אריק איינשטיין נוסע לאט כי לא יתחילו בלעדיו. לך אף אחד לא יחכה, אז למה לנסוע על 30 קמ"ש? אם הרכב לא סוחב למהירויות גבוהות כנראה שיש לך בעיה בחיישן החמצן ברכב. מה זה חיישן חמצן, מה בדיוק התקלות שקורות בו, על מה הוא משפיע וכמה הכל עולה? סידרנו לך את כל המידע כאן. כל מה שנותר לך זה להתרווח ולתת למחשבות לרוץ לכל הכיוונים
בואו נלך שלב אחר שלב: לכל רכב יש רמת זיהום אוויר שונה, הנקבעת על פי כמות האוויר הרעיל היוצא מהמנוע, דרך הממיר הקטליטי –שתפקידו לפרק את הגזים הרעילים, להפוך אותם לטובים יותר לסביבה, ולהעביר אותם לאגזוז וממנו החוצה. אבל מישהו צריך לפקח על כל העניינים ולוודא שבמנוע יש תערובת תקינה של חמצן ודלק שעוברת לממיר הקטליטי – וממש כאן נכנס לתמונה חיישן החמצן.
את חיישן החמצן תמצאו בתחתית הרכב, בקצה הממיר הקטליטי שקרוב למנוע. במודלים החדשים של הרכבים – כלומר, החל משנת 2001, תמצאו חיישן חמצן נוסף בנקודת החיבור של הממיר הקטליטי והאגזוז, כלומר – אחרי הממיר הקטליטי. תפקידו של החיישן הנוסף הוא לבדוק את הממיר הקטליטי ולוודא שאין בו תקלות שיכולות להוציא את תערובת החמצן והדלק בצורה לא בריאה אל האגזוז והחוצה.
לחיישן החמצן כמה שמות, ולכן תוכלו לשמוע את בעלי המוסכים קוראים לו גם חיישן למדה או חיישן למבדה. לא ניכנס למשמעות של השם הזה, כי זה כולל משוואה מתמטית מאוד מסובכת בה הלמדה מסמנת את היחס בין האוויר לדלק במנוע. תפקיד החיישן הוא למדוד את היחס הזה, לנטר את מצב התערובת היוצאת מהמנוע ולהעביר את המידע למחשב ניהול המנוע.
חיישן החמצן הוא רכיב אלקטרוני, שמחובר למערכת החשמל של הרכב. אם יש בחיישן חמצן תקלה; קרע, לכלוך, סתימה או כל דבר אחר – הוא עלול להשפיע על מערכות רבות ובמקרים מסוימים גם להשבית את הרכב לחלוטין. לכן כדאי לפקוח עליו עין ולזהות את הבעיה בזמן.
אולי אחת התקלות הנפוצות ביותר בחיישני חמצן היא שריפה של גוף החימום שלהם. חיישן החמצן עובד כל היום בחום ולחות וגם כשהאגזוז מתקרר – יש בתוכו גוף חימום שמשאיר אותו בטמפרטורה יציבה. אם גוף החימום נשרף עדיף כבר להחליף את חיישן החמצן באחד חדש עם ויסות תרמי טוב ותקין.
החיישן נמצא בתוך הממיר הקטליטי במקום בו נמצאים גזים ואוויר באופן יומיומי ותמידי, אז לא פלא שאחת לכמה זמן הוא גם עלול להיסתם. חיישן חמצן סתום עלול להתריע על בעיה ולפעמים כל מה שצריך לעשות זה לנקות אותו ולהחזיר אותו למקום.
תקלה נוספת ופחות שכיחה שיכולה לקרות לחיישן החמצן זה שהכבל שלו עלול להיקרע, מכל מיני סיבות, ולכן הוא לא ישדר אותות סדירים למחשב ניהול המנוע של הרכב. במקרה כזה כל שנותר לכם הוא להחליף את חיישן החמצן הקרוע באחד חדש.
הרכב לא סוחב גם במישור - הדבר הראשון שצריך לגרום לכם לחשוד במשהו לא תקין שקורה במנוע הוא שהרכב שלכם מתאמץ לנסוע גם במישור. הבעיה הזאת יכולה להצביע על בעיה בממיר הקטליטי או בחיישן החמצן. אם הממיר תקול, הוא לא מוציא את תערובת החמצן והדלק החוצה בצורה סדירה, ואז הרכב "יתנשף" ויוציא אוויר מהאגזוז בפעימות לא סדירות.
מצד שני, יכול להיות שהממיר הקטליטי דווקא בסדר גמור, אבל חיישן החמצן תקול. במקרה כזה, החיישן לא יחזיר קריאה אמינה למחשב ניהול מנוע וישדר למערכות החשמליות שיש בעיה, מה שיגרום לרכב להתחיל "לזייף" בנסיעה שלו ולקרטע.
נורת אזהרה דולקת - המקום הראשון שתראו בו חיווי לבעיה יהיה בנורות האזהרה של הרכב, כשבלוח המחוונים תידלק נורת "בדוק מנוע". שימו לב שהנורה הזו היא נורה כללית שתידלק כל פעם שיש בעיה כלשהי שקשורה למנוע (ועל כן היא מבקשת מאיתנו לבדוק את המנוע), לכן לא כל חיווי של הנורה מצביע על בעיה ספציפית בחיישן החמצן וכדאי להסתמך על עוד חיוויים כדי לוודא שאכן הבעיה היא שם.
אם הגעתם למוסך בגלל נורת אזהרה שנדלקה, יכולות להיות הרבה בעיות שגורמות לזה. לכן הבדיקה המדויקת ביותר שיכולה להיות כדי לזהות מאיפה מגיעה התקלה – היא חיבור מכשיר איתור תקלות למחשב ניהול המנוע.
המוסכניק מחבר את המכשיר למחשב, ומזהה את הבעיה לפי קוד התקלה שיופיע לו על המסך. ישנם קודי תקלות שונים ורבים לבעיות שנוצרות מחיישן החמצן, וכל קוד מסמל בעיה אחרת, כך שהמוסכניק יידע לזהות דרך המחשב בדיוק מה התקלה.
מחיר החלפת חיישן חמצן קדמי נע בטווח של 600-1,100 ₪ בממוצע.
מחיר החלפת חיישן חמצן אחורי נע בטווח של 900-1,400 ₪ בממוצע.
כמובן שהמחיר תלוי בסוג הרכב, במודל שלו ובסוג החיישן (קדמי או אחורי). אם אתם חושדים שהבעיה עלולה להיות בחיישן החמצן – לפי זיהוי התקלות שאמרנו למעלה – תוכלו לשאול את המוסכניק בטלפון כמה תעלה התקנת חיישן חמצן ברכב מהסוג שלכם והמודל שלכם, ולקבל ממנו הערכה גסה של המחיר כבר בשלב הזה.
בדיוק כמו בגוף שלנו, גם ברכב חלקים קטנים דורשים התייחסות רצינית בדיוק כמו כל שאר החלקים הגדולים. לכן אתם צריכים מוסכניק מומלץ שיודע לעשות דיאגנוסטיקה נכונה לרכב ולזהות את התקלה בדיוק רב ובזמן. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים עם חוות דעת מאלפי לקוחות עבר, שידעו לזהות את הבעיה בקלות ובפשטות. בהצלחה
מחיר החלפת חיישן חמצן משתנה לפי סוג הרכב, המודל שלו וסוג החיישן (קדמי או אחורי)
בממוצע, מחיר החלפת חיישן חמצן אחורי נע בטווח של 900-1,400 ₪, ומחיר החלפת חיישן חמצן קדמי נע בטווח של 600-1,100 ₪.
חיישן חמצן מחליפים רק אם הוא תקול, סתום או שרוף.
כמובן שתוכלו לעשות זאת בעצמכם, אם יש לכם את החוש הטכני לזה, אבל אנחנו ממליצים להחליף חיישן חמצן רק במוסך מסודר, בצורה בטיחותית ולקבל את האחריות על העבודה.
חיישן חמצן מחליפים במידה והוא תקול, שרוף או סתום.
אין צורך להחליף אותו סתם כך בטיפולים השוטפים, אבל אולי זה יהיה רעיון טוב להציץ בו אחת לכמה זמן, בטיפול הגדול במוסך, כדי לוודא שהוא תקין ומחובר כהלכה.
אם חיישן הלמדה - או בשמו האחר: חיישן החמצן - שלכם סתום, תוכלו לבצע ניקוי חיישן אצל המוסכניק.
עם זאת, הרבה פעמים קשה מאוד לנקות בצורה יסודית חיישן למדה שנסתם ויהיה צורך להחליף אותו. לכן, אנחנו ממליצים להגיע למוסך אמין שאתם סומכים עליו, שיוכל להבין בצורה הטובה ביותר מה עדיף במצבכם - החלפה או ניקוי של חיישן למדה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.