כבר כמעט עברתם את הטסט השנתי ואז פתאום פוסלים אתכם על ממיר קטליטי תקול. אבל מה זה בעצם ממיר קטליטי וכמה עולה לתקן אותו? קחו בחשבון שרוב הסיכויים שאתם הולכים להיפרד מכ-1,500 ₪ לפחות, אבל זו הוצאה חשובה מאוד. כל המידע ממש כאן
מנוע הרכב שורף דלק ויוצר גזים רעילים, זו עובדה. הגזים האלו צריכים לצאת החוצה איכשהו, לאוויר הפתוח - דרך האגזוז. כדי שלא נשחרר גזים רעילים לאוויר הפתוח, יש צורך בממיר קטליטי. זהו למעשה צינור בערה כימי שתפקידו להמיר את הגזים הרעילים לאוויר נקי, יחסית, לנשימה, ולהוציא אותם דרך האגזוז. זה נשמע מלחיץ, אנחנו יודעים, אבל למעשה זה דווקא אחד החלקים היותר ידידותיים לסביבה שתמצאו ברכב שלכם.
מלבד החשיבות הסביבתית של הממיר הקטליטי, יש לו גם משמעות חסכונית - אם הממיר הקטליטי ברכב תקול, זה יתבטא בצריכת דלק גבוהה במיוחד. למה? זה כמו חצוצרה - אם הפיה סתומה, והאוויר לא זורם בצורה חלקה, החצוצרן ינשוף חזק עד שהפנים שלו יהפכו לאדומות. כך גם עם הדלק - הדלק שנשרף מספק תזוזה של המערכות המכאניות ברכב, ואם משהו בכל המערכת הזאת תקול, הרכב יתאמץ ויצרוך יותר דלק, ובמקביל לא יצליח לייצר את אותה 'תנופה'.
החל משנת 93' כל רכבי הבנזין והדיזל מחויבים בהתקנת ממיר קטליטי או מסנן חלקיקים - בהתאמה, לצורך בטיחות, ולכן תוכלו לעבור את הטסט השנתי רק אם הממיר הקטליטי או מסנן החלקיקים שלכם תקינים.
את הממיר הקטליטי תוכלו למצוא בתחתית הרכב, חבוי מתחת לפלסטיקה. זהו צינור מתכת רחב שמתחיל במנוע ומסתיים באגזוז. ברכבים מסוימים יש שני ממירים קטליטיים, מסיבות הנדסאיות של יצרנים שונים, ושניהם חשובים עבור הטסט ועבור בטיחות הרכב.
רוב האנשים מגלים שיש להם בעיה בממיר הקטליטי כשכבר מאוחר מדי, כלומר בטסט השנתי. בבדיקת פליטת הגזים שבסוף הטסט יבדקו את איכות המרת הגזים מהממיר הקטליטי וזה יכריע אם תעברו את הטסט או לא. בואו נודה על האמת, אם הגעתם למוסך עם בעיה בממיר הקטליטי - רוב הסיכויים שזה קרה כי נכשלתם בטסט.
רוצים לזהות את הבעיה עוד לפני הטסט השנתי? זה מאוד פשוט: אם הרכב לא מצליח להגיע למהירויות גבוהות ואתם לא מצליחים להאיץ גם במישור - צריכה להידלק לכם נורה אדומה. כלומר, ממש צריכה להידלק נורה שכתוב עליה CHECK ENGINE ("בדוק מנוע"). זה הזמן לחשוד בזה שהממיר הקטליטי ברכב תקול.
שימו שאלו רק ניחושים מושכלים לכך שיש בעיה עם הממיר הקטליטי. אבל למעשה יכולות להיות עוד כמה בעיות שגורמות לרכב שלכם להשתגע; למשל חיישני חמצן שהפסיקו לעבוד - עליהם נדבר בהמשך.
לכן כשתגיעו למוסכניק, הדבר הראשון שהוא יעשה זה לוודא שאכן מדובר בממיר הקטליטי לפני שהוא מפרק אותו. הוא יבדוק את מחשב הרכב עם מכשיר מיוחד לאיתור תקלות. אם במכשיר שלו קופץ קוד תקלה: P0420, לצערנו יש בעיה רצינית בממיר ויש צורך להחליף אותו או במקרה הטוב רק לנקות אותו.
הרבה מוסכים, אם תשאלו אותם, יגידו לכם שאת הממיר הקטליטי אי אפשר לתקן ושצריך להחליף אותו. זה נכון ולא נכון:
מצד אחד הממיר הקטליטי הוא רכיב מאוד רגיש ברכב ולכן אם קרה משהו והוא התקלקל, כנראה שיהיה עדיף כבר להחליף אותו בממיר אחר במקום לנסות לפתור את הבעיה ואולי להזיק יותר.
מצד שני, לפעמים תיקון נקודתי של הכוורת הפנימית או החישוק החיצוני של הממיר יכול לפתור את הבעיה לפחות לטווח הקצר כדי לעבור את הטסט. במקרים מסוימים זה גם עשוי לפתור את הבעיה לחלוטין, אבל קחו בחשבון שזה הימור ולכן ברוב המקרים לא תקבלו אחריות על תיקון ממיר קטליטי.
אם הממיר הקטליטי שלכם סתום או שבור, תוכלו להחליף אותו באחד חדש ומקורי, בממיר חליפי או בממיר מחודש. אחד השיקולים המרכזיים לבחירה מביניהם, הוא המחיר אותו תרצו להשקיע ברכב.
ממיר מקורי כשמו כן הוא, ממיר קטליטי חדש מהיצרן ולכן הוא גם האופציה היקרה ביותר.
מחיר ממיר קטליטי חדש נע בטווח של 4,000-7,000 ₪ בממוצע, לפי סוג הרכב.
זהו ממיר קטליטי לכל דבר ועניין, פשוט לא של היצרן המקורי אלא תוצרת סין או אירופה. ברוב המקרים הממיר החליפי הוא הפתרון הטוב ביותר כיוון שתשלמו משמעותית פחות, ותקבלו את אותה התוצאה.
מחיר ממיר קטליטי חליפי נע בטווח של 1,500-2,000 ₪ בממוצע, לפי סוג הרכב.
לא בכל מוסך יש את הכלים המתאימים לתיקון והחלפה של חלקים מהממיר קטליטי ולכן המוסכים מציעים לשפץ את הכוורת הפנימית של הממיר (ה"חרסינה") עם חלקים מחודשים שקיימים אצלם. זוהי האופציה הזולה ביותר והיא יכולה להיות פלסטר במקרים מסוימים שבהם התקלה היא לא משמעותית.
מחיר שיפוץ ממיר קטליטי מתומחר לפי שעות עבודה ולפי החלקים הנצרכים, ולכן קשה לאמוד את הטווח שלו.
אם התמזל מזלכם, כל הבעיה היא שהממיר הקטליטי סתום. לפעמים זה קורה בגלל שמפספסים כמה טיפולים ולא מחליפים פלאגים בזמן, ולפעמים זה פשוט בגלל שריפה לא טובה של הדלק במנוע. הכוורת הפנימית נסתמת והממיר משדר אותות מצוקה.
ברוב המקרים אי אפשר לנקות ממיר קטליטי מבלי לפגוע בו ולכן ברכבים עם מנוע בנזין תזדקקו להחלפה או שיפוץ של הממיר הקטליטי. במנועי דיזל מותקן מסנן חלקיקים (DPF) ואותו ניתן לנקות, ובתקווה לפתור את הבעיה.
המוסכניק ינקה את מסנן החלקיקים בעזרת מיכל מיוחד עם חומר ייעודי לניקוי מסנן חלקיקים.
כמו שכבר הבנתם, ממיר קטליטי הוא חלק חשוב במיוחד ברכב והוא גם יקר מאוד. אז איך תוכלו למנוע תקלות עתידיות בממיר הקטליטי שלכם?
טיפולים שוטפים לרכב - אם הרכב שלכם עובר טיפולים בצורה סדירה במוסך אמין ואיכותי, ומוחלפים בו פלאגים בזמן הנכון - אין סיבה שהדלק יישרף בצורה לא טובה ויפגע בממיר הקטליטי.
ניקיון של חיישני החמצן - אלו חיישנים הנמצאים משני צידי הממיר הקטליטי, ואמורים למדוד את רמת הפיחום באוויר הנכנס והיוצא מהממיר. ברגע שהחיישן יזהה בעיה, הוא ישדר אותה למחשב הרכב ואז תופיע נורה אדומה. לפעמים הבעיה היא רק שהחיישנים האלו מלוכלכים וזקוקים לניקוי, ואין באמת בעיה בממיר הקטליטי עצמו, לכן כדאי שהמוסכניק יבדוק קודם את החיישנים ויוודא שהם תקינים ועובדים.
שימוש בתוספי דלק - בנוסף להחלפת הפלאגים וניקוי חיישני החמצן ברכב, תוכלו להשתמש בתוספי דלק שעוזרים לדלק להישרף בצורה בריאה ונכונה יותר. אתם יכולים לקרוא לזה תוספי חלבון לרכב שלכם.
רוב המוסכים ממליצים על תוסף דלק K44 או גולד לייבל.
הממיר הקטליטי הוא חלק מאוד חשוב ויקר ברכב, והוא מקושר למחשב ניהול המנוע של הרכב. לכן יכולות לקרות בו המון תקלות - אם זה שבר רציני, ממיר סתום או בכלל חיישן חמצן קרוע שלא מחזיר מידע נכון למחשב. לכן יש צורך במוסכניק שיודע לשלב דיאגנוסטיקה נכונה וידע מקדים על בעיות כאלו. אנחנו ממליצים להיעזר במוסכים מומלצים עם אלפי חוות דעת קודמות, שיוכלו לטפל בבעיה שלכם ביעילות ובצורה הטובה ביותר, ואתם תוכלו לחזור לנשום לרווחה – ורק אוויר נקי
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.