בעבר, לא היו התלבטויות כלל. היבואן הכריח את הלקוחות לטפל ברשת המוסכים שלו ומי שסרח, כלומר, טיפל במוסך אחר, איבד את אחריות היבואן. כיום, בעקבות תיקון בחוק, כל לקוח יכול לטפל בכל מוסך ועדיין להיות זכאי לאחריות היבואן! כעת, השאלה היא מה נכון יותר עבור הלקוח. להלן ננסה להציג טענות אמיתיות בעד ונגד מוסכי יבואן ומוסכים כלליים
רוב הטענות בעד מוסכי היבואן המפורטות בהמשך הן בעצם ענפים שונים של טענה אחת: מוסכי יבואן מקצועיים יותר בהשוואה למוסכים אחרים. מבלי לבחון, בשלב זה, האם הטענה נכונה או לא נציג את ההסברים של מוסכי היבואן מדוע הם, לכאורה, מקצועיים יותר.
התמקדות במגוון מצומצם של דגמים - מוסך מורשה מטעם היבואן מטפל בדרך כלל במעט רכבים ולכן המקצועיות שלו בטיפול בדגמים אלו אמורה להיות גבוהה יותר.
יותר מקצועיים ברכבים החדשים - כאשר רכב חדש מגיע לארץ, הראשונים לקבל עליו הדרכה הם מוסכי היבואן. המידע מתקבל ישירות מהיצרן והעובדים עוברים הכשרות מתאימות.
זמינות של חלקי חילוף - מוסכי היבואן מחזיקים מלאי גדול של חלקי חילוף עבור הדגמים בהם הם מטפלים ולכן יש סיכוי טוב לקבל שרות מהיר יותר.
ציוד דיאגנוסטיקה - במוסכי היבואן יש ציוד דיאגנוסטיקה שמאפשר לזהות תקלות אלקטרוניות.
פינת המתנה - במוסכי היבואן יש פינת המתנה שמנעימה את זמן הלקוח בהמתנה. (אך האם שווה לשלם על זה אקסטרא?)
תקופת אחריות - מוסכי היבואן נותנים אחריות על חלקי חילוף מקוריים לתקופה של שנה עד שנתיים.
סוג השמן - במוסכי היבואן משתמשים בדרך כלל בשמן איכותי המתאים לרכב על-פי הוראות היצרן.
כלים מתאימים - במוסכי היבואן יש כלים מתאימים לפתיחת כל בורג. לדוגמא: ברוב המוסכים הכלליים אין אפשרות להחלפת שמן גיר בתיבות הילוכים אוטמטיים. מוסך רגיל מחליף רק חלק מהשמן בגלל שאין לו את המכשיר הדרוש להוצאת כל השמן.
מחיר - הטענה הראשית נגד מוסכי היבואן היא המחיר. האם המקצועיות, לכאורה, שווה את המחיר הגבוה שאנו משלמים שם?
יותר יקרים לשעת העבודה - המחיר לשעת עבודה במוסך מורשה יבואן גבוה בעשרות אחוזים בממוצע בהשוואה למוסכים אחרים. זאת עובדה שניתן בקלות לאמת אותה באמצעות טלפון למוסך וקבלת מענה לשאלה: "כמה עולה שעת עבודה במוסך?".
חלקי החילוף יקרים - חלקי החילוף במוסכי היבואן יקרים יותר. טענת מוסכי היבואן היא שהחלקים יקרים יותר מכיוון שהם מקוריים. האמת מורכבת יותר - כפי שנסביר בהמשך.
יחס פחות אישי - הבעלים של המוסך אינו זה שמדבר איתך בשטח. לעיתים קרובות יש תחושה ש"אין עם מי לדבר". באופן טבעי, כמו בכל עסק, ככל שעסק גדול יותר כך - הסיכוי שתזכה לקבל שרות אישי מבעל העסק – קטן יותר.
מחיר זול יותר לשעת עבודה - המחיר לשעת עבודה במוסכים כלליים נמוך יותר. שימו לב, למחיר שעת העבודה יש משמעות רבה על העלות הסופית ללקוח מכיוון שהיא מהווה כ- 30%-40% מהעלות הסופית!
אפשרות בחירה לחלפים זולים - למרות שהחוק מחייב את מוסכי היבואן לאפשר ללקוח לבחור חלקים תחליפיים זה לא כל כך קורה בפועל. במוסכים כלליים, לעומת זאת, אין שום מחוייבות להשתמש דווקא בחלקים שנמכרים על-ידי היבואן. כך, הם יכולים להוזיל את העלות ללקוח.
יחס אישי - ההיכרות האישית עם הלקוח מאפשרת לבעל המוסך להחליט האם לתקן את הנזילה הקטנה של השמן או לא. הוא יודע, מתוך הניסיון הקודם שלו עם הלקוח האם זה לקוח שרוצה לחסוך כסף או לקוח שרוצה שהכל יהיה פיקס-פוקס...
יש עם מי להתווכח - במוסך יבואן, לעיתים, הויכוח נעשה עם פקידה, שלא אשמה כלל. במוסך כללי יש יותר סיכוי לפגוש את בעל הבית ולשוחח איתו.
חוסר מקצועיות - ישנם מוסכים כלליים שנשארו אי-שם בשנות ה-90 של המאה הקודמת, מבחינת רמת המקצועיות והידע שלהם ברכבים. ישנם מוסכים, שעדיין חושבים, שצריך לעשות טיפול 10,000 - מה שהיה נכון לגבי רוב ההרכבים ממודלים ישנים - עד שנת 2000, פחות או יותר. בעלי מוסכים אלו עדיין לא "שינו את הדיסקט" עבור הרכבים החדשים - טיפול שוטף ע"פ הוראות היצרן. לדוגמא: בעבר היו מחליפים פלגים כל 10,000 קילומטר היום ברכבים החדשים מחליפים פלאגים לעיתים רחוקות יותר - כל 45,000 קילומטר או יותר.
מוסך היבואן ישמור לך טינה - ישנם לקוחות שעושים את הטיפולים השוטפים במוסך כללי וכאשר הם נתקלים בבעיה מורכבת הם רצין אל מוסך היבואן. במקרה זה, מוסך היבואן עלול לשמור טינה ללקוח על כך שהוא לא מטפל אצלו באופן שוטף ואז "לסגור איתו את החשבון" בפעם הזאת שהוא תלוי בו.
שימוש בחלקי חילוף בעייתיים - במוסך כללי אינך יודע איזה חלקי חילוף שים לך ועלולים לשים לך חלקי חילוף שאינם מתאימים לרכב או חלקים מאיכות נמוכה. כנ"ל לגבי שמן מנוע ושמנים אחרים.
לאור הטענות, האמיתיות, בעד ונגד - ההתלבטות היא אמיתית וההכרעה איננה חד-משמעית. אבל, למרות זאת, אנו נשתדל לתת המלצה ולא להשאיר אתכם לבד בהתחבטויות.
ברכבים בני שנתיים עד שלוש אנו ממליצים לפנות למוסכי יבואן. השיקול העיקרי הוא השיקול המקצועי. המוסכים הכלליים זקוקים לפרק זמן מסויים עד שהם לומדים לטפל ברכבים החדשים, ברמה השווה למוסכי היבואן. לכן, בפרק הזמן של הלימוד שלהם – עדיף שיטפלו ברכבים אחרים ולא ברכב שלכם. במילים אחרות, שמישהו אחר ישלם את שכר הלימוד שלהם.
ברכבים בני שלוש –ארבע ויותר אנו ממליצים ללכת למוסכים כלליים. עדיין, אין זה אומר שכל מוסך כללי מתאים. עליכם לוודא שהמוסך אליו אתם פונים אכן מקצועי מספיק בכדי לטפל ברכב הספציפי שלכם. בדקו שאכן יש למוסך את הדברים הבאים:
ציוד דיאגנוסטיקה - ציוד שמאפשר להתחבר למערכות האלקטרוניות של הרכב ולזהות תקלות אלקטרוניות מבלי לפרק את כל הרכב ובלי ניסוי וטעייה על חשבוכנם.
גישה ישירה למידע - למוסך צריך להיות מחשב עם תוכנה הכוללת את כל המידע שהיצרן מספק על מערכות הרכב (כל יצרן רכב חייב לספק את המידע הזה לכל דורש ולא רק למוסכי היבואן ולכן הטענה שרק למוסכי היבואן יש גישה למידע ישיר מהיצרן איננה נכונה!).
התמחות ברכב שלכם - שאלו את בעל המוסך אם הוא מתמחה בסוג הרכב שלכם. אל תשאלו האם הוא מטפל בסוג זה אלא האם הוא מתמחה. יש הבדל גדול בין השניים.
כן, יש מוסכניקים אמינים! לא כולם אמינים אבל מצאנו כמה, בעזרתם של אלפי לקוחות, שדרגו את המוסכים בישראל, מנסיונם האישי. אז כאן תוכלו למצוא המלצות על מוסכים שאולי יעזרו לכם לעשות את ההחלטה הנכונה. נסיעה טובה!
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.