כשהדופק גבוה במנוחה, הרופא מיד ירצה לטפל בלחץ דם, ממש כמו מוסכניק וטורים גבוהים ברכב. בעיות באטם מכסה שסתומים, בפלאגים, במצערת, במזרקים ובשמן גיר הם הגורמים העיקריים לטורים גבוהים ברכב. גם אם אתם טיפוסים קצת דחיינים (לא שופטים) כדאי לטפל בטורים גבוהים ברכב מיד כשהבעיה צצה, כי הבעיות יכולות לעלות ביוקר בהמשך. אז מה קורה לרכב כשהטורים גבוהים ומה מחיר הטיפול? כל המידע מסודר פה בטור 😊
הטורים ברכב או בשמם המקצועי סל"ד (סיבובים לדקה) מציינים את המהירות שבה המנוע עובד. בפועל, הספירה של הסיבובים מודדת כמה פעמים גל הארכובה מסתובב והבוכנות במנוע עולות ויורדות. את הטורים ברכב אפשר לראות במד הסל"ד שנמצא בלוח השעונים - הוא לרוב יציג מספרים מ-1 עד 9 וכל ספרה כזו מוכפלת ב-1,000 כדי להציג את מהירות סיבובי המנוע. לכל רכב יש את גובה הטורים הסטנדרטי שלו בעמידה ובזמן נסיעה אבל כשהטורים גבוהים יותר מהסטנדרט, ככל הנראה יש בעיה ברכב.
חשוב לדעת: טיפול מוקדם ברכב שבו הטורים גבוהים יכול לחסוך לכם אלפי שקלים במקרה ותחליטו לחכות עם הטיפול.
טורים עולים ויורדים ברכב זה דבר טבעי, ממש כמו שהדופק שלנו עולה ויורד. נהוג לחשוב שכשהטורים גבוהים ככה הרכב יסע מהר יותר, וזה בדרך כלל נכון. אבל יש מקרים שבהם הטורים גבוהים, ועדיין הרכב לא נוסע כמו שצריך. איך אומרים? פה חשדתי.
הנה הסיבות העיקריות לטורים גבוהים ברכב:
קרע באטם מכסה שסתומים - תפקידו של אטם מכסה שסתומים הוא לאטום את החיבורים בראש המנוע, וככה מונע כניסה של אבק למנוע ודליפת שמן מהמנוע החוצה. כשהאטם נקרע או נסדק, אין ואקום במנוע ולכן הוא הוא יתאמץ כדי לעבוד. במקרה כזה, הטורים יהיו גבוהים אבל הרכב לא יתפקד בהתאם למאמץ. תוכלו לזהות שהאטם הוא הגורם הבעייתי, אם תשמעו קול שריקה מכיוון המנוע והרכב יאבד כוח.
פלאגים תקולים - הפלאגים ברכב הם חלק ממערכת ההתנעה ותפקידם להצית את חומר הבעירה שמפעיל את המנוע. פלאגים תקולים גורמים לשריפת דלק לא אחידה ולקפיצות בסיבובי המנוע. במקרה כזה הרכב יסע לאט, ירעד והטורים יהיו גבוהים. אז אם אתם נוסעים לאט, רועדים והטורים גבוהים, אתם יודעים מי החשוד העיקרי.
מצערת מלוכלכת - כמות האוויר שמוזרמת למנוע, לפי הלחיצה על דוושת הגז - נשלטת על ידי המצערת ברכב. כשהמצערת מלוכלכת, האוויר לא זורם בצורה טובה למנוע וכשזה קורה הרכב ירעד ויקפוץ במקום. כן, גם הטורים יהיו גבוהים והרכב לא יסע כמו שאתם מצפים.
מזרקים תקולים - הדלק מוזרק מהמיכל לתא הבעירה במנוע בעזרת המזרקים. במקרה שהמזרקים תקולים, כמות הדלק שתוזרם לא תהיה תקינה ואפילו לא תוזרק בכלל. כשזה קורה, הטורים יהיו גבוהים, המנוע יתאמץ מאוד והרכב לא יסחוב בנסיעה. תוכלו לזהות שזו הבעיה אם הטורים יהיו גבוהים ואז הרכב ייכבה או לא יניע.
שמן גיר שרוף - שמן גיר תקין מונע חיכוך של גלגלי השיניים ועוזר לנקות את המערכת. אבל כשהשמן מאבד את הצמיגות שלו או נוזל מהגיר, העברת ההילוכים לא תהיה חלקה. במקרה כזה הטורים יהיו גבוהים, ההילוך לא יהיה תואם למהירות הנסיעה והרכב ירעד.
כשנוסעים ברכב עם טורים גבוהים, יכולים להיווצר נזקים גדולים יותר - שיפגעו במערכות נוספות ברכב. לכן, הגישה של "נתעלם וזה יעלם" פחות תעזור כאן.
הנה כמה נזקים אפשריים שיכולים לקרות בנסיעה עם טורים גבוהים:
בלאי בחלקי המנוע - טורים גבוהים גורמים לשאר חלקי המנוע לפעול מהר וקשה יותר, או בקיצור למאמץ יותר, ולכן לאורך זמן גם הם ישחקו.
חום גבוה - טורים גבוהים ברכב גורמים להתחממות גבוהה במנוע, במקרה שהחום לא יתפזר, הוא יזיק ויפגע בחלקים תחת מכסה המנוע.
שמן שרוף - וממש כמו בשרשרת של טעויות, טמפרטורות גבוהות יכולות לשרוף את שמן המנוע ולהפחית את היעילות שלו. במקרה כזה, חלקי המנוע השונים לא יהיו משומנים והחיכוך ביניהם יעלה עד שהם יפגעו וישחקו.
מנוע פגום - התוצאות של טורים גבוהים, יכולות בסופו של דבר לגרום להצטברות של פחמן ולכלוכים בתוך המנוע, וכשזה קורה היעילות שלו יורדת ואפילו תוחלת החיים שלו יורדת.
חשוב לדעת: נסיעה לאורך זמן בטורים גבוהים, יוצרת לחץ עצום על החלקים השונים ברכב - עד שהם יקרסו ויתקלקלו.
כמו שיש הרבה סיבות לטורים גבוהים ברכב, ככה יש גם אפשרויות מחירים שונות לכל טיפול. באופן כללי, מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב נע בין 250-1,700 ₪. בשביל להקל עליכם, ריכזנו את מחירי הטיפול השונים:
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב מסוג החלפת פלאגים נע בין 100-200 ₪, לפלאג.
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב מסוג ניקוי מצערת נע בין 300-500 ₪.
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב מסוג החלפת אטם מכסה שסתומים נע בין 350-850 ₪.
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב מסוג החלפת מזרקים נע בין 250-1,400 ₪.
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב מסוג החלפת שמן גיר נע בין 500-1,700 ₪.
זמן הטיפול: זמן הטיפול הממוצע בטורים גבוהים ברכב נע בין שעתיים לשש שעות, אבל זה גם יכול להיות ארוך יותר, תלוי במצב הרכב.
טורים גבוהים ברכב יכולים ממש להפחיד ולהזיק לרכב, ממש כמו מוסך לא אמין. זקוקים למוסך אמין שגם מטפל בטורים גבוהים ברכב? בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים. אחרי הטיפול ניצור איתכם קשר לקבל חוות דעת עדכנית ונעלה אותה לאתר ככה שהציונים תמיד יהיו מעודכנים.
טורים גבוהים ברכב נוצרים בגלל בעיות בפלאגים, במזרקים, בשמן גיר, באטם מכסה שסתומים ובמצערת.
בדרך כלל טיפול של טורים גבוהים ברכב אורך בין שעתיים לשש שעות.
מחיר טיפול בטורים גבוהים ברכב נע בין 250-1,700 ₪.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.