הרכב משמיע רעשים מוזרים ונדלקה נורה צהובה בלוח המחוונים? כנראה שאתם זקוקים לתיקון אגזוז. מסתבר שאגזוז הוא לא רק החלק העגול בקצה הרכב אלא הוא מורכב מהרבה רכיבים שונים. ריכזנו בשבילכם את כל מה שהאגזוז עושה חוץ מלפלוט גזים לסביבה וכמה עולה תיקון אגזוז (רמז - המחיר יכול להגיע לאלפי שקלים). תנו גז ונצא לדרך 😊
האגזוז, או מערכת הפליטה בעברית, היא מערכת מורכבת ולה מספר תפקידים קריטיים בתפקוד הרכב. אז לפני שאנחנו מגיעים לחלק של תיקון האגזוז (ממש עוד רגע!), נבין מה התפקידים שלו ולמה כל כך חשוב לתקן אותו:
פליטת גזי הדלק - רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית (לא רכבים חשמליים) שורפים דלק במהלך הנסיעה והאגזוז פולט אותם מהמנוע ופנים הרכב החוצה.
הפחתת זיהום אוויר - במערכת הפליטה יש רכיבים ייעודיים ומיוחדים להפחתת וסינון גזים מזהמים ובעזרתה אפשר לשמור על סביבה ירוקה וטובה יותר.
בלימת רעשים - מערכת הפליטה בולמת ומשתיקה רעשים שיוצאים מהמנוע ומאפשרת נסיעה שקטה ונעימה.
מן הסתם כשאומרים לנו תיקון אגזוז כולנו מדמיינים שהבעיה היא הצינור בקצה הרכב. אבל מערכת הפליטה היא לא רק האגזוז הנראה לעין כשהוא מבצבץ בחלקו האחורי של הרכב אלא מדובר במערכת מורכבת וחכמה בעלת חלקים רבים שעובדים בהרמוניה ותומכים בתפקוד המנוע.
סעפת - הסעפת היא הסעיף המקשר בין המנוע לאגזוז ומחוברת לראש המנוע. הסעפת מרכזת את גזי הדלק שנשרפו ומעבירה אותם החוצה לתחנה הבאה, הממיר הקטליטי.
ממיר קטליטי – הממיר הקטליטי קולט את גזי הדלק מהסעפת והוא אחראי להפחתת זיהום האוויר שנוצר מהגזים, סינונם והפיכתם לגזים ידידותיים לסביבה. התהליך הזה מתבצע לפני פליטת הגזים מהרכב החוצה.
דוד - הדוד מחולק לשני חלקים. בחלק הראשון קיימת רשת שתפקידה לסנן לכלוך שיוצא מהמנוע והחלק השני הוא לבלום את רעש המנוע במהלך פעולת שריפת הדלק.
צנרת - כשמה כן היא, צנרת המחברת בין כל החלקים השונים ומהקצה שלה, המכונה אגזוז בשפה היומיומית, נפלטים כל גזי הדלק השרופים.
חיישן חמצן - ברוב הרכבים החדשים נמצא שני חיישני חמצן. החיישנים ממוקמים בשני קצוות הממיר הקטליטי אחד בקרבה למנוע והשני בקרבה לאגזוז. חיישן החמצן מוודא את פעולתו התקינה של הממיר הקטליטי.
שסתומים - השסתומים ממוקמים לאורך כל מערכת הפליטה, החל מהסעפת ועד ליציאה מהרכב ותפקידם לאטום ולמנוע דליפה של אוויר / גזים שרופים במערכת.
כשכל אחד מהחלקים האלו נהרס, נשבר, מתקלקל או פשוט מפסיק לעבוד נצטרך להגיע בדחיפות למוסך לוודא מה הבעיה ולבצע תיקון של האגזוז.
נתחיל מהסוף ונאמר שנסיעה עם אגזוז לא תקין תפגע לנו בצורה משמעותית במנוע. כמה משמעותית? עד למצב בו הרכב לא יוכל לנוע. לכן מומלץ לא להדחיק את הבעיות ואת הצורך בטיפול ולבצע תיקון אגזוז כמה שיותר מוקדם. אבל איך נוכל לדעת שמה שהאגזוז שלנו דורש הוא מעבר תשומת לב? הנה כמה דרכים לזהות שנצטרך תיקון אגזוז:
רעש - כזכור, תפקיד האגזוז הוא להשתיק רעשים מפעולות המנוע ולכן אם מנוע הרכב שלכם משמיע רעש דומה למנוע של אופנוע כנראה שאתם צריכים לתקן את האגזוז.
ממיר קטליטי לא ממיר - אם הממיר הקטליטי נהרס, נסתם או החליט להפסיק לעבוד, נצטרך לתקן ואפילו להחליף אותו. במצב כזה, הגזים לא יוכלו לצאת והרכב לא ינוע. נוכל לדעת שיש בעיה בממיר הקטליטי כשנורת אזהרה צהובה תידלק בלוח המחוונים.
כשלון בטסט - במהלך הטסט השנתי, הבוחנים בודקים את רמת זיהום האוויר הנפלטת מהרכב ובמקרים מסוימים בהם רמת זיהום האוויר גבוהה תידרשו לגשת למוסך ולטפל בבעיה זו הנובעת מסינון לא תקין.
עשן מהאגזוז - מכירים את זה שהרכב לפניכם פולט עננים שחורים מהאגזוז? כנראה שבאמת אין עשן בלי אש ובמקרה כזה בדיוק נצטרך לתקן אגזוז.
אגזוז עקום - לצערנו, לפעמים בנסיעה לאחור לא שמים לב לעצמים נמוכים שנמצאים בקרבת מקום והתנגשות בהם עם האגזוז עלולה להוביל להתעקמותו. במקרה כזה נצטרך לתקן את האגזוז ולשמור על פליטת גזים תקינה.
בלאי טבעי - כמו כל דבר בטבע, אגזוזים נוטים להתבלות עם הזמן. במקרים כאלו נראה סדקים ואפילו ריקבון באגזוז שנוצרים מפגעי מזג האוויר, במפרים ובלאי טבעי.
כפי שהבנו, האגזוז מורכב מחלקים רבים ולכל אחד מהם מחיר שונה שמשפיע על המחיר הכללי של תיקון האגזוז. בשביל לדעת מהו מחיר תיקון האגזוז המדויק תצטרכו להגיע למוסך לבדיקת המערכת, אבל הנה הצצה לטווחי מחירים של החלקים השונים.
מחיר תיקון צינור הפליטה של האגזוז:
מחיר תיקון צינור הפליטה (החלק המבצבץ בחלקו האחורי של הרכב, המכונה גם אגזוז) נע בין 300-1,200 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר תיקון סעפת:
מחיר תיקון סעפת נע בין 500-1,100 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר שיפוץ ממיר קטליטי הוא כ-1,800 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר ממיר קטליטי חליפי נע בטווח של 1,500-2,000 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר ממיר קטליטי חדש נע בטווח של 4,000-7,000 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר חיישן חמצן:
מחיר החלפת חיישן חמצן קדמי נע בטווח של 600-1,100 ₪, לא כולל מע"מ.
מחיר החלפת חיישן חמצן אחורי נע בטווח של 900-1,400 ₪, לא כולל מע"מ.
בגלל החלקים הרבים והעלויות השונות שלהם, עלות תיקון אגזוז נעה בין כמה מאות לאלפי שקלים, ותלויה בחלק התקול ובבעיה שמצריכה טיפול.
תיקון אגזוז הוא פעולה חשובה שמשפיעה על כל הרכב ובדיוק בשביל זה צריך מוסך איכותי ואמין. במיוחד בשבילכם הכנו רשימה של מוסכים מומלצים לתיקון אגזוז המדורגים לפי חוות דעת מלקוחות קודמים. אחרי תיקון האגזוז, נתקשר לקבל מכם חוות דעת עדכנית ונעלה אותה לאתר ככה שהציונים באתר תמיד יהיו מעודכנים. תנו גז!
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.