הגעתם למוסך בגלל התחממות של המנוע והמוסכניק אוכל לכם את הראש על זה שאכלתם את ראש המנוע? לונג סטורי שורט - אתם כנראה נמצאים לפני שיפוץ ראש מנוע, סיפור שיכול לעלות לכם כמה אלפי שקלים. אז איך יודעים אם צריך לשפץ את ראש המנוע או להחליף את המנוע כולו? בלי כאבי ראש מיותרים - כל הפרטים כאן.
מנוע הרכב מורכב משני חלקים: בלוק מנוע, שהוא למעשה המנוע עצמו הבנוי מיחידה מולחמת אחת של מתכת, ועליו מורכב ראש מנוע, שהוא ה"פקק" או הסוגר של בלוק המנוע.
אז איך זה בדיוק עובד? ככה: פעולת המנוע מורכבת מדחיסה של דלק ואוויר בלחץ וטמפרטורה גבוהים, מה שמייצר אנרגיה סיבובית - שמועברת אל המנוע והגלגלים. עד כאן אתם איתנו? יופי. כל האנרגיה הזאת נוצרת בתוך צילינדרים שבתוכם יש בוכנות, שסתומים ומצתים (או פלאגים), והם ביחד גורמים לכל פעולת המנוע לעבוד.
כמו שאמרנו, התהליך מצריך עבודה בטמפרטורות גבוהות, לכן כדי שהוא יעבוד בצורה תקינה השסתומים והבוכנות חייבים להיות אטומים באופן מלא. ומי אחראי לאיטום ההרמטי הזה? נכון מאוד, ראש המנוע. בין ראש המנוע לבין גוף המנוע עצמו יש אטם, הקרוי, באופן לא מקורי - אטם ראש מנוע, שאחראי לייצר את האטימה הזאת בין שני החלקים.
אז אילו תקלות נגרמות בראש המנוע? שתי תקלות עיקריות: תקלה אחת היא שחום המנוע גבוה מדי וגורם לנזקים וסדקים בראש המנוע. תחשבו על זה ככה: החום שנוצר בבעירה של הדלק חייב להתפנות החוצה לאגזוז בצורה תקינה. אם יש תקלה בראש המנוע, שמונעת מהחום לצאת כמו שצריך, הטמפרטורה שלו תעלה.
בעיה שנייה היא הבעיה ההפוכה: אם ראש המנוע לא יאטום את החלקים הפנימיים כמו שצריך, טמפרטורת העבודה לא תהיה גבוהה מספיק, ואז כל התהליך של שריפת הדלק ויצירת אנרגיה לא יהיו יעילים. בעיה נוספת שיכולה להיגרם היא במקרה של חוסר אטימה, השמן והמים שבמנוע יכולים להתערבב אחד עם השני.
יש כמה סימנים שיעזרו לכם לזהות שראש המנוע סדוק או תקול. עם זאת, קחו בחשבון שהסימנים האלו יכולים להעיד גם על בעיות אחרות, לכן אנחנו ממליצים ללכת למוסך אמין שיוכל לקבוע בוודאות אם אתם זקוקים לשיפוץ ראש מנוע או לא.
בעיה בראש המנוע גורמת לטמפרטורות גבוהות של המנוע. ולכן, הסימן המובהק ביותר לבעיה במנוע היא, כמובן, אם הנורה של מד חום המנוע בלוח המחוונים דולקת.
בעיה בראש המנוע גורמת לתהליך שריפת הדלק להיות לא תקין. אם האגזוז מוציא עשן לבן תוכלו לדעת שיש בעיה בשריפת הדלק. במקרה כזה אנחנו ממליצים להתחיל לחשב בראש עלויות של שיפוץ ראש מנוע.
למה זה קורה בעצם? ראש המנוע ברכב אמנם אחראי בעצמו לדאוג לתפקוד פעולת המנוע, אבל הוא גם מושפע ממערכות אחרות: מערכות כמו המנוע והגיר, אך גם מערכת הדלק. אם מערכת ההזרקה של הדלק תקולה, שריפת הדלק עלולה להתבצע בצורה לא סדירה והשסתומים עלולים להישרף גם הם. בנוסף, ראש המנוע נוטה להתחמם מהר יותר מהמנוע עצמו ובכך הוא עלול לצאת מאיזון טמפרטורה ומיקום ביחס למנוע. כשראש המנוע מתחיל להישרף, המנוע מאבד לחץ ונוצר ערבוב לא בריא של מים ושמן שיכול להגיע לאגזוז ולסכן את כל המנוע.
אבל מעבר לזה יש בלאי טבעי שנוצר באטם ראש המנוע. האטם עשוי מגומי ועם הזמן הוא מתבלה ומפסיק לייצר אטימה הרמטית, או שהוא יכול גם הוא להינזק מטמפרטורה גבוהה של המנוע. בנוסף, אטם ראש המנוע יכול להיהרס בגלל שרשרת טיימינג שנקרעת.
בנוסף, ראש המנוע יכול להיאכל ולהתכלות בעקבות שימוש בנוזל קירור לא תקין ברכב, או כתוצאה מנסיעה כאשר המנוע נמצא במצב של התחממות יתר. לכן, הקפידו לוודא שהטמפרטורה ברכב תקינה, להשתמש בנוזל קירור תקין ואם אתם מזהים טמפרטורה גבוהה או עשן שיוצא ממכסה המנוע – הגיעו למוסך בהקדם ואל תמשיכו לנסוע ברכב כרגיל.
אז נניח וקרתה תקלה (לא עלינו) בראש המנוע. לפני שממהרים להחליף את המנוע כולו יש אפשרות לבצע שיפוץ לראש המנוע - בעצם תיקון של החלקים התקולים בו, במידה ומתאפשר. שיפוץ ראש מנוע כולל (לעיתים רק חלק מהדברים, תלוי בנזק):
החלפה או תיקון של אטם ראש המנוע.
החלפת שסתומים וגומיות שסתומים, וכיוון שלהם מחדש.
החלפת שמן מנוע ונוזל הקירור.
תיקון פגמים או סדקים בראש המנוע עצמו.
יישור וריתוך ראש מנוע.
במקרה שהלך לכם ראש המנוע, האופציות האפשריות הן שיפוץ ראש המנוע, או החלפה של המנוע כולו. מתי עדיף לשפץ ומתי כבר כדאי להחליף את המנוע?
לא תמיד כדאי לשפץ ראש מנוע. העלות של שיפוץ ראש מנוע היא גבוהה מאוד ובמקרים מסוימים, כמו למשל במנוע שעבר מספר רב של קילומטרים, תעדיפו להחליף את כל המנוע.
במקרים שבהם הנזק לראש המנוע חמור מדי, והשיפוץ יהיה מורכב ויקר - עדיף לשקול החלפה של המנוע. במקרים כאלו ייתכן שגם שיפוץ הראש כבר לא יהיה יעיל, וגם אם כן, הוא ייצר בעיות עתידיות בהמשך. כך שהשיקול העיקרי הוא המחיר של השיפוץ מול ההחלפה. שאלנו את המוסכניקים המומלצים במידרג מה עדיף - לשפץ ראש מנוע או להחליף?
שיקול נוסף שצריך לחשוב עליו הוא בן כמה הרכב? כמה זמן אתם עוד מתכננים להחזיק בו? וכמה שווה לכם להשקיע בו? כמו לכל דבר בחיים, גם למנוע יש תאריך תפוגה. לכן, ברכבים ישנים עדיף כבר להחליף את המנוע - או במקרים קיצוניים במיוחד, להחליף את הרכב כולו.
אם החלטתם ללכת על החלפת מנוע, יש לכם כאן שלוש אופציות: מנוע חדש לחלוטין, שלרוב העלויות שלו גבוהות מאוד ולכן כמעט ולא בוחרים באפשרות הזאת, מנוע מפירוק מקומי (בארץ) או מנוע מייבוא (שמגיע מפירוק מחו"ל).
מחיר שיפוץ ראש מנוע נע בטווח של 2,500-5,500 ₪ בממוצע.
המחיר תלוי בסוג הרכב, בסוג המנוע שלו וכמובן - בהיקף העבודה; האם צריך לרתך וליישר את כל הראש או רק להחליף גומיות או שסתומים.
שימו לב שגם אם הבעיה היא באטמים - המוסכניק לא יחליף את הגומיות בלבד, אלא ישפץ את ראש המנוע כולו. למה? כי גומיות קרועות או תקולות, ברוב המקרים, פוגמות בחלקים נוספים בראש המנוע ועלולות לעוות את צורתו, דבר שיפגע בעתיד באיטום.
מחיר החלפת מנוע נע בטווח של 5,000-8,500 ₪ בממוצע. המחיר תלוי בסוג הרכב, בסוג המנוע, והאם מדובר במנוע חדש, מקומי או מיובא.
שיפוץ ראש מנוע זה לא עסק זול, וזה גם לא משהו שתרצו לעשות כמה פעמים בגלל תיקון לא מדויק. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים עם חוות דעת מאלפי לקוחות עבר, שידעו לזהות את הבעיה בקלות ובפשטות ולתת לכם את הכלים הטובים ביותר לצאת מהמוסך עם ראש מנוע מורם. בהצלחה
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.