נכשלתם בטסט בגלל הציריה לרכב ואין לכם מושג מה בדיוק הבעיה? הגעתם למוסך כי שמעתם תקתוקים מוזרים בזמן הנסיעה ואמרו לכם שצריך להחליף את הפעמון בציריה? קודם כל, יצאתם בזול. תיקון ציריה לרכב הוא מהטיפולים הנפוצים אבל גם הזולים ביותר במוסך. אז מה זו ציריה לרכב בכלל, למה היא מכשילה אותנו בטסט כל הזמן וכמה יעלה התיקון? ממש כאן תמצאו את המדריך לציריה לרכב עם כל התשובות
הציריה היא חלק ממערכת ההנעה של הרכב ומטרתה להעביר את התנועה הסיבובית מהמנוע ותיבת ההילוכים אל הגלגל עצמו. במילים אחרות, מדובר במוט שמקשר בין המנוע לבין הגלגל ומסובב אותו בהתאם למהירות הנסיעה ותנועות ההגה. פשוט, נכון?
ברכב ישנן שתי ציריות הממוקמות בדרך כלל בקדמת הרכב, ומחוברות לגלגלים הקדמיים. וכמו שאמרנו, היא מורכבת ממוט מתכת המחובר לגלגלים, ובכל אחד מהקצוות ממוקמת גומייה גמישה שמאפשרת את התנועה הסיבובית של הגלגל. בתוך הגומייה ישנו גריז (או חומר שומני אחר, אבל לרוב גריז) שמטרתו למנוע חיכוך ושחיקה של הציריה ולאפשר תנועה חלקה. חלק נוסף בציריה הוא הפעמון, שממוקם בצד הקרוב לגלגל ומגן על המפרק שמזיז את הגלגל עצמו.
ולמה לדבר כל כך הרבה אם אפשר פשוט לראות:
ועכשיו כשאנחנו מבינים קצת יותר מה זו הציריה בכלל, אפשר להתחיל לדבר על הצרות שהיא עושה לנו (ראיתם מה עשינו פה?). לרוב, קיימות שלוש תקלות עיקריות, שנובעות כמעט תמיד מבלאי של חלקי הציריה:
קודם כל, אם נכשלתם בטסט בגלל הגומייה של הציריה - אתם ממש לא לבד, ונסביר למה. הגומייה היא חלק עדין יחסית בציריה, ועלולה להיקרע מפגיעה במדרכה, אבן שעפה מתחת לגלגלים או פשוט משחיקה של הגומי לאחר כמה שנים על הכביש. הבעיה היא שקריעת הגומייה בציריה לא תשפיע ישירות על תפקודו הרגיל של הרכב ולכן כנראה שלא תרגישו בתקלה. מה שקורה בפועל זה שהגריז שבתוך הגומייה נוזל החוצה ואז החיכוך והשחיקה של הציריה גדלים, מה שעלול להביא לתקלות חמורות יותר בפעמון ובציריה עצמה (איזה תקלות בדיוק? ממש על זה תוכלו לקרוא בפסקאות הבאות).
אבל מה לעשות, במכוני הטסט כן בודקים את תקינות הגומייה בציריה, ולכן אם היא נקרעה כנראה שתכשלו בטסט.
המלצה קטנה שלנו – כדי שלא יתפסו אתכם לא מוכנים בטסט עצמו, שווה לקפוץ למוסך לפני הטסט, ושם המוסכניק יוכל לוודא שהגומייה והציריה תקינות. אפשרות נוספת היא להעיף מתחת לרכב בעצמכם. במידה והגומייה קרועה תוכלו לראות זאת בקלות, זה יראה משהו כזה:
במידה וגיליתם, בעצמכם או במוסך, שהגומייה נקרעה, התיקון יהיה פשוט יחסית, ויעלה בין 150-250 ₪ בממוצע וידרוש החלפה של הגומייה ומילוי מחדש של הגריז.
תקלה נוספת שיכולה לקרות בציריה היא התרופפות או שבר של הפעמון. כאן כנראה ותרגישו את הבעיה מהר מאוד, שכן במקרה כזה הרכב ישמיע תקתוקים בסיבובים בעת לחיצה על הגז. אם זה המצב, ככל הנראה תאלצו להחליף את הפעמון בעלות של 300-400 ₪. במידה והתקלה לא תטופל, זה יכול להוביל לשבר חמור של הפעמון ואז תשמעו את התקתוקים גם בנסיעה ישרה – וזה כבר עלול לגרום לתקלה מורכבת יותר והחלפה של הציריה כולה במחיר גבוה יותר.
קרה לכם שנסעתם ברכב והרגשתם רעידות בזמן הלחיצה על הגז? יכול מאוד להיות שזה נובע מבלאי של הצירייה כולה, שפוגע בתנועת הגלגלים ולכן מרעיד את הרכב. במקרה כזה נצטרך להחליף את הציריה עצמה בעלות של 500-600 ₪ בממוצע.
להגיע למוסך זה אף פעם לא כיף, ובטח אם אתם דואגים שיעבדו עליכם או ידרשו מחיר גבוה במיוחד. כדי שלא תדאגו יותר, ריכזו בשבילכם רשימה של מוסכים אמינים ומומלצים, עם חוות דעת שהתקבלו מלקוחות קודמים - כדי שתוכלו לבחור את המוסך שמתאים לכם.
ושתהיה נסיעה טובה ובטוחה!
ציריה זה החלק ברכב שמחבר בין המנוע וההגה לגלגלים עצמם, ומניע אותם במהירות ובכיוון המתאים.
הפעמון הוא חלק ממרכיבי הציריה, והוא מעין מגן מתכת שמגן על החלק הגמיש בציריה, שמניע את הגלגל.
במידה ויש תקלה בציריה ויש להחליף אותה, המחיר יהיה 500-600 ש"ח (לציריה יחידה).
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.