ליסינג, אבל אנחנו כן יכולים לספק לכם רשימה של מוסכים מומלצים לבדיקת הרכב. לאחר כל ביצוע טיפול במוסך, מידרג מתקשרת ללקוח ולוקחת ממנו חוות דעת על בעל המקצוע, כך שאת המוסכים אנחנו כבר בודקים בשבילכם. המון בהצלחה .
רכב יד שנייה ניתן לקנות דרך אנשים פרטיים, מגרשי רכב או חברות ליסינג. לפני שקונים חשוב לשאול שאלות על פרטי הרכב, כמו: גודל המנוע, מודל הרכב והק"מ שעשה הרכב וכו', ולאחר מכן לקחת את הרכב לבדיקה במכון.
כשקונים רכב מליסינג למעשה מקבלים רכב על פי הבחירה שלנו. התשלום עובד בצורת מקדמה ותשלום חודשי קבוע שעליו הוסכם מראש, לתקופה שנעה בין חצי שנה לחמש שנים. בסוף התקופה ניתן להחליף את הרכב ולהתחיל עסקת ליסינג חדשה, או לשלם את הסכום הנותר ולקנות את הרכב.
רכב יד שנייה ניתן לקנות דרך אנשים פרטיים שלרוב מפרסמים באתר יד 2, או דרך חברות הליסינג הגדולות. בסקר שערכנו לחברי אתר מידרג נמצא שהחברות עם שביעות הרצון הגבוהה ביותר הן אלדן ו אלבר.
חשוב לדעת שכשיורדים במחיר מתפשרים גם על איכות הרכב. זה לא אומר שתקנו רכב שלא מניע, אלא שכנראה יהיו בו תקלות מסויימות – שהן לא תמיד מהותיות. ההמלצה שלנו, גם במקרה שאתם קונים דרך מוכר פרטי וגם במקרה שאתם קונים דרך חברות ליסינג – להתמקח . זה תמיד עובד.
לאחר קניית רכב יד שנייה מומלץ לבצע טיפול לרכב הכולל החלפת שמנים, ניקוי פילטרים וכו'. כאן באתר מידרג, תוכלו למצוא רשימה של מוסכים מומלצים לפי חוות דעת של לקוחות קודמים. אחרי כל טיפול במוסך, נציג ממידרג מתקשר ללקוח ומקבל ממנו ציונים וחוות דעת אודות השירות ומעדכן את הדירוג באתר.
החסרונות בקניית רכב מליסינג הם העובדה שרכבים אלו מטופלים לעיתים פחות טוב מרכבים של בעלים פרטיים, ובנוסף העובדה שקשה יותר למכור רכב שהגיע מליסינג. אנשים מעדיפים לא להתעסק עם רכבים שהגיעו מליסינג, ובנוסף חברת הליסינג נחשבת יד, אפילו אם קניתם את הרכב עם 0 ק"מ, ואנשים מעדיפים רכב שעבר כמה שפחות ידיים.
העובדה שסוחר מוכר לכם את הרכב היא לא תמיד עילה לפסילת הרכב, אולם כן חשוב להיות עירניים כשמדובר בסוחר. סוחרים ידועים ככאלה שקונים רכבים שבקושי יכולים לעלות על הכביש ומוכרים אותם כחדשים. אמנם לא כולם כאלה ולא כל רכב שמגיע מסוחר שווה ערך לרכב אספנות, אבל כן שווה לבדוק את הרכב היטב.
לפני קניית רכב יש לוודא שאין ברכב מכות פח קשות, שהמנוע לא מרעיש, שכל המערכות החשמליות עובדות ברכב ושהמצבר לא בין יותר מ – 3 שנים (את זה תוכלו לבדוק על המדבקה שמופיעה על גבי המצבר). בקניית רכב ממוכר פרטי יש לוודא שהמוכר הוא אכן בעל הרכב לפי מה שכתוב ברישיון, ולא סוחר בהסוואה. בכל המקרים כדאי ומומלץ לקחת את הרכב לבדיקה במכון שאתם בוחרים כדי לוודא שהרכב אכן תקין כפי שנאמר לכם.
גם אם אתם מבינים דבר או שניים ברכבים, וגם אם הרכב נראה לכם תקין לגמרי, כדאי ורצוי לקחת את הרכב לבדיקה במכון או במוסך אמין כדי להימנע מהפתעות לא נעימות לאחר הרכישה. כאן באתר מידרג אספנו עבורכם רשימה של מוסכים מומלצים על פי חוות דעת של לקוחות קודמים. לאחר כל טיפול במוסך, נציגה ממידרג מתקשרת ללקוח ומקבלת ממנו חוות דעת וציונים אודות השירות, ומעדכנת אותם באתר.
במידה וקניתם רכב יד שנייה מאדם פרטי תוכלו לקחת הלוואה מהבנק, אם אין לכם את מלוא הסכום במזומן. חברות הליסינג לעומת זאת, מציעות מימון לרכב, הנקרא "ליסינג מימוני". הוא כולל תשלום מקדמה והחזר חודשי קבוע שנקבע מראש. כדאי להתאים את היכולת הכלכלית שלכם לסכום ההחזר החודשי, ולזכור שלעלות הרכב מתווספות עלויות נוספות מסביב, הכוללת ביטוח, טסט ודלק.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.