זיהום אוויר ברכב זו לא בעיה רק של גרטה, אלא בעיה של כולנו, ובעיקר למי שלא עובר טסט. יש לא מעט סיבות לזיהום אוויר ברכב, לרוב המקור הן תקלות במערכת הפליטה. בדרך כלל תוכלו לתקן את הבעיה תוך כמה שעות, לעבור טסט וגם לשמור על הסביבה. אז מה הן הסיבות לזיהום אוויר ברכב, מה קורה כשנוסעים ככה לאורך זמן וכמה עולה לתקן? קחו אוויר, אנחנו מתחילים 😊
זיהום אוויר ברכב נגרם מתהליך שריפת דלק ופליטתו לאוויר. זיהום האוויר נמדד בכמות פליטת הגזים הרעילים מהרכב לאוויר הפתוח. באופן כללי, כל רכב ששותה סולר, מזהם את האוויר - חלק מהרכבים מזהמים יותר וחלקם האחר מזהם פחות. בדיוק בגלל זה, המשרד להגנת הסביבה קבע ב"תקנות אוויר נקי" את כמות הפליטה שמוגדרת כמזהמת, ומהי הפליטה שנחשבת לתקינה.
כדי לחשב את רמת זיהום האוויר ברכב, בוחנים את נתוני הפליטה של ארבעה סוגי מזהמים:
פחמן חד חמצני.
פחמימנים.
תחמוצות חנקן.
פחמן דו חמצני.
מעניין לדעת: רמת זיהום האוויר של כל רכב נקבעת על ידי יצרנית הרכב, בסולם של 1-15. רמה 1 מסמנת זיהום אוויר מזערי ורמה 15 מסמנת רמת זיהום מירבית.
חשוב לדעת: רכבים הם הגורם העיקרי לזיהום אוויר במרכזי הערים.
בדרך כלל, רובנו לא נגיע למוסך כדי לבדוק את רמת זיהום האוויר ברכב. אלא אם אנחנו לפני טסט ואז בהחלט נגיע. בדיקת זיהום אוויר ברכב מתבצעת לרוב במהלך הטסט השנתי ובה הטסטר מחבר מכשירים לאגזוז הרכב, מבקש מכם ללחוץ על הגז ומודד את כמות הגזים שנפלטים מהרכב.
טיפ שלנו: כן מדובר ברגעים מלחיצים אבל אם אתם רוצים לעבור טסט מבלי שהטסטר יכשיל אתכם, אנחנו ממליצים לעשות הכנה לטסט במוסך.
מערכת הפליטה היא האחראית על זיהום האוויר ברכב וכשיש בעיה באחד החלקים שלה, רמת זיהום האוויר עולה.
הנה כמה סיבות לזיהום אוויר ברכב:
ממיר קטליטי תקול - התפקיד המרכזי של הממיר הקטליטי הוא להמיר את הגזים הרעילים שמשוחררים מהרכב, ולהפוך אותם לאוויר שנחשב ליחסית נקי לנשימה. כשהממיר הקטליטי תקול, הגזים הרעילים לא מומרים ורמת זיהום האוויר מהרכב עולה.
חיישן חמצן תקול - חיישן החמצן הוא חלק נוסף במערכת הפליטה, הוא אחראי לוודא שיש במנוע תערובת מדויקת של דלק וחמצן. חיישן חמצן תקול גורם לתערובת חריגה של דלק ואוויר במנוע וכשזה קורה הרכב מזהם את האוויר יותר ממה שמותר.
חור באגזוז - בגלל המיקום שלו, האגזוז ברכב חשוף למפגעים בדרך כמו אבנים או מדרכה שניסתם לטפס עליה (אופס). במקרה שהאגזוז נשבר או מתעקם, נכנס אוויר למערכת הפליטה שמשבש את תהליך פליטת המזהמים. תיקון אגזוז יכול למנוע מהרכב שלכם לזהם את האוויר.
חשוב לדעת: בדרך כלל את התקלות האלו יגיד לכם הטסטר במהלך הטסט השנתי.
שמן מנוע שרוף - שמן מנוע תקין מוודא שתנועת החלקים במנוע תהיה חלקה, ושהמנוע לא יתחמם בצורה קיצונית. כששמן המנוע נשרף, נפלטים אדים במנוע שמשפיעים על חיישן החמצן ומטעים אותו.
פילטר אוויר סתום - פילטר האוויר ברכב מסנן את האוויר שזורם למנוע ולתערובת הדלק - אוויר שבתוכו. כשפילטר האוויר סתום, לא נכנס מספיק אוויר למנוע, וכשזה קורה זיהום האוויר של הרכב עולה.
מזרקים תקולים - המזרקים כשמם כן הם, מזריקים דלק מהמיכל למנגנון הבעירה במנוע. כשהמזרקים תקולים או שדולף מהם דלק, לא תגיע כמות דלק נכונה למנגנון הבעירה והרכב יזהם את האוויר.
חשוב לדעת: במקרה שלא תגיעו למוסך בהקדם יכול להיגרם נזק לחלקי רכב אחרים שיגרור מחיר תיקון גבוה יותר.
זמן התיקון: בדרך כלל, זמן התיקון בזיהום אוויר ברכב נע בין שעתיים לשמונה שעות.
מבחינה טכנית, אפשר לנסוע ברכב שמזהם את האוויר, אבל מבחינה חוקית זה אסור ומבחינה מכאנית זה לא מומלץ בכלל. נסיעה ברכב שהוגדר כמזהם את האוויר יכולה ליצור בעיות נוספות ברכב, כמו צריכת דלק גבוהה, זיהום האוויר בתוך חלל הרכב ואפילו לפגיעה בתפקוד המנוע. במקרה שהטסטר הכשיל את הרכב במבחן השנתי בגלל זיהום אוויר, תצטרכו להגיע מיד למוסך כדי לטפל בבעיה.
מעניין לדעת: אם אתם רואים שהרכב שלכם פולט גז שחור מהאגזוז, אל תחכו לטסט כדי לטפל בבעיה - הרכב מזהם את האוויר.
כמו שכבר הבנתם, יכולות להיות המון סיבות לזיהום אוויר ברכב, וכמו שיש הרבה סיבות יש גם אפשרויות מחירים שונות לכל טיפול. בשביל להקל עליכם, ריכזנו את מחירי הטיפול השונים:
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי החלפת ממיר קטליטי - 500-7,000 ₪.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי החלפת חיישן חמצן - 600-1,400 ₪.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי תיקון אגזוז - 300-1,200 ₪.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי החלפת שמן מנוע - 400-1,400 ₪.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי החלפת פילטר אוויר - 500-1,000 ₪.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב על ידי החלפת מזרקים - 250-1,400 ₪.
זיהום אוויר ברכב פוגע בכם ובסביבה, קצת כמו מוסך לא אמין. זקוקים למוסך אמין שמתקן זיהום אוויר ברכב? בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים. אחרי הטיפול ניצור איתכם קשר לקבל חוות דעת עדכנית ונעלה אותה לאתר ככה שהציונים תמיד יהיו מעודכנים.
זיהום אוויר ברכב הוא תוצאה של שריפת דלק ופליטתו לאוויר.
זיהום אוויר ברכב קורה בגלל ממיר קטליטי תקול, חיישן חמצן תקול, חור באגזוז, שמן מנוע שרוף, פילטר אוויר סתום ומזרקים תקולים.
בדרך כלל תיקון של זיהום אוויר ברכב אורך בין שעתיים לשמונה שעות.
מחיר תיקון זיהום אוויר ברכב נע בין 250-7,000 ₪.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.