התרמוסטט ברכב הוא חלק ממערכת הקירור ותפקידו לשמור על הטמפרטורה של המנוע. בתרמוסטט יש שסתום אחד לפחות, הוא נפתח כשחום המנוע עולה וככה נוזל הקירור מוזרם. אם השסתום נתקע במצב פתוח או סגור, צריך להחליף את התרמוסטט. חום מנוע לא יציב, צריכת הדלק עולה ומזגן שלא מחמם - הם חלק מהסימנים לכך שהתרמוסטט תקול. מחיר החלפת התרמוסטט משתנה לפי סוג הרכב ומתחיל ב-400 ₪. אז תתחממו, אנחנו מתחילים 😊
גוף התרמוסטט עשוי מנחושת ובתוכו שסתום אחד לפחות שנפתח ונסגר בהתאם לטמפרטורה שבסביבתו. בתוך התרמוסטט נמצא חומר (תערובת של מים ואלכוהול, או תערובת שעווה עם אבקת אלומיניום וגרפיט, תלוי ברכב) שמתפשט במהרה כשהוא מתחמם. בפועל, כשהוא נפתח, הוא מאפשר לנוזל הקירור לזרום למצנן, ומשם חזרה למנוע.
כשהטמפרטורה במנוע נמוכה, השסתום בתרמוסטט יישאר סגור ונוזל הקירור לא יזרום. כי במצב שהמנוע עדיין מנסה להתחמם, הזרמה של נוזל קירור רק תפגע ביעילות שלו.
תרמוסטט תקול יכול לגרום למנוע שלכם להגיע לטמפרטורות קיצוניות, הנה כמה סימנים שמעידים על בעיה בתרמוסטט ברכב:
מד חום לא יציב - כשהתרמוסטט תקול, מד חום המנוע "יקפץ" בין קר לחם.
מזגן - אם המזגן ברכב לא מוציא אוויר חם, יכול להיות שיש בעיה בתרמוסטט.
צריכת דלק גבוה - כשהתרמוסטט תקול צריכת הדלק תעלה משמעותית.
אתם חושדים שהבעיה בתרמוסטט? המוסכניק הוא זה שיוכל לזהות בדיוק את סיבת התקלה, הנה כמה מהאפשרויות:
שסתום נתקע במצב סגור - זו התקלה הנפוצה ביותר, כשהשסתום סגור הנוזל שאמור לקרר את המנוע לא יגיע אליו.
שסתום נתקע במצב פתוח - במצב כזה נוזל הקירור יטפטף ולאט לאט תתחיל להיווצר אבנית במערכת.
בלאי טבעי - כמו כל חלק ברכב, גם לתרמוסטט יש בלאי טבעי.
תרמוסטט בלוי יחייב החלפה לחדש, כן, רוב המוסכים לא יתקנו את התרמוסטט ברכב, וזה לטובתכם. בסוף, התרמוסטט קריטי לפעולה התקינה של המנוע, ובדרך כלל השיפוץ לא מחזיק לאורך זמן. אורך החיים של תרמוסטט חדש הוא בדרך כלל בין שנתיים לשלוש שנים.
זמן העבודה של החלפת תרמוסטט ברכב קצר יחסית, מה שיוזיל לכם את עלות ההחלפה במוסך. ברוב הרכבים, זמן החלפת התרמוסטט נע בממוצע בין שעה לשלוש שעות.
שעת עבודה במוסך עולה בממוצע כ-300 ₪, לא כולל מע"מ.
רגע לפני שאנחנו מדברים על מחירים של החלפת תרמוסטט, אם אתם רוצים לקבל עוד בוסט של ידע, תדעו שיש ארבעה סוגי תרמוסטטים נפוצים לרכב. לכל רכב יש את התרמוסטט שמותאם לו ואתם לא יכולים לבחור ביניהם, אז אם זה פחות מדבר אליכם, מוזמנים לקפוץ ישר למחירים ממש מתחת. מה שמבדיל ביניהם הוא עיקרון פתיחת השסתום וכמות השסתומים:
תרמוסטט עם שסתום בודד - זה התרמוסטט הפשוט ביותר והוא נפוץ ברכבים רבים.
תרמוסטט דו שלבי - הוא תרמוסטט שנמצא במערכות שנוזל הקירור בהן עובד בלחץ גבוה, בשונה משאר התרמוסטטים. בפועל, בתרמוסטט דו שלבי השסתומים נפתחים בהדרגה, קודם שסתום ראשון, הנוזל מתקדם לשסתום השני ורק אז הוא נפתח. זה עובד ממש כמו תרמוסטט עם שסתום בודד רק בגלל הלחץ הגבוה של הנוזל הוסיפו שסתום נוסף.
תרמוסטט עם שני שסתומים - זהו תרמוסטט שנמצא בדרך כלל ברכבים משפחתיים ובהם שני השסתומים נפתחים בו-זמנית.
תרמוסטט אלקטרוני - התרמוסטט האלקטרוני מתווסף לתרמוסטט רגיל (אחד מהשלושה האחרים), רק שהוא מתחבר גם ליחידת הבקרה והוא נשלט ע"י מחשב הרכב.
מחיר תרמוסטט ברכב משתנה בין דגמי הרכבים השונים וסוג התרמוסטט. החלטנו לעשות לכם קצת סדר במחירי התרמוסטטים השונים לפי דגמי הרכבים:
מחיר תרמוסטט ברכבי סיטרואן נע בממוצע בין 150-250 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי סוזוקי נע בממוצע בין 200-350 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי טויוטה נע בממוצע בין 200-350 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי קיה ויונדאי נע בממוצע בין 200-350 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי פג'ו נע בממוצע בין 250-350 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי מאזדה נע בממוצע בין 250-400 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי ב.מ.וו נע בממוצע בין 350-550 ₪.
מחיר תרמוסטט ברכבי שברולט נע בממוצע בין 400-550 ₪.
מחיר תרמוסטט נע בין 150-550 ₪, לא כולל מע"מ.
כמו שאמרנו, מחיר החלפת תרמוסטט ברכב מורכב מהתרמוסטט עצמו וזמן העבודה. הנה כמה דוגמאות שיעשו סדר במחיר החלפת תרמוסטט ברכב.
סוג הרכב - טויוטה.
מחיר התרמוסטט - 250 ₪.
זמן עבודה במוסך - שעתיים: 600 ₪.
סה"כ מחיר החלפת תרמוסטט ברכב 850 ₪.
סוג הרכב - מאזדה.
מחיר התרמוסטט - 350 ₪.
זמן עבודה במוסך - שעתיים: 600 ₪.
סה"כ מחיר החלפת תרמוסטט ברכב 950 ₪.
סוג הרכב - שברולט.
מחיר התרמוסטט - 500 ₪.
זמן עבודה במוסך - שלוש שעות: 900 ₪.
סה"כ מחיר החלפת תרמוסטט ברכב 1,400 ₪.
באופן כללי, מחיר החלפת תרמוסטט ברכב נע בין 400-1,600 ₪, לא כולל מע"מ.
תרמוסטט ברכב זקוק להחלפה אחת לכמה זמן, אבל מוסך איכותי ואמין לא. זקוקים למוסך מקצועי, שאפשר לסמוך עליו וגם מבצע החלפת תרמוסטט ברכב? בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים. אחרי ההחלפה ניצור איתכם קשר לקבל חוות דעת עדכנית ונעלה אותה לאתר ככה שהציונים תמיד יהיו מעודכנים.
התרמוסטט ברכב הוא חלק ממערכת הקירור ותפקידו לקרר את המנוע.
בדרך כלל תרמוסטט ברכב יעבוד בצורה תקינה בין שנתיים לשלוש שנים.
קיימים ארבע סוגים של תרמוסטטים לרכב - תרמוסטט עם שסתום בודד, תרמוסטט דו שלבי, תרמוסטט עם שני שסתומים ותרמוסטט אלקטרוני.
לתרמוסטט ברכב יש שלוש תקלות נפוצות – שסתום תקוע במצב פתוח, שסתום תקוע במצב סגור ובלאי טבעי.
כן, המוסכים לא משפצים תרמוסטט בגלל החשיבות שלו ולכן כשיש בעיה בתרמוסטט חייבים להחליף אותו.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.