"הלכה לך הרצועת טיימינג, צריך להחליף אותה" - גם אתם שמעתם את המשפט האימתני הזה ונחרדתם? אתם לא לבד. לא מעט בעלי רכב נכנסים ללחץ כשהם שומעים שצריך להחליף את רצועת הטיימינג, ונלחצים לא פחות כשהם שומעים את המחיר. אבל אנחנו מאמינים שידע זה כוח, וכדי שלא יפילו אתכם בפח הכנו לכם מאמר מפורט על רצועת טיימינג: מה זה רצועת טיימינג, מתי כדאי להחליף אותה, מה קורה אם היא נקרעת וכמה יעלה לכם הנזק? כל התשובות לפניכם
רצועת טיימינג, או רצועת תזמון בעברית, היא רצועה שעשויה מגומי עבה, ובגדול התפקיד שלה הוא לתזמן את הפעולה של חלקי המנוע השונים. זה בקצרה.
אבל בהרחבה ובהסבר פשוט (ולא כמו שלמדתם למבחן התיאוריה):
פעולת ההצתה של הדלק במנוע שלכם נוצרת באמצעות הבוכנות והשסתומים: שסתום אחד מכניס את הדלק לבוכנה, ושסתום שני מוציא את הגזים השרופים החוצה לאגזוז. בין לבין, נוצרת דחיסה של הדלק באמצעות החלק הפנימי של הבוכנה. מה שקורה זה שהבוכנה עולה למעלה, דוחסת את הדלק, עד שנוצרת ההצתה.
אז איפה נכנסת רצועת הטיימינג?
התפקיד של רצועת הטיימינג הוא לדאוג שהשסתומים והבוכנות לא יתנגשו זה בזה בתהליך, כי התנגשות ביניהם תגרום לנזק, לשסתומים או לראש המנוע. כך, רצועת הטיימינג מסתובבת סביב גלגלי שיניים, ומתזמנת את הפעולה שלהם: היא דואגת שברגע שהבוכנה עולה למעלה, גם השסתום עולה, וכשהבוכנה יורדת, כך גם השסתום. בצורה זו הם לא נפגשים לעולם.
רצועת טיימינג נוטה להישחק עם הזמן, ולכן צריך להחליף אותה לפני שהיא נקרעת. מה קורה כשרצועת טיימינג נקרעת? בשלב הראשון הרכב שלכם ייעצר ולא יתניע יותר. אבל לטווח הרחוק, נזק חמור יכול להיגרם לראש המנוע ובמצבים קיצוניים יותר גם למנוע עצמו, מה שיעלה לכם בלא מעט כסף והרבה כאב לב. לכן, רצוי שתחליפו את רצועת הטיימינג בזמן ואל תחכו לטרגדיה.
איך יודעים שהגיע הזמן להחליף את רצועת הטיימינג? הנה כמה סימינים חשובים:
הרכב נתקע - כן, זו האפשרות המבאסת והקיצונית ביותר לגלות שהגיע הזמן להחליף את רצועת הטיימינג. רצועה קרועה לא תאפשר לרכב שלכם לנסוע, כך שתצרכו להזמין גרר למוסך שם יאתרו את התקלה. עדיף כמובן להימנע מכך, כי נסיעה אפילו קצרה עם רצועה קרועה עלולה לגרום לנזק גדול יותר למנוע.
משך זמן - רצועת טיימינג נוטה להישחק במשך הזמן, ולכן אם עברו 5 שנים מאז החלפה הקודמת, זה סימן שהגיע הזמן להחליף אותה שוב.
שימוש ברכב - חשוב לשים לב להוראות היצרנים, לרוב צריך להחליף רצועת טיימינג כשהרכב הגיע לאזור ה-100,000 קילומטר.
אם יש לכם טיפול לרכב שמתקרב, מומלץ להחליף את רצועת הטיימינג כבר באותה הזדמנות.
החלפה של רצועת טיימינג תעלה לכם בין 1,100-2,900 ש"ח. במחירון המוסכים של מידרג תוכלו לראות ממוצע מחירים של החלפת רצועת טיימינג וחלקים אחרים ברכב, שמתבסס על המחירים ששילמו לקוחות קודמים.
סוג הרכב |
מחיר החלפת רצועת טיימינג (מחיר ממוצע ב ₪) |
אופל |
1,400 |
דייהטסו |
1,300 |
הונדה |
1,500 |
יונדאי |
1,800 |
מאזדה |
1,900 |
מיצובישי |
1,700 |
פיאט |
2,000 |
סקודה |
1,500 |
פולקסוואגן |
1,900 |
פורד |
1,500 |
פג'ו |
2,500 |
רנו |
2,600 |
רצועת הטיימינג עצמה היא לא דבר יקר, אולם עבודת ההחלפה של הרצועה מורכבת ואורכת זמן רב. רצועת הטיימינג ממוקמת בחזית המנוע, ומחוברת בחלקה העליון לגל הזיזים, שעליו מורכבים השסתומים, ובחלקה התחתון לגל הארכובה, שעליו מורכבות הבוכנות. המשמעות היא שעל מנת להחליף את הרצועה יש צורך בפירוק של חלקים רבים מהמנוע.
בשנים האחרונות, הרכבים החדשים מיוצרים עם שרשרת טיימינג, במקום רצועת טיימינג. שרשרת טיימינג היא שרשרת עשויה מתכת, שעושה בדיוק את אותה הפעולה של רצועת הטיימינג.
היתרונות של שרשרת טיימינג:
תחזוקה והחלפה לעתים רחוקות.
אורך החיים שלה ארוך יותר משל רצועת הטיימינג.
החסרונות של שרשרת טיימינג:
הפעולה שלה רועשת יותר מזו של הרצועה.
במידה והשרשרת נשברה - התיקון שלה יקר הרבה יותר.
אז כבר הגעתם להחלטה שאתם רוצים להחליף את רצועת הטיימינג לפני שהיא תיקרע בעצמה, ועכשיו הזמן ללכת למוסכניק אמין שלא יעבוד עליכם ויתן לכם הצעות מחיר מופקעות. בדיוק בשביל זה ריכזנו לכם באתר רשימת מוסכים מומלצים שהדירוג שלהם נקבע על פי לקוחות אחרים. אתם מוזמנים לקרוא חוות דעת על החלפת רצועת טיימינג מלקוחות קודמים, ולבחור את המוסך המומלץ בעצמכם.
רצועת טיימינג היא רצועת גומי שקיימת בחזית המנוע, ותפקידה לתזמן את העבודה של חלקי המנוע.
התפקיד של רצועת הטיימינג הוא לתזמן את העבודה של חלקי המנוע – הבוכנות והשסתומים, ולוודא שהם לא יתנגשו זה בזה במהלך עבודתם, כי אז עלול להיגרם נזק לשסתומים או לראש המנוע.
רצועת טיימינג נשחקת עם הזמן ולכן עלולה להיקרע. אם רצועת הטיימינג נקרעת, עלול להיגרם נזק לראש המנוע או למנוע כולו. לכן, מומלץ להחליף את רצועת הטיימינג אחת ל-4 שנים או כל 100,000 ק"מ.
רצועת טיימינג מומלץ להחליף לפי הוראות היצרן של הרכב, ולרוב אחת ל-100,000 ק"מ או כל 4 שנים.
עלות החלפת רצועת טיימינג נעה בין 1000-1600 ש"ח.
החלפת רצועת טיימינג בפורד פוקוס תעלה בין 1400-1700 ש"ח.
במחירון המוסכים של מידרג תוכלו לראות ממוצע מחירים של החלפת רצועת טיימינג בפורד פוקוס, המתבסס על דיווח של לקוחות קודמים.
החלפת רצועת טיימינג ברנו תעלה בין 1300-1500 ש"ח.
במחירון המוסכים של מידרג תוכלו לראות ממוצע מחירים של החלפת רצועת טיימינג ברנו, המתבסס על דיווח של לקוחות קודמים.
החלפת רצועת טיימינג ברנו מגאן תעלה בין 1200-1800 ש"ח.
במחירון המוסכים של מידרג תוכלו לראות ממוצע מחירים של החלפת רצועת טיימינג ברנו מגאן, המתבסס על דיווח של לקוחות קודמים.
החלפת רצועת טיימינג ביונדאי תעלה בין 1100-1600 ש"ח.
במחירון המוסכים של מידרג תוכלו לראות ממוצע מחירים של החלפת רצועת טיימינג ביונדאי, המתבסס על דיווח של לקוחות קודמים.
החלפת רצועת טיימינג ביונדאי אקסנט תעלה בין 800-1400 ש"ח.
החלפה של רצועת טיימינג צריכה להיעשות לפי הוראות היצרן של כל רכב, אבל לרוביש להחליף אותה כל 100,000 ק"מ או כל 4-5 שנים. במידה ויש לכם רכב יד שנייה, כדאי לנסות לברר מתי הוחלפה הרצועה בפעם האחרונה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.